رییس جمهوری در سفر به استان قم، پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارهای این استان را افتتاح کرد تا از امروز بیش از 435 هزار خانوار قمی به سرعت های چند صدمگابیتی اینترنت دسترسی پیدا کنند.
کد خبر: ۱۱۶۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳ 09 May 2024

به گزارش تابناک قم، امروز (پنجشنبه 20 اردیبهشت) و در جریان سفر رییس جمهوری به استان قم، آیت الله سید ابراهیم رییسی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای این استان را افتتاح کرد.
با افتتاح این پروژه ملی، استان قم بعد از استان گلستان، دومین استان کشور به شمار می رود که همه شهرهای آن تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است و از امروز 435 هزار خانوار شهری این استان به سرعت های چند صدمگابیتی دسترسی پیدا کرده اند.
پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان قم توسط اپراتور «شاتل» از دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی اجرا شد که در مجموع با سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد ریال ظرف حدود 180 روز، بیش از 340 کیلومتر حفاری و داکت گذاری صورت گرفت.

همچنین در این مدت به منظور برقراری اتصال میان شهرهای این استان توسط اپراتور شاتل، 65 کیلومتر فیبرنوری احداث شد.

در آیینی که به همین مناسبت با حضور رییس جمهوری برگزار شد، سرعت اینترنت کاربران شهرهای مختلف این استان که در قالب طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها به شبکه اینترنت دسترسی پیدا کرده بودند در حضور اصحاب رسانه و مقامات حاضر مورد تست قرار گرفت که سرعت های بالای 900 مگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.

دی ماه سال گذشته بود که پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان گلستان توسط رییس جمهوری افتتاح شد و میزان پوشش فیبرنوری از 5 میلیون خانوار گذر کرد و حالا در فاصله چند ماه از آن، پروژه FTTx در همه 7 شهر استان قم که جمعیت بیشتری نسبت به استان گلستان دارد به طور کامل آماده بهره برداری شد.

با افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهرهای استان قم، میزان پوشش در این طرح بزرگ به 7 میلیون و 500 هزار خانوار رسید و مطابق برنامه ریزی های دقیق صورت گرفته و حجم فشرده ای از فعالیت ها که در دست اقدام است این میزان تا پایان امسال به پوشش حدود 14 میلیون خانوار خواهد رسید.

بنابه برنامه ریزی وزارت ارتباطات، تا پایان کار دولت سیزدهم 20 میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند که با ارایه درخواست، اپراتورها موظف اند ظرف مدت یک ماه دسترسی آنها را به اینترنت فیبرنوری فراهم کنند.

بنابه این گزارش، صد در صد روستاهای استان قم به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل شده اند و در سال گذشته 50 سایت 5G در این استان احداث شده است و این استان در رتبه ششم از نظر شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات در بین استان های کشور قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار