سفره‌های زیرزمینی جم به شدت فقیر شده است، به همین دلیل اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری شهرستان جم می‌تواند باعث افزایش منابع آب زیرزمینی در این شهرستان و احیای منابع آبی شود.
کد خبر: ۸۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 05 September 2015
 «جم» از شهرستان‌هایی است که در چند سال اخیر به دلیل افزایش برداشت و حتی برداشت‌های بی‌رویه، با بحران کم‌آبی مواجه شده است.

در ماه‌های اخیر، کمبود آب سفره‌های زیرزمینی تااندازه‌ای بوده که برخی از چاه‌های آب که هرساله مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند خشک‌شده‌اند.

باهدف توسعه منابع آب زیرزمینی منطقه جم و ریز و به نگاه به آینده، اجرای طرح آبخیزداری جم، ریز و باغان در دستور کار قرار گرفته است و وزارت نفت مطالعات این طرح در سال‌های قبل انجام داده است.

گرچه این طرح مهم و حیاتی چندین سال است در رسانه‌ها و در قول‌های مسئولان مطرح می‌شود اما هیچ‌وقت مراحل اجرایی و قانونی پیدا نکرد تا اینکه با تلاش نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی ترک تشریفات آن انجام شد.

و با رایزنی‌های انجام‌شده، این طرح به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان بوشهر در دستور کار قرار گرفت و در سفر هیئت دولت به استان بوشهر، طرح آبخیزداری جم با اعتبار ۵۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت نفت مصوب شد.

طرح آبخیزداری جم با اعتبار۵۷۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

هوشنگ شریفی اظهار داشت: دشت جم یکی از دشت‌هایی است که به سبب خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های آب آن در معرض نابودی قرار گرفته است که  اجرای طرح آبخیزداری سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی و ایجاد تحولی عظیم در حوزه کشاورزی و سرسبزی منطقه می‌شود.

آبخیزداری در استان سمنان

وی با اشاره به اینکه طرح آبخیزداری جم با اعتبار ۵۷۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود بیان کرد: اکنون با اتمام مناقصه پیمانکار این طرح انتخاب شده است و با تجهیز کارگاه عملیات اجرا آغاز می‌شود.

شریفی اهداف طرح‌ آبخیزداری را تشریح کرد و گفت: کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی، کنترل هرز آب‌ها، کاهش سیل‌خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی و تقویت سفره‌های زیرزمینی را از اهداف طرح‌های آبخیزداری است.

۲۰۰۰ سازه در منطقه جم، ریز و باغان اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر‌ با اشاره به اجرای حدود ۲ هزار سازه‌ در طرح آبخیزداری جم بیان داشت: سالانه بیش از ۸۴ میلیون مترمکعب روان‌ آب در دشت جم هدر می‌رود که با اجرای طرح‌آبخیزداری بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب آن استحصال می‌شود.

وی از تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آبخیزداری جم خبر داد و اضافه کرد: اجرای این پروژه با مشارکت وزارت نفت انجام می‌شود که در این راستا امسال ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص یافت.

هوشنگ شریفی با اشاره به ویژگی‌های طرح‌های آبخیزداری بیان کرد: با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

شریفی با اشاره به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری تأکید کرد: سدهایی که برای آبخیزداری ساخته می‌شود سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی و ایجاد تحولی عظیم در حوزه کشاورزی و سرسبزی منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در مقابله با خشک‌سالی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و آبیاری نوین می‌تواند در تأمین آب اراضی منابع طبیعی و کشاورزی مؤثر باشد.

ترک تشریفات آبخیزداری جم انجام شد

نماینده شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تقویت منابع زیرزمینی آب و توسعه کشاورزی در شهرستان جم از دغدغه‌های جدی است.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی جم به‌شدت فقیر شده است تصریح کرد: اجرای پروژه مهم آبخیزداری جم و ریز می‌تواند کمک اساسی به حل مشکل کند.

وی گفت: در اوایل نمایندگی مردم شریف منطقه در مجلس با پیگیری‌های انجام‌شده مسائل حقوقی مربوط به ترک تشریفات طرح آبخیزداری جم حل کردیم.

آبخیزداری

احمدی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهوری به استان به‌عنوان پروژه مهم تصویب شد، اظهار داشت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهوری به استان، اعتبار ۵۷ میلیارد تومان برای اجرای پروژه بزرگ آبخیزداری جم مصوب شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی از تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای فاز اول پروژه آبخیزداری جم خبر داد و بیان داشت: برای اجرای بخشی از طرح آبخیزداری در سال جاری، ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

احمدی در پایان گفت: این پروژه مهم کلنگ زنی شده است و همچنان به‌عنوان موضوع مهم پیگیر تسریع در اجرای آن هستم.

۳۰۸ بند سنگی ملاتی اجرا می‌شود

مجری پروژه طرح آبخیزداری جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح آبخیزداری جم در هفته دولت با حضور استاندار بوشهر کلنگ‌زنی شد.

پرویز دشتی شجاع اظهار داشت: این طرح به‌منظور کنترل سیل و تغذیه مصنوعی در شهرستان جم اجرا می‌شود و در فاز اول شامل ۳۰۸ بند سنگی ملاتی است که با اجرای آن در طول یک سال حدود ۱۲ میلیون مترمکعب استحصال می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

دشتی‌شجاع خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و برای استفاده بهینه از آب، باید صرفه‌جویی را ملاک عمل قرار دهیم.

منابع آبی جم احیا شود

هرچند که مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی تنها مربوط به جم نیست و تقریباً همه کشور با آن مواجه هستند، ولی برای شهرستان جم که روزگاری سرزمین دشت‌های پر آب بوده است، سخت‌تر است.

در سال‌های اخیر منابع آبی شهرستان جم به‌شدت افت داشته است و این موضوع زندگی را برای مردم و امرارمعاش را برای کشاورزان سخت و سخت‌تر کرده است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند نقش مهمی در احیا و یا حداقل بهبود وضعیت داشته باشد که باید به‌صورت جدی پیگیری و سریعاً اجرا شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار