کد خبر: ۷۵۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷ 27 April 2014

در شهر ما علاوه بر افزایش چند درصدی قیمتها که معمولاً مرحمتش نصیب همه جا می‌شود، نوع خود ساخته ای از قیمت گذاری کاسبان محلات نیز وجود دارد که الحمدالله همچون برگ زرینی در اقتصاد بومی استان می درخشد و این خودش قوز بالای قوز هست.

از الطاف این قوز بزرگ ، تغییر قیمت برخی از اقلام مصرفی به نسبت فاصله از بازار است، مثلا اگر شما حوالی خیابان مشتاق زندگی می کنید احتمال دارد یک کلیو گوجه را خدا تومان ناقابل گرانتر خریداری کنید.
از این عجیب تر اینکه قیمت برخی اجناس مصرفی سوپری‌های حاشیه خیابان ها با قیمت سوپری های داخل محلات، اختلاف دارد به حدی که گاهی در عمق این محلات آدم را مثل سرگردنه لخت می‌کنند!
و عجیب تر اینکه در محلات نوع جنسیت و سن و سال خریدار تأثیر زیادی در نرخ اقلام دارد، از این رو معمولاً زنان خانه دار سعی می کنند تا جای ممکن از فرستادن بچه ها به سوپری های محله جلوگیری کنند تا در ادامه بخاطر دویست تومان ناقابل گران فروشی یک پفک ناقابل، فروشنده محترم از جمله همیشگی ببخشید،اشتباه حساب کردم، مواجه نشوند!!
از دیگر عجایب خرید در محلات ، کسر اندکی بیشتر از حد معمول کارت‌های بانکی خریداران است، البته این وضعیت به اوضاع مالی فرد بستگی دارد و فروشندگان عزیز هنگامی که با خریداران طبقه متوسط رو به بالا مواجه می شوند، با دست و دلبازی روی اقلام خریداری شده این عزیزان چند درصدی اضافه می‌کنند و با این جمله معروف: طرف خرپوله ... اینها از جایی دیگه ده برابرش رو در میارن، این افزایش قیمت را به شکل قانع کننده ای توجیج می کنند!
برخی از محققان به این نتیجه رسیده ‌ند که شهروندان مناطقی مثل آزادی، امام جمعه، اگر رفت و برگشت دربستی به بازار اصلی تشریف ببرند و مایحتاج خود را از عمده فروشان خریداری کنند، بزرگترین خدمت را به اقتصاد خانواده کرده و این کاربسی به صواب نزدیک است.
از دیگر سو و طبق تحلیل جامعه شناسان، بیشتر کاسبان عزیز توانایی تفکیک کوچه پس کوچه های محلات را با سرگردنه را ندارند ، به همین دلیل نرخ گذاری در سوپری محلات بر مبنای استاندارد شهر هرت تعیین می‌شود.
و اینک جواب یک مسٸول: ببنید الویت ما برخورد بسیار قاطعانه با دستفروشان است، اینها متاسفانه به سبب نپرداختن مالیات و عوارض در کمال تاسف اجناس خودشان را ارزان می فروشند و باعث بی ثباتی نرخ ارز ، افزایش نرخ تورم ، بی ثباتی بازار ، افول تولید ،بی ثباتی اقتصاد، افزایش جرم و جنایت و حتی بالا رفتن شاخص سهام شرکت نفتی شل شده‌اند ... ببخشید، من فراموش کردم سوالتون در مورد چی بود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار