رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر:
رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر با اشاره به اینکه تمام استان‌های تولیدکننده کشمش با این شرایط مواجه هستند و وضعیت بعضی از استان‌ها از ملایر بدتر است، گفت: کاهش انگور و کشمش باعث برخی دلال بازی‌ها و باز شدن دست واسطه‌ها شده است.
کد خبر: ۵۱۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 28 October 2017
رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر گفت: امسال میزان تولید کشمش در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فارس؛ منوچهر رضایی با اشاره به اینکه امسال میزان تولید کشمش در ملایر کاهش داشته است اظهار کرد: این امر تنها مختص ملایر نیست و علت آن سرمازدگی در باغات انگور بوده است.

وی با بیان اینکه امسال در سراسر کشور شاهد کاهش کشمش بوده‌ایم که چنین کاهشی در طول چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛ گفت: تقریبا میزان تولید کشمش 20 درصد نسبت به نرم سالانه کاهش پیدا کرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر با اشاره به اینکه تمام استان‌های تولیدکننده کشمش با این شرایط مواجه هستند و وضعیت بعضی از استان‌ها از ملایر بدتر است، گفت: کاهش انگور و کشمش باعث برخی دلال بازی‌ها و باز شدن دست واسطه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه این خریداران به امید اینکه در آینده کشمش را گران‌تر بفروشند به خرید این محصول روی آورده‌اند، گفت: این امر باعث ایجاد بازار سیاه و افزایش دو برابری کشمش شده است.

رضایی اضافه کرد: ما در حال حاضر توان قیمت فروش محصول را با قیمت امروز نداریم؛ اما امیدواریم در آینده، قیمت تمام شده و قیمت فروش نزدیک شود و بتوانیم وارد بازار شویم.

وی با اشاره به اینکه امسال تولید کشمش کشور حدود 20 درصد هر سال است، گفت: سال گذشته پرمحصول بود و بخشی از محصول سال گذشته در بازارها موجود دارد، لذا یک مقدار از بازار نیاز امسال را تامین می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر سال گذشته محصول کشمش بالا بود و همه واحدهای کشمش پاک‌کنی فعال بودند افزود: بسیاری از واحدها در حال حاضر فعال نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات بخش کشمش اشاره کرد و گفت: ما از دولتمردان و نمایندگان مجلس می‌خواهیم در سیاستگذاری‌های کار اقتصادی مانند کشمش را با تصمیمات سیاسی یکی نکنند.  

رضایی افزود: سال گذشته یارانه کشمش را در نظر گرفتند که تاثیر نامطلوبی بر صنعت کشمش به جای گذاشت که هنوز هم شاهد تبعات آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بازارهای مصرف محدود است و زمان مصرف مشخص است، اظهار کرد: ما باید کشمش را در زمان‌ خود صادر کنیم؛ 40 درصد را باید تا عید کریسمس صادر کرده و به فروش برسانیم و 40 درصد تا 20 روز بعد از نوروز و 20 درصد آن را هم در بهار و تابستان بفروشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه اگر هر کدام از این زمان‌ها را از دست بدهیم فرصت فروش این محصول از بین می‌رود؛ گفت: یکی از تبعات تخصیص یارانه کشمش این بود که اجازه ندادند این محصول در زمان خود صادر شود.

وی افزود: سال گذشته در اوایل پاییز که قرار بود 40 درصد کشمش فروش رود با طرح موضوع یارانه کشمش باعث اختلال در بازار فروش کشمش شدند و در واقع اجازه ندادند از آن زمان استفاده شود.

رضایی با اشاره به اینکه در چهار ماهه دوم نیز همین بحث ادامه داشت؛ گفت: این  دلایل باعث شد قیمت مواد اولیه کشمش که اوایل پاییز سال گذشته 3 هزار و 500 تومان بود و باید برای نرم سالانه برای نوروز و یا یک ماه بعد از نوروز به 4 هزار تومان می‌رسید؛ به 2 هزار و 500 تومان نیز کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بنده در جلسه‌ای با وزیر کشاورزی، این مسئله را مطرح کردم و ایشان نیز این موضوع را پذیرفت، اظهار کرد: دولت باید از دخالت در روال معمول بازار این محصول جلوگیری کرده و بحث فرآوری و صادرات را مورد سیاست‌های حمایتی خود  قرار دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن کشمش ملایر گفت: در حال حاضر که در مقطعی قیمت خرید و صادرات با هم همخوانی ندارد باید دولت صادرکنندگان را تشویق کند؛ زیرا این کار به مراتب بهتر و موثرتر از پرداخت یارانه کشمش خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار