امیری تعداد روستاهای استان همدان را یک هزار و ۴٩ روستا برشمرد و افزود: ٣٨ درصد جمعیت استان در سطح روستاها ساکن هستند که این امر با توجه ویژه به مقاوم‌سازی مساکن و اجرای طرح هادی، پتانسیل خوبی به نسبت کشور، برای نگهداری و ماندگاری و پایداری روستاها و توسعه روستاها خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 28 October 2017
بی‌تردید امروزه مقاوم‌سازی و نوسازی مساکن و سکونتگاه‌های روستایی در کشور، روند تغییرات در کالبد و سیمای هر روستایی را بیش از گذشته شتاب وتسریع داده است.

به گزارش ایسنا، توسعه روستاها و مقاوم‌سازی مسکن روستایی همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های دولتمردان و برنامه‌ریزان روستایی بوده و در این راستا طرح‌های متنوعی در قالب برنامه‌های توسعه اجرا شده که بهسازی و نوسازی مسکن روستایی یکی از مهمترین این طرح‌ها در کشور محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، این طرح با هدف تأمین مسکن مناسب، مقاوم و با دوام روستایی شکل گرفته و با نوسازی سالانه حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی به یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های معاصر توسعه روستایی در کشور تبدیل شده است.

استان همدان و شهرستان اسدآباد نیز به تبع کشور بحث مقاوم‌سازی و بهسازی روستایی در آن از ابتدای طرح تا کنون در دست اقدام  بوده و باید تا افق سال 1404 به شاخص‌های هدفگذاری شده  نایل آید.

در حال حاضر 38 درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن بوده و بدون شک بهسازی و مقاوم‌سازی مساکن و سکونتگاه‌های روستایی در هر یک از روستاهای آن در کنار اشتغال، از نقش مهمی در توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت‌ها برخوردار خواهد بود.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بهسازی و ایمن‌سازی مساکن روستایی در کنار بهسازی و اجرای طرح هادی روستایی موجب امنیت روانی و افزایش سطح کیفیت زندگی و احساس تعلق و امید و نشاط و توسعه پایدار در  روستاها می‌شود، اظهار کرد: مسکن روستایی علاوه بر کارکرد سکونت، در تأمین بخش عمده‌ای از معیشت و اقتصاد خانواده‌ها نقش ایفا می‌کند که در همین راستا در اجرای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از سال گذشته سعی بر آن شده این شاخص را  بیش از پیش رعایت کنیم.

محمود امیری تصریح کرد: مسکن معیشت‌محور یکی از مباحثی است که بنیاد مسکن با همکاری و هماهنگی سازمان جهادکشاورزی در سطح روستاها پیگیر است تا در این راستا معیشت و فعالیت با توجه به ساختار مساکن روستایی هم محور یکدیگر بوده و مجزا نباشند.

وی ادامه داد: اجرای طرح هادی و مسکن معیشت‌محور در سطح روستاها بسترساز توسعه اقتصادی بوده و زمینه موفقیت برنامه اشتغال روستایی را فراهم می‌کند.

امیری از مقاوم‌سازی ۴٢ درصد مساکن روستایی استان همدان خبر داد و گفت: از ١٧۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان همدان ٧٢ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند و در حال حاضر ٣٢ درصد از مساکن روستایی کشور مقاوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان همدان رتبه اول کشور را در زمینه مقاوم‌سازی مساکن روستایی دارد، خاطرنشان کرد : بحث مقاوم‌سازی مساکن روستایی از برنامه دوم توسعه آغاز شده و قبل از این برنامه تنها ٧ درصد از مساکن روستایی سطح کشور مقاوم‌سازی بوده است.

امیری تعداد روستاهای استان همدان را یک هزار و ۴٩ روستا برشمرد و افزود: ٣٨ درصد جمعیت استان در سطح روستاها ساکن هستند که این امر با توجه ویژه به مقاوم‌سازی مساکن و اجرای طرح هادی، پتانسیل خوبی به نسبت کشور، برای نگهداری و ماندگاری و پایداری روستاها و توسعه روستاها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ٨٠ درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت هستند، اظهار کرد: تا کنون برای ١۴٢ هزار واحد مسکونی در سطح استان همدان سند مالکیت صادر شده که این امر در کاهش اختلافات ملکی و کاهش مهاجرت و نیز ایجاد نشاط و امید در بین روستائیان از نقش موثری برخوردار است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد هم اظهار کرد: براساس آمار موجود از مجموع 13 هزار و 982 خانوار روستایی اسدآباد 11هزار و 896 خانوار داری مسکن و 2088 خانوار فاقد مسکن هستند.

محمدکرم معصومی افزود: این تعداد از خانوارهای فاقد مسکن در سطح روستاهای اسدآباد به صورت خانوارهای مشترک زندگی می‌کنند که این امر حاکی از کمبود بیش از 2 هزار مسکن روستایی در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 .33 درصد مساکن روستایی شهرستان اسدآباد مقاوم‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: تا افق چشم‌انداز سال 1404 باید 75 درصد از مساکن روستایی کل کشور مقاوم‌سازی شود و به تبع آن در شهرستان و استان همدان نیز این امر محقق خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد در ادامه با اشاره به اینکه تا کنون 60 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان بهسازی شده است، خاطرنشان کرد: تا کنون 50 روستای بالای 20 خانوار در شهرستان اسدآباد بهسازی شده که بهسازی 9 روستا در 6 ماهه نخست امسال انجام گرفته است.

وی با اشاره به مقاوم‌سازی مساکن روستایی شهرستان اسدآباد تصریح کرد: از 11 هزار و 896 مسکن روستایی این شهرستان تا کنون 3 هزار و 977 واحد مسکن روستایی مقاوم شده است.

معصومی افزود: با چنین آمار موجود از میزان درصد مساکن مسکونی غیرمقاوم و کم‌دوام هر حادثه طبیعی همچون سیل، زلزله و طوفان، ممکن است مشکلات و تلفات و صدمات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به خانواده‌های روستایی و دولت وارد کند چرا که این مساکن کم‌دوام و بی‌دوام استقامت لازم را در برابر حوادث طبیعی احتمالی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت باید حمایت‌های لازم در راستای مقاوم‌سازی مساکن روستایی غیرمقاوم داشته باشد، تصریح کرد: مسئولان شهرستان از فرمانداری، بخشداری و ادارات مرتبط و ذیربط و  دهیاران و شوراهای روستاها باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی لازم روستائیان را نسبت به مقاوم‌سازی مسکن ملزم کرده و آنان را از حوادث احتمالی و پیشامدهای جبران‌ناپذیر آن آگاه کرده و با راهکارهای مناسب روستائیان را برای اقدام به مقاوم‌سازی مسکن ترغیب کنند.

معصومی با بیان اینکه 33.5 درصد مساکن روستایی اسدآباد مقاوم شده است، افزود: از ابتدای امسال تا کنون برای 180واحد مسکن روستایی شهرستان سند مالکیت صادر شده و در حال حاضر بیش از 12 هزار واحد مسکن روستایی در اسدآباد دارای سند مالکیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در 4 ماهه نخست امسال روند مقاوم‌سازی مساکن روستایی در شهرستان از روند مطلوبی برخوردار بود و بانک‌ها نیز در راستای ارائه تسهیلات همکاری مناسبی را با متقاضیان داشتند که این روند به علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات متوقف شده و حتی برخی از متقاضیان اقدام به بازپس‌گیری پرونده‌های مقاوم‌سازی مسکن خود می‌کنند.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد در ادامه میزان سهمیه مقاوم‌سازی مساکن روستایی این شهرستان را 750 فقره برشمرد و یادآور شد: در مرحله اول از این میزان سهمیه، 140 فقره اعلام و از این تعداد 116 فقره به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از 116 فقره پرونده معرفی شده به بانک‌های‌عامل برای اخذ تسهیلات، 75 فقره عقد قرارداد و آغاز به ساخت مسکن کرده‌اند، گفت: در حال حاضر کلیه روستاهای شهرستان اسدآباد دارای طرح هادی هستند.

این فرد مسئول در ادامه با بیان اینکه براساس قانون هر گونه ساخت‌وساز در روستاها بدون اخذ پروانه و نظارت نظام فنی روستایی ممنوع است، یادآور شد: با توجه به آمار بسیار بالای واحدهای بی‌دوام و کم‌دوام و خطرات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی، روستائیان می‌توانند با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان و نظارت ناظران نظام فنی روستایی نسبت به نوسازی و مقاوم‌سازی مساکن خود اقدام کنند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اسدآباد تصریح کرد: روستائیان برای نوسازی واحدهای مسکن خود می‌توانند از تسهیلات 180 میلیون ریالی و برای تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده از تسهیلات 200 میلیون ریالی با نرخ سود 5 درصد و بازپرداخت 15 ساله بنیاد مسکن استفاده کنند.

وی در ادامه سخت‌گیری‌های بانک‌ها را یکی از علل مهم عدم رغبت روستائیان در راستای مقاوم‌سازی مسکن عنوان کرد و گفت: وثیقه‌های سنگین و ضامن کارمند از جمله ضمانت‌هایی است که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن از متقاضیان می‌طلبند که این سخت‌گیری‌ها موجبات دلسردی و عدم رغبت به مقاوم‌سازی مسکن را در روستائیان موجب شده است.

وی تصریح کرد: لازم است تا بانک‌ها نیز از سخت‌گیری‌های خود در ضمانت‌ها کاسته و با دید کمک و حمایت نه رفع تکلیف پای میدان بیایند.

معصومی افزایش قیمت مصالح را از دیگر دلایل عدم رغبت و استقبال روستائیان نسبت به مقاوم‌سازی مسکن روستایی برشمرد.

معاون بخشداری مرکزی شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه مسکن روستایی به عنوان کانون تمرکز و تبلور کالبدی ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر زندگی روستائیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در واقع یکی از مهمترین نیازهای توسعه روستایی، مسکن روستایی بوده و احداث مسکن مقاوم روستایی و تأمین مسکن متناسب با نیاز روستائیان اغلب از عناصر مهم برنامه‌های مختلف توسعه محسوب می‌شود.

فاضل سلطانی تصریح کرد : در سال‌های اخیر سیاست وام مسکن روستایی اجرا شده و دولت از طریق وام مسکن اقدام به حمایت از نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی کرده که این اقدام از نقش موثری در توسعه روستاها برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی و ترغیب و تشویق روستائیان به امر مقاوم‌سازی مساکن در  سطح روستاهای بخش مرکزی شهرستان اسدآباد، بخشداری مرکزی طی سال‌های اخیر اطلاع‌رسانی‌های لازم را از طریق دهیاران به مردم روستاها انجام می‌دهد.

سلطانی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی به مردم روستاها در رابطه با مقاوم‌سازی مساکن روستایی از نقش موثری در پیشبرد روند مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های روستایی دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اطلاع‌رسانی، بخشداری مرکزی شهرستان همکاری لازم را با روستاها در راستای اخذ جواز ساخت دارد.

وی اضافه کرد : تسطیح زمین‌های مسکونی برای ساخت مسکن از دیگر مواردی است که بخشداری مرکزی شهرستان اسدآباد در این راستا همکاری لازم با روستائیان را همواره داشته است.

سلطانی خاطرنشان کرد: عدم سخت‌گیری بانک‌ها در ضمانت‌های بانکی می‌تواند روند مقاوم‌سازی مساکن روستایی سطح این شهرستان را شتاب بیشتری بخشیده و استقبال روستائیان را از این امر مهم پررنگ‌تر سازد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار