شاید هیچ یک از معاونت های وزارتخانه های کشور به اندازه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دچار چالش ها و حاشیه ها نبوده باشد. معاونتی پر دردسر با زیرمجموعه ای مطالبه گر از طیف های مختلف سیاسی. به همین علت اغلب معاونین مطبوعاتی سابق واسبق همواره با بحران ها و سرگیجه های سیاسی و مطبوعاتی دست وپنجه نرم کرده اند.تاجایی که حتی برخی ازآنان بیشتر از یک سال دراین سمت دوام نیاورده اند وتا حدودی به طرز ناخجسته ای عاقبت به شَر شده اند.
کد خبر: ۵۴۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶ 20 December 2017
تابناک ایلام خداداد ابراهیمی*::شاید هیچ یک از معاونت های وزارتخانه های کشور به اندازه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دچار چالش ها و حاشیه ها نبوده باشد. معاونتی پر دردسر با زیرمجموعه ای مطالبه گر از طیف های مختلف سیاسی.
 
به همین علت اغلب معاونین مطبوعاتی سابق واسبق همواره با بحران ها و سرگیجه های سیاسی و مطبوعاتی دست وپنجه نرم کرده اند.تاجایی که حتی برخی ازآنان بیشتر از یک سال دراین سمت دوام نیاورده اند وتا حدودی به طرز ناخجسته ای عاقبت به شَر شده اند.
 
اما بکی ازاین معاونین با تعامل با اصحاب مطبوعات و پرهیز ازحاشیه های غیرصنفی توانست هم پنج سال دراین سمت پرمخاطره ایستادگی کند وهم شش بارمتوالی عنوان نماینده مدیران مسئول مطبوعات کشور را درفرایند انتخاباتی تصاحب نماید.وهم تا کرسی قائم مقامی وزارت متبوعش پیش برود درواقع ازمعدود مسئولان ارشد کشوراست که نوعی از عاقبت به خیری و رشد مدیریت خود را شاهد بوده است  .

انتظامی پنجاه ساله و مشهدی تبار، سیاستمدار و فعال فرهنگی و رسانه ای شاید یکی از شخصیت های نادر فرهنگی ، مطبوعاتی کشور است که کارکردهای مطبوعاتی و رسانه ای او دردهه ی اخیر، متفاوت از معاونین مطبوعاتی و اطلاع رسانی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ نموده است.  

وی توانسته است با هوش مدیریتی و ذکاوت سیاسی خود با مدیریت استراتژیک به مدیریت رسانه ای نایل آید و تقریبا در همه دولت ها به ایفای نقش فرهنگی بپردازد، شاید سودای وزارت در سر داشته باشد و رفته رفته زمینه را فراهم می کند تا در شرایطی خاص خود را در ترکیب هیات دولت ببیند تاجایی که فعلا تا منصب قائم مقامی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اقبال واستقبال داشته است .
 
دراین راستا قرائن وشواهد حاکی از آن است که علاوه بر تجربیات سالیان متمادی وی درحوزه فرهنگ ورسانه، در اغلب انتصابات ، همواره از حمایت های دکتر علی لاریجانی ، دکتر ولایتی ، شخصیت های بنام مطبوعاتی نظیر حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ونیز برخی نمایندگان مجلس بهره جُسته است.
 
مانیفست انتظامی در مدیریت  مطبوعات و رسانه های کشور نظام مندی ، شفاف سازی ، تقویت و توسعه مطبوعات محلی ، بیمه خبرنگاران، طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات و طرح رتبه بندی رقم خورده است. به اعتقاد اکثر صاحبنظران اجتماعی و رسانه ای محبوبیت و موفقیت دکتر حسین انتظامی درجامعه مطبوعاتی کشور، مرهون سه دهه کار فرهنگی و رسانه ای موفقیت آمیز وتجربه آموختگی اوست درواقع انتظامی یک "برند" رسانه ای محسوب می شود که اعتماد اصحاب مطبوعات درانتخاب شش باره او به عنوان نماینده مدیران مسئول مطبوعات کشور درهیأت نظارت برمطبوعات شاهدی براین ادعاست .
 
اما دیروز پس از پنج سال مداومت و عرقریزی، جای خود را به برند دیگر رسانه ای کشور یعنی دکترسلطانی فر داد تا نرم نرمک بر کرسی قائم مقامی وزارت ارشاد تکیه بزند. این جابجایی درنوع خود یک شوک رسانه ای به اصحاب رسانه وارد کرد. چرا که این انتصاب درچنین شرایطی به سود مطبوعات بحران زده نخواهد بود.مطبوعاتی که با بحران کاغذ، اقتصاد بیمار، خاموشی دکه، معوقات یارانه و... دست وپنجه نرم می کند.

برای مقابله با این بحران ها دکتر انتظامی پس از یک برنامه ریزی مداوم چند ساله به یک جراحی گسترده مطبوعاتی دست زده است وطرح های حمایتی مطبوعات در برزخ توقف، تداوم و جرح وتعدیل قرار گرفته اند، سرنوشت این طرح ها و آینده مطبوعات درهاله ای از ابهام خواهد ماند که آیا معاون جدید سیاست های پیشین را استمرار خواهد داد ویا با صرف زمان بیشتر، طرحی نو خواهد انداخت که درمجموع منجر به فرصت سوزی خواهدشد لذا به نظر می رسد که وزیر محترم در این انتصابات و جابجایی دچار اشتباه راهبردی شده است که تبعات آن در آینده ظهور وبروز خواهد یافت.زیرا موقعیت شناسی دراین جابجایی مغفول مانده است .

این دیدگاه نافی انتصاب دکتر سلطانی فر درسمت معاونت مطبوعاتی نیست چرا که وی نیز درجامعه مطبوعاتی شخصیتی علمی ونام آشناست و دردفترمطالعات و برنامه ریزی تجربیات ارزنده ای داشته و ازسوی دیگر دانش آموخته حوزه رسانه می باشدو به نحو تخصصی وعلمی براین حوزه استیلا وچیرگی دارد.سوابق موثر علمی و حرفه‌ای دکترسلطانی فر نویدبخش توسعه و ارتقاء کیفی رسانه‌هاست؛ استاد نمونه  دانشگاه آزاد اسلامی  

-مدیر گروه ارتباطات اجتماعی واحد علوم وتحقیقات
-مدیر تحقیقات رسانه ای - مرکز تحقیقات استراتژیک  
-مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان TEHRAN TIMES  
- مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان  IRAN NEWS - از سال 1373 تا کنون 
-مدیر مسئول هفته نامه آلمانی زبان  IRAN ZEITUNG  -  از سال 1375 تا سال 1380
-مدیر مسئول روزنامه صبح اقتصاد - از سال 1382 تا‌کنون 
- مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات ضمن تبریک به این دو همکار رسانه ای، انتظار می رود دکتر سلطانی فر برای بحران های فراروی مطبوعات کشور با ایده پردازی وتلاش های مضاعف ، بانگاه ویژه به مطبوعات محلی، ضمن احیای اقتصاد مطبوعات کشور ، مطبوعه خوانی را درسبد فرهنگی خانواده های ایرانی تعبیه وبازتعریف نماید .
 
ازسوی دیگر دکتر انتظامی درسمت قائم مقام وزیر، مصائب مبتلی بهِ مطبوعات را باجدیت افرونتر در کارکردهای ستادی وزارتخانه متبوع خود پیگیری نمایند.تاجایی که حتی اگر لازم باشد، عنوان و مقام خود را قربانی استیفای مطالبات موکلان خود نمایدچرا که وی درهرسمتی که باشد باید فراموش نکند که مدیون آرای شش دوره متوالی اهالی مطبوعات درهیأت نظارت برمطبوعات است./م
رئیس اسبق خانه مطبوعات ایران*
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار