طبق آمار اداره ثبت و احوال استان: آمار طلاق در شش ماهه نخست سال جاری با 2795 مورد ثبتی 15 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ 24 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس،راضیه خدادوست  اظهار داشت: این طرح در قالب مجموعه مداخلات اورژانس اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود، به طوری که اجرای این طرح در چند سال گذشته بر اساس قوانین مصوب اجرایی می‌شود، همچنین مراکز مشاوره‌ای برای کمک به این حوزه باید شکل گیرند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در مجموعه دادگستری استان برای ایجاد چنین مراکز مشاوره‌ای در راستای کاهش میزان طلاق باید به بهترین شکل فراهم شود، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی فعالیت در این حوزه را عهده‌دار شد، ولی هزینه سنگینی را ماهانه در این حوزه متحمل شده است، به طوری که 60 نفر نیروی متخصص اعم از مشاور حقوقی، روانشناس، مددکار در این عرصه فعال شده است.

وی به راه‌اندازی سه مرکز در این راستا اشاره کرد و بیان داشت: ارومیه، مهاباد و خوی این اقدامات را انجام می‌دهند، به طوری که مراجعه‌کننده‌ها به صورت خود معرف، از طریق نیروی انتظامی، دادگستری و ... به این مجموعه‌ها جهت استفاده از خدمات مراجعه می‌کنند، 3 هزار و 668 نفر تاکنون مراجعه کرده‌ و در این مراکز پذیرش شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در ارتباط با مواردی که منجر به سازش شده است اضافه کرد: 229 زوج سازش کرده‌اند، بنابراین در صورت فراهم کردن بسترهای موردنیاز با مشارکت دستگاه‌های اجرایی می‌توان زوج‌های زیادی را از طلاق و جدایی به روال عادی زندگی برگرداند، و تا اندازه زیادی مانع افزایش طلاق شد.

خدادوست با اظهار تاسف از اینکه گاهی مراجعه‌کننده‌ها با پرسنل همکاری مطلوبی ندارند، خاطرنشان کرد: به ازای هر زوج و تیم تخصصی چهار نوع مشاوره باید انجام گیرد، مشاوره حقوقی، مددکار اجتماعی، روانشناس ارشد بالینی یا مشاوره باید در جلسات حضور پیدا کرده و چهار مورد جلسه برای زوج‌ها برگزار شود.

وی با اظهار به اینکه در صورتی که سازش مورد انتظار فی مابین زوج‌ها اتفاق نیفتد، به دادگستری برای تحقق موضوع طلاق ارجاع پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ مراجعه به مشاوره خانواده در بین مردم ما به خوبی نهادینه نشده است، معمولا خیلی دیر و بعد از بروز مشکلات جبران ناپذیر به مشاور مراجعه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه معمولا بعد از صورت گرفتن طلاق عاطفی به مشاور مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: حتی گاهی دیده می‌شوند، زوجین در کنار یکدیگر زندگی نکرده، یکی در تهران و دیگری در ارومیه عمر خود را سپری می‌کنند، همچنین با مداخلات اطرافیان خود روبه‌رو هستند.

خدادوست با اظهار به اینکه برای کاهش آمار طلاق در جامعه همه نهادها، ارگان‌ها همچنین رسانه‌های جمعی باید وارد عمل شده و نهایت تلاش خود را کنند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مختلف فراخور رسالت خود می‌توانند در این راستا فعالیت ارزنده و چشمگیری داشته و به معنای واقعی تاثیرگذار باشند.

آنچه باید به این مطالب افزود:اینکه ریشه اختلافات منجر به طلاق باید کاوش شود.مطالب اشاره شده بالا ،اقدامات پس از ازدواج میباشد.اما به نظر میرسد که در شرایط کنونی لازم است تمامی اقدامات قبل از وقوع ازدواج صورت گیرد تا ازدواجی موفق انجام شود.

طبق آمار اداره ثبت و احوال استان: آمار طلاق در شش ماهه نخست سال جاری با 2795 مورد ثبتی 15 درصد افزایش داشته است.بازه طلاق های انجام گرفته بین گروه سنی 20 تا 24 سال برای زنان و 25 تا 29 سال برای مردان به ثبت رسیده که 61 درصد زنان مطلقه در گروه سنی 15 تا 29 سال و 65 درصد مردان در گروه سنی 20 تا 35 سال هستند.

حال با توجه به بالا بودن سنین ازدواج در بین زنان و مردان چه عواملی موجب از هم پاشیدن زندگیهای تازه شروع شده میشود.برای پاسخ به این سوال باید کار کارشناسی صورت پذیرد و عوامل دخیل در امر طلاق که بشدت آمار نگران کننده ای منتشر میشود مشخص و نسبت به رفع و اصلاح عوامل پرداخته شود.

عواملی چون:دور شدن از آداب و رسوم ،دور شدن از فرهنگ غنی بومی و منطقه ایی،تغییر ارزشها ،بیگانه شدن با رهنمودهای ارزشی و دینی و بالاخره تحت تاثیر قرار گرفتن مسائلی چون تجمل گراییها،چشم هم چشمیها و غیره را میتوان دخیل در امر افزایش آمار طلاق در جامعه کنونی  دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار