رئیس اداره انتقال خون خوی گفت: ما در آینده و در حوزه مدیریت بحران در تأمین فراورده‌های خونی دچار مشکل شده و اگر تنها 10 هزار نفر زیر آوار باشند، تنها می‌توان به 100 نفر خون‌رسانی کرد.
کد خبر: ۵۱۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 05 November 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی:ابوالقاسم مهمان‌نواز ، با اشاره به آمار اهدا خون در این شهرستان اظهار داشت: در سال‌‌های پیش قرار بود تا سازمان انتقال خون خوی تعطیل شده و این شهرستان فرآورده‌های خونی مورد نیاز خود را از ارومیه تأمین کند اما با توجه به تعاملاتی که با سازمان انجام شد، از این کار جلوگیری شده و قول داده شد تا آمار اهدا خون در خوی بالا برود.

وی افزود: در سال 94 آمار اهدا خون در شهرستان خوی حدود هفت هزار و 500 واحد بود که در سال 95 با توجه به همکاری شبکه بهداشت و درمان و تبلیغات گسترده این مقدار به 11 هزار واحد رسید و با این افزایش آمار توانستیم برخی تجهیزات و امکانات میلیاردی دریافت کرده که یک حرکت بزرگ برای این شهرستان بود.

رئیس اداره انتقال خون خوی بیان کرد: قرار شد تا با نصب این دستگاه‌ها این سازمان به‌عنوان نمونه برای شمال استان آذربایجان غربی در نظر گرفته شود اما متأسفانه تاکنون این کار انجام ‌نشده و این دستگاه‌ها در ارومیه انبار شده‌اند.

وی افزود: پلاکت‌های خونی یکی از دغدغه‌های مهم این شهرستان است و روز به‌ روز متخصص‌هایی که نیاز به فرآورده‌های خونی در کار خود دارند، به شهرستان دیگر مهاجرت کرده و اگر بخواهیم بیمارستان‌های خوی در آینده موفق باشند باید این کار را به نتیجه رسانده و سازمان انتقال خون با چنین وضعیتی که دارد نمی‌تواند به‌تمامی بخش‌ها خدمات‌رسانی کند.

مهمان‌نواز تصریح کرد: این‌یک خطر است که جان و سلامت هزاران انسان را تهدید می‌کند و با توجه به اینکه 40 درصد مساکن خوی بافت فرسوده هستند، ما در آینده و در حوزه مدیریت بحران دچار مشکل خواهیم بود و اگر تنها 10 هزار نفر زیر آوار باشند، تنها می‌توانیم به 100 نفر خون‌رسانی کنیم.

وی افزود: با توجه به آمار سالانه، خون‌گیری ما باید به 20 هزار واحد برسد اما امروز این آمار 12 هزار واحد است و هشت هزار واحد کمبود وجود دارد، و از یک هزار و 200 مراجعه‌کننده تنها 10 نفر خانم هستند و از سوی دیگر با نظرسنجی که از 60 نفر خانم انجام‌ شده است همه گفته‌اند که موقعیت جغرافیایی نامناسب اداره انتقال خون خوی دلیل عدم مراجعشان بود.

رئیس اداره انتقال خون خوی گفت: روزانه به‌جای 60 نفر تنها 20 نفر مراجعه ‌کننده وجود دارد و این آمار با این اوضاع در حال کاهش است و درشان مردم خوی نیست تا تجهیزات خریداری ‌شده بدون استفاده بازگشت داده شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار