فارغ از هیاهوی شهر در انتهای کوچه ای در محله گول اوستی ارومیه با دری چوبی روبرو میشوی که تورا به عمق تاریخ میبرد.
کد خبر: ۷۲۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 26 March 2019


به گزارش تابناک آذربایجان غربی از دیرباز خانه محل و مامن آرامش بوده و خانه انصاری با نمایی چهارگوش و کاشی کارهای فیروزه ای خود آرامش عجیبی را در وجود انسان جای می دهد.خانه انصاري در جبهه غربي شهر و بين خيابان مدني2_  15خرداد و حافظ 1 از جناح شرقي ،شمالي ،غربي واقع شده است و به خاطر محاط بودن در ميان ساختمانهاي مسكوني ديد و منظر خود را از دست داده است.

خانه فوق در اروميه ،پنجراه اوايل ضلع غربي خيابان مدني 2 (سيروس2)نرسيده به ميدان گل اوستي كوچه بن بست انصاري به شماره پلاك 313 قرار گرفته است ؛از خيابان 15 خرداد (جبهه شمالي )كوچه يونجه زار با پلاك 68 نيز ميتوان به اين مجموعه راه يافت.

درب چوبی را که باز میکنی وارد حیاط نسبتا بزرگ چهار گوشی می شوی که بنای انصاری از لابه لای درختان چشم خودنمایی می کند؛ با توجه به فرم بنا و كتيبه هايي كه در حاشيه ي كاشيهاي تزئيني به سالهاي 1330 و1334 درج شده است مورخان قدمت آن را مربوط به اواخر دوره قاجاريه می دانند.

می گویند این بنا متعلق به بابك جعفري بوده كه بعدا به دختر ايشان همسر سيف الله خان انصاري ميرسد و در سالهاي اخير كانون مهندسين اروميه خريداري و به آموزش و پرورش ناحيه 2 واگذار و در حال حاضر مورد بهره برداري كانون بازنشتگان اداره فوق است.

ورودي از راهرو باريك (دالان كوچك)از جبهه شمالي به حياط چهار گوش است كه با درختان ميوه و گلهاي رز پوشش و بخشهايي از آن با تقسيمات زيباي سنگ فرش آرايش يافته است در جبهه جنوبي اين خانه اشرافي باغ انگور است كه بعدا از ايجاد بنا در يك فضاي بزرگ با ديوار خشتي پايه هاي آجري به وجود آمده است.

ساختمان در وسط حياط و باغ روبه شمال به چشم اندازه زيبايي جلب توجه ميكند.

پنجره های بزرگ که دورتادور آن را با کاشی های فیروزه ای تزئین کرده اند با تابش خورشید به شیشه های رنگی جلوه ای از عشق و زیبای و صفای دوران گذشته را متجلی می کند.

ورودي هاي آن از جبهه شمال شرقي و شمال غربي با راه پله هاي دو طرف سنگي و طاق هاي هلالي آجريست كه به طبقه هم كف و طبقه اول و اتاق هاي دو ضلع شرقي و غربي،حياط،باغ و واحد ساختماني ديگري كه در ضلع غربي اين مجموع است ميتوان راه يافت .

فرم بنا چهار گوش با دو طبقه كه طبقه هم كف به صورت زيرزمين تا ارتفاع حدود 2 متري از سنگهاي تراشدار و طبقه اول آن با آجر احداث شده است و داراي يك تالار بزرگ و دو اتاق كوچك با يك راهرو در طرفين به صورت قرينه فضا سازي شده است.بناهاي دو ضلع شرقي و غربي كه بعدا به هسته اوليه الحاق شده با پايه هاي سنگي تا ارتفاع تقريبي 1 متر و بعد از آن با آجر احداث شده است.   بقيه قسمتها با دو اتاق تو در تو در دو جبهه ساختمان نمود مصالح بكار رفته در اين واحد ها از سنگ و آجر ،خشت و چينه با سقف پوششي چوبي و اندود گچ ميباشد.

تزئينات  بنا به طور  كلي به دو دسته شامل جبهه خارجي ساختمان و حياط مربوط تقسيم ميشود كه نماي بيروني از اره سنگ نما و آجر كاري  ساده فيروزه اي در حواشي پنجره ها و كاشيهاي كتيبه دارد .داخل كادرهاي هندسي بالاي روشنيهاي جبهه شمالي و جنوبي قابل ملاحضه ميباشدجبهه دروني نيز شامل درب و پنجره ها و شيشه هاي رنگي بصورت ساده آذين يافته است. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار