معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی منطقه پردیسان پیشنهاد داد مجموع 290 هکتار اراضی ملی در سطح شهر، جایگزین اراضی الحاقی 560 هکتاری شود.
کد خبر: ۹۲۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 19 December 2020

به گزارش تابناک قم، غلامرضا جانقربان با بیان این که قم در حال حاضر حدود یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت دارد اظهار کرد: پردیسان را باید یکی از پُرتراکم ترین نقاط قم دانست.

وی همچنین به وجود 45 هزار خانه خالی در قم توجه داد و بیان کرد: اولویت دارترین بخش برای خانه دار کردن مردم، استفاده از مناطق بافت فرسوده است، چراکه این مناطق نیازی به هزینه های هنگفت برای تدارک امکانات زیربنایی و زیرساختی ندارند، در حالی که زمین های الحاقی خارج از محدوده، قطعا به هزینه های هنگفتی برای تجهیز امکانات نیاز دارند.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم سپس به روی گسل بودن اراضی 560 هکتاری الحاقی برای تأمین زمین دولتی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: منطقه پردیسان قم همچنان از مشکلات زیرساختی مانند فاضلاب رنج می برد، در عین حال که دسترسی فعلی بلوار غدیر به این منطقه، تنها یک دسترسی بین شهری در جاده قم – اصفهان است و جوابگوی تمرکز جمعیتی بیشتر نخواهد بود.

جانقربان افزود: جمعیت فعلی پردیسان 200 هزار نفر است که با این الحاق، به 320 هزار نفر و معادل جمعیت برخی مراکز استان های کشور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بر این اساس به نظر می رسد بهترین تصمیم برای تأمین اراضی ملی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، استفاده از بافت فرسوده و یا زمین های چند هکتاری دیگر است که مجموع آن ها در شهر به 290 هکتار می رسد و می تواند پاسخ گوی نیاز فعلی باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم درباره برخی پیگیری ها جهت تغییر کاربری برخی باغ های سطح شهر به کاربری مسکونی گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر با هرگونه تغییر کاربری در باغ ها مخالف اند و این نگاه استمرار خواهد داشت، همچنان که در سال های اخیر در بودجه سالانه و برای تملّک و حفظ این باغ ها، اعتباراتی در نظر گرفته شده و می شود.

وی افزود: در این زمینه می توان به تملّک حدود 30 هزار متر مربع از باغ های شهر در سال اخیر اشاره کرد، اما تردیدی نیست که ظرفیت مالی شهرداری برای این تملک و حفظ باغات، بیش از این نیست و دیگر نهادها مانند جهاد کشاورزی باید در این موضوع ورود کنند.

جانقربان ادامه داد: در موضوع تفکیک و تغییر کاربری باغ 30 متری قائم (عج) قم، ما در مقابل یک عمل انجام شده در سال های قبل قرار داریم و با این حال توانستیم 15 هزار متر از این باغ ها را تملّک و حفظ کنیم.

وی گفت: به هر حال شهرداری و شورای اسلامی شهر قم همه تلاش خود را خواهند داشت تا نسبت به اصل حفظ باغ ها و فضای سبز شهری بر اساس قانون اقدام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار