پدر علم حقوق اساسی ایران گفت: دو نوع رابطه مردم با مردم و مردم با حاکمیت در جامعه وجود دارد که قانون اساسی انتظام بخش رابطه مردم با حکومت است و پیام قانون اساسی تنظیم قدرت و تضمین آزادی است.
کد خبر: ۷۲۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 27 February 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سید محمد هاشمی امروز در چهارمین همایش ملی حقوق شهروندی در ارومیه اظهار کرد: شناخت حقوق و تکالیف شهروندی نقش مؤثری در ارتقاء و ایجاد جامعه‌ای بر اساس نظم و عدالت دارد.

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند حاکم و مدیر است، افزود: دو نوع رابطه مردم با مردم و مردم با حاکمیت در جامعه وجود دارد که قانون اساسی انتظام بخش رابطه مردم با حکومت است و پیام قانون اساسی تنظیم قدرت و تضمین آزادی است.

پدر علم حقوق اساسی ایران با اشاره به اینکه دموکراسی یکی از دغدغه‌های مهم جوامع بشری امروزی است که پرداختن به آن به‌عنوان یک ضرورت مطرح است، دموکراسی را به معنی حکومت مردم بر مردم عنوان کرد و گفت: اصل مشارکت، اصل آزادی، ‌برابری، کثرت گرایی، تصمیم اکثریت و حقوق اقلیت از اصول وجودی دموکراسی هستند.

وی ادامه داد: ‌اگر چه برای راهبری جامعه ناگزیریم نظر اکثریت را بپذیریم ولی باید حقوق اقلیت نیز در جامعه رعایت شود.

هاشمی با بیان اینکه لازمه شناخت و درک حقوق بشر درک خود و درک مراتب اجتماعی است، تصریح کرد: اصل برابری یعنی در کنار یکدیگر قرار گرفتن و لازمه برابری درک است که منتج به توسعه سیاسی و اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به اصول حکمرانی خوب در جامعه که متاثر از دموکراسی است، اظهار کرد: ‌اصل مشارکت، اصل شفافیت، اصل پاسخگویی، اصل اثربخشی،‌ عدالت و اصل مسؤولیت پذیری از اصول حکمرانی خوب است و ‌حاکمیت هر جامعه‌ای باید در مقابل مردم پاسخگو باشند که این اصل از اصول اساسی به‌شمار می‌رود.

پدر علم حقوق اساسی ایران با اشاره به اصل مشارکت گفت: مشارکت مردم در جامعه امری کلیدی است که دو نوع مشارکت فیزیکی و فکری را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به حقوق شهروندی باید بین قانون و حاکمیت رابطه منطقی باشد، اظهار کرد: جوامعی به سمت عزت و همبستگی سوق می‌یابند که مردم خود ابتکار عمل را به دست گیرند.

هاشمی افزود: بشر از قدیم در معرض تاخت و تاز، آزار و کشتار جمعی قرار گرفته و با گذشت زمان انسان‌ها به درک این مطلب که باید در کنار یکدیگر با مودت و دوستی زندگی کنند، پی برده و امروزه حقوق بشر در جوامع مختلف جاری و ساری است.

به گزارش فارس، چهارمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با حضور مدیرکل دفتر بررسی‌های حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندارآذربایجان‌غربی و اساتید برجسته حقوق و صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار