تولید و عرضه پوشاک داخلی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق اقتصادی باشد، اما فعالان این عرصه از عدم حمایت مسئولان و سختگیری‌های بیمه و مالیات گلمند هستند.
کد خبر: ۵۹۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 29 April 2018
تولید و عرضه پوشاک داخلی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق اقتصادی باشد، اما فعالان این عرصه از عدم حمایت مسئولان و سختگیری‌های بیمه و مالیات گلمند هستند.

به گزارش تسنیم، رونق تولیدات داخلی و به تبع آن خرید کالا‌های ایرانی، راه موفقیت و آبادانی را برای کشور می‌گشاید که این امر سبب بهبود وضعیت معیشتی مردم و در نتیجه پیشرفت همه جانبه کشور و استان می‌شود.

در استان همدان تولیدکنندگان موفقی فعالیت می‌کنند که در این میان تولیدی پوشاک "دیبا" با به کار گیری ۱۵۰ نفر در رشته‌های مختلف کاری، موجب اشتغالزایی موثر در استان شده و خوشبختانه توانسته مشتریان خود را جذب کند.

پوشاک دیبا یک واحد تولیدی موفق در استان همدان است که با شعباتی که در برخی استان‌های کشور راه‌اندازی کرده، توانسته مشتریان فرا استانی را هم جذب کند.

برای معرفی این واحد موفق تولیدکننده کالای داخلی و بررسی مشکلات پیش‌روی آن به سراغ دست اندرکاران آن رفتیم و به گفت‌و‌گو نشستیم.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان گفت: این تولیدی ابتدا با سه کارگر شروع به کار کرده و امروز نزدیک به ۱۵۰ نفر را به کار گرفته است.

مهدی نیکو ، اظهار داشت: تولیدی دیبا از سال ۸۱ در همدان فعالیت خود را آغاز کرده و با به کار گیری سه نفر کارگر به تولید پوشاک مردانه مشغول شده است.

فعالیت ما بر مبنای حذف واسطه است

وی تصریح کرد: هدف ما از ابتدا حذف واسطه بوده و پوشاک تولیدی را با قیمت کارگاه در مغازه به فروش می‌رسانیم.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان با بیان اینکه در ابتدا فقط پوشاک مردانه تولید کردیم، ابراز کرد: به تدریج در طول سال‌های متمادی اجناس تولیدی را متنوع کردیم و شلوار‌های جین، کتان و به تازگی تولید کت شلوار را هم به آن افزوده‌ایم.

نیکو با بیان اینکه در سال‌های گذشته اجناس به شکل مزدی دوز و در کارگاه‌های کوچک برایمان تولید می‌شد، اظهار داشت: از سال ۹۳، همه محصولاتمان را در یک مکان تولید کردیم.

امسال یک خط تولید جدید افزوده می‌شود

وی تصریح کرد: کارخانه تولیدی دیبا در متراژ ۲۰۰۰ متر واقع در یکن‌آباد همدان است که تا کنون ۱۲۰۰ متر از آن راه اندازی شده است. در حال حاضر دو خط تولید کارخانه فعال است و سومین خط تولید نیز امسال راه اندازی می‌شود.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا گفت: با افزودن یک خط تولید به خط تولید‌های موجود، ۳۰ تا ۴۰ نفر به کار گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۳۰ نفر در این تولیدی مشغول به کار هستند، ابراز کرد: علاوه بر این تعداد، در هر شعبه از فروشگاه دیبا در خارج از استان نیز پنج تا شش نفر مشغول به کار هستند.

فعالیت شعب تولیدی پوشاک دیبا در چند استان کشور

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان، اظهار داشت: خوشبختانه اجناس این تولیدی علاوه بر مشتریانی که در همدان جذب کرده توانسته در اصفهان، تهران، شهرکرد، کرمانشاه، مشهد و ملایر نیز با ایجاد نمایندگی مشتریان خود را جذب کند.

تمام اجناس با پارچه‌های ایرانی تولید می‌شود

نیکو با بیان اینکه تمام اجناس با پارچه‌های ایرانی تولید می‌شود، گفت: پارچه‌های مصرفی را از اصفهان، بروجرد، مشهد و یزد وارد استان می‌کنیم.

وی از قیمت مناسب پوشاک تولیدی خبر داد و افزود: سود حاصل از اجناس تولیدی ۱۰ درصد است و محصولات بدون واسطه و به قیمت کارخانه به فروشگاه‌ها و مردم عرضه می‌شود.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان با بیان اینکه تولیدی پوشاک دیبا دارای سه شعبه در همدان و چند شعبه در سایر نقاط کشور است، گفت: امسال سه شعبه دیگر از این فروشگاه افتتاح می‌شود.

جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود

موقر نیکو با بیان اینکه از کیفیت اجناس تولیدی رضایتمند هستیم، ابراز کرد: یکی از مزیت‌های خرید از تولیدی دیبا این است که اجناس فروخته شده تعویض و پس گرفته می‌شود.

کالا‌های ایرانی با تجهیزات خارجی تولید می‌شود

وی با بیان اینکه حتی‌الامکان از آنچه نمونه داخلی‌اش در بازار باشد برای تولید استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: متاسفانه در زمینه تجهیزات بسیار ضعیف هستیم و همه تجهیزات ما خارجی است.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان، تصریح کرد: چرخ‌های صنعتی ما همگی خارجی هستند و زمینه ورود تکنولوژی به استان ما بسیار ضعیف است به طوریکه اگر مشکلی برای چرخ خیاطی تولیدی پیش آید نمی‌توانیم آن را در همدان تعمیر کنیم.

کالا‌های ایرانی زرق و برق کالا‌های خارجی را ندارد

نیکو با بیان اینکه کیفیت برخی محصولات ایرانی بسیار بهتر از کالا‌های خارجی است، تصریح کرد: متاسفانه زرق و برق و نوع بسته بندی کالا‌های خارجی نظر مردم را به خود جلب کرده است.

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان، گفت: کت شلوار‌های این تولیدی با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار مناسب به فروش می‌رسد و دارای کارت ضمانت یک ساله است.

طرح ملی پوشاک ۳۰۰۰ شغل برای استان ایجاد می‌کند

نیکو از طرح ملی پوشاک یاد کرد و گفت: طرح ملی پوشاک طرحی است که پنج استان برای آن انتخاب شده و همدان نیز جزو آن است.

وی تصریح کرد: در این پنج استان برگزیده کل محصولات مردانه و زنانه با یک برند ملی تولید و عرضه می‌شود و علاوه بر اینکه در کل کشور توزیع می‌شود به کشور‌های همسایه نیز فرستاده می‌شود.

 از استقبال مشتریانمان راضی هستیم

مدیر داخلی تولیدی پوشاک دیبا در همدان اظهار داشت: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی که در سال گذشته انجام گرفت و با توجه به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بر تعداد مشتریان ما افزوده شده و رضایت‌مندیم.

نیکو از حمایت مسئولان استانی از جمله استاندار، فرماندار، بخشدار، نمایندگان مجلس و اداره کار قدردانی کرد و گفت: مسئولان از تولیدی و فروشگاه‌های ما بازدید می‌کنند و تعدادی از آن‌ها کت شلوار هایشان را از ما می‌خرند.

مالیات و بیمه تامین اجتماعی را برایمان روشن کنند

وی با بیان اینکه آگاهی و اطلاعات ما از مالیات و بیمه تامین اجتماعی بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: از مسئولان می‌خواهیم که علم اداره قانون کار، مالیات و تامین اجتماعی را برایمان روشن کنند تا از جزئیات و چند و، چون آن آگاه شویم.

هیچگونه حمایتی از صاحبان تولیدی همدان نمی‌شود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان گفت: هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان همدانی نمی‌شود.

حجت‌اله ناصری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: تولیدی دیبا تاثیر بسیار مثبتی در اشتغالزایی داشته و تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر را به کار گرفته است، اما اگر از آن حمایت نشود مانند بسیاری از تولیدی‌هایی که قبلا بوده و اینک نیستند، به تعطیلی کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: پرسنل این تولیدی دید وسیعی دارند و برای رونق تولیدات تلاش شبانه روزی کار می‌کنند.

بیمه‌های واحد‌های تولیدی بسیار گران است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان با گلایه از اینکه بیمه‌های واحد‌های تولیدی بسیار گران است و هیچ تخفیفی ندارد، گفت: امسال نیز ۲۰ درصد به قیمت آن افزوده شده در حالیکه مگر چه خدماتی به تولیدکنندگان می‌دهند؟

ناصری تصریح کرد: مشکل ما گرانی بیمه‌ها و مالیات است، این هزینه‌ها بر روی قیمت تمام شده کالای تولیدی تاثیر مستقیم می‌گذارد و نمی‌توانیم با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنیم.

همه از تولید گریزانیم و می‌خواهیم برایمان تولید کنند

وی با بیان اینکه گرانی مالیات، دارایی، بیمه‌ها و هزینه آب و برق ما را نسبت به تولید محصولات دلسرد کرده است، گفت: بنابراین ترجیح می‌دهیم اجناس خارجی را با قیمتی کمتر وارد و به فروش برسانیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان تاکید کرد: مفهوم و منظور ما از حمایت از تولیدکنندگان به معنای اعطای وام به آنان نیست، بلکه از آن‌ها می‌خواهیم که در تامین هزینه بیمه‌ها، مالیات و امثال آن ما را یاری کنند.

ناصری تصریح کرد: به جرات می‌گویم که استان همدان به تنهایی توانایی تولید و تامین ۶۰ درصد از پوشاک کشور را دارد، اما گرانی هزینه‌هایی مانند بیمه، مالیات، دارایی، هزینه آب و برق و گاز است که انگیزه تولید و رقابت را از ما می‌گیرد.

تولید در کشور ما مرده است

وی گفت: متاسفانه مسئولان از ما حمایت نمی‌کنند و با کسانی که به تولید و اشتغالزایی عشق می‌ورزند همکاری نمی‌کنند. این کم لطفی موجب شده تولیدکنندگان واحد‌های خود را تعطیل کنند و سرمایه خود را در بانک قرار دهند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان تصریح کرد: مشکلات تولید در شهرستان‌ها بسیار سنگین است به گونه‌ای که اگر یک چرخ خیاطی خراب شود تکنسین تعمیر آن وجود ندارد و مجبوریم با تامین هزینه گزاف استادکاران را از تهران به همدان بیاوریم.

ناصری با اشاره به اینکه زیر ساخت‌ها در استان ما ضعیف است، ابراز کرد: خیاط و استادکاران زیادی در همدان وجود دارد که می‌توانند نام همدان را در بخش تولید پوشاک جهانی کنند، اما متاسفانه به آن‌ها بهایی داده نمی‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم در همدان شهرک صنعتی راه اندازی شود و همه خیاطان و تولیدکنندگان در آن جمع شوند و از نظر بیمه، مالیات و عوارض شهرداری به آن‌ها کمک شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان با بیان اینکه ما نباید تعرفه گمرکی ماشین آلات صنعتی داشته باشیم، ابراز کرد: تولیدکنندگان باید مدون شوند و در مکانی مشخص گرد آوری شوند. در حال حاضر ما برای خرید یک دکمه مجبوریم به تهران برویم که این امر در هزینه محصولات تولیدی موثر است.

وقتی بروکراسی‌های ادارای ما را خسته می‌کنند تمایلی به ادامه کار نداریم

ناصری گفت: وقتی بروکراسی‌های اداری ما را خسته می‌کنند تمایلی به ادامه کار نداریم. وقتی می‌خواهیم یک چرخ صنعتی را به استان وارد کنیم باید پول زیادی به گمرک بپردازیم که این امر انگیزه تولید را در ما کور می‌کند.

وی افزود: استادکاران ماهری در همدان وجود دارد، اما عده بسیاری از آنان به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب به نقاط دیگر کشور مهاجرت می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان با بیان اینکه تامین هزینه بیمه کارگران برای تولیدکنندگان سنگین است، ابراز کرد: باید برای بیمه کارگران به تولیدکنندگان یارانه بدهند.

ناصری با گلایه از برخی مسئولان در برخورد با تولیدکنندگان گفت: متاسفانه برخی مسئولان برخورد نا مناسبی با تولید کنندگان دارند، تولیدکنندگان را افرادی ثروتمند می‌خوانند و برای کاهش هزینه‌ها با آن‌ها همکاری نمی‌کنند.

تولیدکنندگان منتظر کمک دولت نباشند

رئیس اتاق اصناف همدان گفت: تولیدکنندگان منتظر کمک دولت نباشند و با همت خود چرخ‌های تولید را بچرخانند.

احمد گازرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: صاحب تولیدی دیبا بدون اینکه حمایتی از دولت خواسته باشد کار خود را شروع کرد و امروزه بیش از ۲۰۰ خانوار از آن نان می‌برند.

وی تصریح کرد: این تولید کنندگان ابتدا کار خود را در مغازه‌ای در پاساژ قدس همدان آغاز کرد و با استفاده از توان و ظرفیت خود توانسته برند دیبا را به سایر استان‌های کشور نیز عرضه کند.

رئیس اتاق اصناف همدان افزود: حضور برند‌هایی مانند دیبا در استان همدان می‌تواند شهر ما را تولیدی و صنعتی کند و به دنبال آن اشتغال و درآمد زایی ایجاد شود.

دست فروشان باید ساماندهی شوند

گازرانی با تاکید بر اینکه برای حمایت از تولید داخلى نیاز به ساماندهی دست‌فروشان داریم، اظهار داشت: دست فروشان جنس‌های ارزان خارجی را از مرز‌ها وارد می‌کنند و با قیمتی ارزان آن را به مردم عرضه می‌کنند.

وی گفت: باید همه دست در دست هم دهیم تا جنس ایرانی بخریم، ابراز کرد: اگر دست فروشان شناسنامه دار شوند می‌توانیم بر جنس‌های آنان نظارت و بازرسی کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک همدان تصریح کرد: رونق تولید و ایجاد اشتغال کاری نیکو و پسندیده است، اما باید مشکلات و عدم حمایت از آن‌ها را هم مدنظر داشته باشیم. این تولیدکنندگان برای صادرات محصولاتشان نیاز به حمایت دستگاه‌ها دارند.

گازرانی ابراز کرد: نباید بگذاریم تولید کننده‌ها برای حل مشکلاتشان به ادارات بروند بلکه باید مسئولان به دیدار و سرکشی از آن‌ها بیایند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حمایت از کالای ایرانی برای برخی مسئولان در حد شعار بوده است، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان حمایت از کالای ایرانی را عملی کنند و در حد شعار باقی نماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمایت از کالا و محصولات داخلی به ویژه محصولات استانی تاثیر بسزایی در پیشرفت و آبادانی و ایجاد اشتغال دارد بنابراین با حمایت از تولیدکنندگانی که سرمایه خود را برای اشتغالزایی و رونق کسب و کار استان قرار داده‌اند می‌توانیم برند تولیدات همدان را در نه تنها در سطح کشور بلکه در کشور‌های خارجی مطرح کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار