معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پیگیری برنامه راهبردی ساماندهی مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر همدان خبر داد.
کد خبر: ۷۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵ 08 August 2015

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پیگیری برنامه راهبردی ساماندهی مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر همدان خبر داد.

به گزارش فارس؛حسین عرفانی درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ورود فاضلاب شهرک فرهنگیان به طور مستقیم به زمین‌های علی‌آباد مشکلی را در خصوص بهداشت میوه و سبزیجات این منطقه ایجاد نمی‌کند؟ اظهار کرد: برنامه ساماندهی مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر همدان طی سال گذشته مصوبه گرفت و این روزها در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این برنامه با عنوان برنامه راهبردی ساماندهی مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر همدان به منظور جلوگیری از آبیاری با فاضلاب تشکیل شده است، گفت: سه کمیته فنی به منظور اجرای برنامه مورد نظر تشکیل شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه یکی از این راهبردها بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: این سازمان با هماهنگی اداره منابع طبیعی و بقیه نهادهای ذیربط مکانی را در اختیار گرفته تا میزان مصرف استاندارد سرانه سبزی همدان را برای دستیابی به میزان تولیدات استان بسنجد.

وی با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کشت گلخانه‌ای، انبارهای نگهداری صنایع تبدیلی و فرآوری سبزیجات به منظور کمک به ارزش افزوده و اشتغالزایی، تصریح کرد: کمیته‌ای به منظور بررسی مجدد زمین‌های زیر کشت سبزی بر طبق نقشه جامع کلانشهر همدان در شهرداری شکل گرفته که وظیفه پیگیری فعالیت سبزی‌کاری‌های مناطق شهری را برعهده دارد.

وی گفت: با تلاش‌های مسئولان این شرکت و با هماهنگی استانداری و ادارات مربوطه، همدان جزء معدود استان‌هایی بوده که سیستم جمع‌آوری، هدایت و تصفیه فاضلاب را ایجاد کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیش از 6 کلکتور اصلی، خط لوله اصلی فاضلاب خانه همدان را به سبزی‌خانه امزاجرد انتقال می‌دهند، یادآور شد: تکمیل پروژه با همکاری بهداشت محیط صورت خواهد گرفت که تا به امروز موضوع مورد نظر تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از افراد سودجو و قانون‌شکن در مسیر انتقال فاضلاب سیستم لوله هدایت فاضلاب را شکسته و آب آن را به مزارع سبزی پمپاژ می‌کنند، گفت: متولی انتقال فاضلاب موظف شده موارد را به مراجع قضایی انتقال دهد تا با متخلفان برخورد شود.

عرفانی با تأکید بر اینکه تا زمانی که از سلامت سبزی‌های عرضه شده به بازار مطمئن نیستیم باید آن‌ها را آلوده فرض کنیم، افزود: چهار مرحله سالم‌سازی و گندزدایی را باید در خصوص سبزیجات انجام داد تا آلودگی آنها از بین برود.

وی بیان کرد: به دلیل خواص بالای سبزی، باید مصرف آن با عمل گندزدایی و سالم‌سازی در برنامه غذایی صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه سالم‌سازی سبزیجات، گفت: به دنبال استقرار برنامه راهبردی به منظور رفع مشکل سبزی‌کاری‌ها در همدان هستیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار