متخصص آموزش و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان، با بیان اینکه خواب، تغذیه، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، آب‌وهوا عوامل تأثیرگذار بر سبک زندگی هستند که تأثیر به سزایی بر سلامتی می‌گذارند، گفت: سبک زندگی بر سلامت بارداری و یا سقط تأثیر می‌گذارد و لازم است که فرد قبل از بارداری به این نکات توجه کند.
کد خبر: ۱۱۶۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ 08 April 2024

مرضیه اتوگرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک در همدان با بیان اینکه عوامل شغلی، عوامل اجتماعی و فردی هم احتمال سقط ‌جنین و ناباوری را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: استفاده بیش از حد افت کش‌ها و مواد شیمیایی، رنگ موی شیمیایی، مواد شیمیایی قابل‌استفاده در کاشت ناخن، برخورد مستقیم با اشعه ایکس و غیره بر سقط ‌جنین تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه خواب، تغذیه، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، آب‌وهوا عوامل تأثیرگذار بر سبک زندگی هستند که تأثیر به سزایی بر سلامتی می‌گذارند، گفت: سبک زندگی بر سلامت بارداری و یا سقط تأثیر می‌گذارد و لازم است که فرد قبل از بارداری به این نکات توجه کند.

متخصص آموزش و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه عوامل اجتماعی و فردی بارداری و سقط‌جنین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، افزود: عفونت، ناهنجاری‌های رحم، عوامل سبک زندگی مانند سیگارکشیدن، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر تفریحی، اختلالات سیستم ایمنی مانند لوپوس، بیماری کلیوی شدید، بیماری قلبی مادرزادی خطر احتمال سقط را افزایش می‌دهد.

عضو گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سقط‌ جنین مکرر، افزایش سن در آقایان و خانم‌ها احتمال ناباوری را افزایش می‌دهد.

اتوگرا، بهترین سن برای بارداری را 20 تا 30 ‌سال اعلام کرد و افزود: از سی ‌سال به بالا وضعیت تخمک‌گذاری فرد تغییر می‌کند و بعد از 35 سال تخمک‌گذاری به‌شدت کاهش می‌یابد.

متخصص آموزش و بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه چاقی خطر احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد، یادآور کرد: حتی اضافه‌وزن دوران بارداری هم باید کنترل شود و به طور قطع خانمی که قصد بارداری دارد باید قبل از بارداری وزن خود را به حد نرمال برساند.

وی با بیان اینکه تغذیه و گوارش مناسب تأثیر بسزایی بر بارداری دارد، مطرح کرد: چاقی، بلع نامناسب، سریع غذاخوردن، استفاده از غذاهای دیرهضم، تغذیه نامناسب و غیره از جمله عواملی هستند که بانوان باید قبل و هنگام بارداری به آن توجه کنند.

اتوگرا با بیان اینکه غذاخوردن در جمع و با خانواده به هضم غذا کمک می‌کند، گفت: مشکل هضم در بانوان در ناباوری، زایمان زودهنگام و سقط‌جنین تأثیر می‌گذارد بنابرین اگر خانمی قصد بارداری داشته باشد باید قبل از بارداری درمان را آغاز کند.

عضو گروه مامایی دانشگاه پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر لزوم فعالیت‌های فیزیکی و انجام ورزش روزانه در بانوان، اظهار کرد: این موضوع کاملاً ثابت شده است که ورزش بر باروری و نتایج باروری مؤثر است و می‌تواند آن را بهبود بخشد یا به شکل غیر مستقیمی بر آن تأثیر بگذارد.

اتوگرا با بیان اینکه باید در هنگام فعالیت فیزیکی و ورزش ضربان قلب فرد افزایش یابد، عنوان کرد: انجام ورزش و فعالیت‌های جسمانی می‌تواند باروری و توانایی باردارشدن و همین‌طور موفقیت در بارداری را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: برنامه خواب منظم روی عملکرد هورمون‌ها تأثیر مستقیم دارد، بر اساس آخرین تحقیقات یک فرد بالغ باید شش تا ده ساعت در روز خواب عمیق داشته باشد.

متخصص آموزش و بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها همچون دیابت، پر کاری و یا کم‌کاری تیروئید و غیره بر ناباوری تأثیر می‌گذارد، گفت: لازم است خانمی که قصد بارداری دارد، نسبت به درمان بیماری و انجام معاینات قبل از بارداری اهتمام ورزد.

اتوگرا با اشاره به نگهداری از حیوانات خانگی، مصرف دخانیات و سایر رفتارهای ناسالم در زندگی، بیان کرد: نگهداری حیوانات خانگی به‌ویژه گربه سبب ناباروری و یا سقط‌جنین در سه ماه اول بارداری می‌شود .

وی افزود: استرس و اضطراب بر ناباوری و سقط‌جنین تاثیرگذار است و در دوران بارداری و قبل از آن به توکل و آرامش قلبی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار