سالگرد شهادت شهید آیت ا... مدنی (۱۸ و ۱۹ شهریور) در مسجد مهدیه همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۵۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵ 07 September 2018
سی و هفتمین سالگرد شهادت شهید آیت ا... مدنی با سخنرانی آیت ا.. علی خاتمی، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه زنجان (۱۸ و ۱۹ شهریور) در مسجد مهدیه همدان برگزار می‌شود.

به گزارش شبستان ، سی و هفتمین سالگر شهادت شهید آیت ا... مدنی با سخنرانی آیت ا.. علی خاتمی، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه زنجان (۱۸ و ۱۹ شهریور) در مسجد مهدیه همدان برگزار می‌شود.

همچنین مراسم ادای احترام به مقام شامخ شهید مدنی سه شنبه (۲۰ شهریور) ساعت ۸ صبح در بیت شهید مدنی جنب مدرسه آیت ا.. آخوند برگزار می‌شود.

میراسدالله مدنی دهخوارقانی نماینده دورهٔ اول مجلس خبرگان و امام جمعهٔ تبریز بود که حین اقامهٔ نماز، مورد سؤقصد قرار گرفته و کشته شد. این شهید بزگوار به عنوان «دومین شهید محراب انقلاب اسلامی» یاد می‌شود.

درسال ۱۲۹۳ هجری خورشیدی در آذرشهر از توابع تبریز، به دنیا آمد. در چهار سالگی مادر خود را از دست داد و نزد نامادری و پدرش آقا میرعلی بزرگ شد.

مدنی دروس ابتدایی علوم دینی را در حوزه علمیه یزد فراگرفت و برای ادامهٔ تحصیل عازم قم شد و در آن‌جا تحصیلات خود را به پایان رساند. وقتی نواب صفوی مصمم به مبارزهٔ مسلحانه شد، در تهیهٔ جنگ‌افزار وی را یاری کرد.

سپس چندین سال در حوزهٔ علمیهٔ نجف به تدریس مشغول گشت. در حوزهٔ نجف در بین دوستان معروف بود که اسلحه‌ای که نواب صفوی تهیه کرد با پول کتاب‌های مدنی بود. از جمله شاگردان او در این دوره می‌توان به عارف حسینی اشاره نمود.

در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و بر اثر مخالفت با حکومت پهلوی دوم به کنگان تبعید شد. به دنبال مبارزات مدنی، وی طی دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد. در چنین شرایطی مدنی به بیماری سل ریوی مبتلا شد. با برررسی پرونده پزشکی مدنی و قوت گرفتن احتمال درگذشت مدنی در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشار‌های طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم شهر همدان به صورت موقت، به امامت جمعه آن شهر منصوب گردید. در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت. در آبان سال ۱۳۵۸ سید روح‌الله خمینی وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

مدنی سرانجام در ۲۱ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد. مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق ایران بر عهده گرفت. اسدالله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی لقب گرفته‌است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار