رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان با تأکید بر اینکه تنظیم بازار مرغ بر عهده سازمان جهادکشاورزی است، به ایسنا گفت: نگهداری مرغ برای زمان ورود حجاج و عرضه در آن زمان را معقول نمی‌بینم و بعید می‌دانم چنین عملی توسط مرغداران استان صورت گیرد.
کد خبر: ۴۸۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 02 September 2017
هفته گذشته رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان با بیان اینکه تعدادی از مرغداران از عرضه مرغ تا زمان بازگشت حجاج خودداری می‌کنند، به ایسنا گفته بود این موضوع باعث کاهش مرغ در بازار و افزایش قیمت آن شده است.

به گزارش ایسنا، در صورتی‌که این موضوع صحت داشته باشد می‌توان آن را نمونه بارز احتکار دانست چرا که احتکار به معنای نگهداری کالا به قصد افزایش نرخ و گران‌فروشی، عملی مجرمانه از نظر اسلام است.

براین اساس خبرنگار ایسنا بر آن شد تا صحت این موضوع را از مسئولان ذیربط پیگیری کرده و از سودجویی برخی افراد فرصت‌طلب جلوگیری کند.

نگهداری مرغ برای زمان ورود حجاج را معقول نمی‌بینم

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان با تأکید بر اینکه تنظیم بازار مرغ بر عهده سازمان جهادکشاورزی است، به ایسنا گفت: نگهداری مرغ برای زمان ورود حجاج و عرضه در آن زمان را معقول نمی‌بینم و بعید می‌دانم چنین عملی توسط مرغداران استان صورت گیرد.

علیرضا شجاعی اظهار کرد: وزن مرغ استاندارد باید تا 2200 گرم باشد و در صورتی‌که از این میزان بیشتر شود کشش تقاضای بازار برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورتی‌که مرغداران بخواهند زمان بیشتری مرغ را در مرغداری‌ها نگهداری کنند هزینه نگهداری بالایی متقبل می‌شوند و از طرفی افزایش وزن مرغ پرت خواهد بود.

وی افزود: همچنین این فرضیه که مرغداران پس از کشتار اقدام به نگهداری مرغ کنند نیز معقول به نظر نمی‌رسد چرا که عمر نگهداری گوشت مرغ 72 ساعت است مگر اینکه منجمد شود که با زهم این موضوع توجیه اقتصادی برای مرغدار نخواهد داشت.

شجاعی با تأکید بر اینکه تا کنون در این زمینه احساس خطر نکرده‌ایم، عنوان کرد: تنظیم فصل جوجه‌ریزی جزء برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی است و این سازمان طوری برنامه جوجه‌ریزی را ارائه می‌دهد که تولید در زمان‌هایی که تقاضا افزایش می‌یابد، وارد بازار شود.

قیمت 7400 تومانی مرغ منطقی است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه قیمت 7400 تومانی مرغ منطقی است، یادآور شد: حداکثر افزایش قیمت مرغ در بازار بین 300 تا 400 تومان در سالجاری بوده است ضمن اینکه جهادکشاورزی هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف‌کننده را درنظر دارد.

وی با اشاره به وجود ثبات نسبی در بازار تصریح کرد: افزایش قیمت کالاهای سبد غذایی خانوار در سالجاری کمتر از سال‌های گذشته بود و می‌توان گفت افزایش منطقی و پیرامون نرخ تورم است.

شیوع آنفلوآنزای مرغی ضربه سنگینی به مرغداری‌ها زد

شجاعی اظهار کرد: شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای پرورش مرغ ضربه سنگینی به این واحدها زد و 23 استان کشور درگیر این بیماری بودند و با ورود به استان همدان نیز تأثیر بر تولید استان گذاشت و باعث جهش قیمت شد.

وی با تأکید بر اینکه منافع مصرف‌کننده، تولیدکننده و عرضه‌کننده به هم گره خورده است، گفت: منافع مصرف‌کننده ارزانی به معنای عام نیست چرا که در صورت پایین بودن قیمت کیفیت و عرضه نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: تا 2 ماه گذشته میانگین تغییر قیمت گروه‌های کالایی که شامل 130 قلم کالاست، 6.2 درصد بوده که این عدد زیر نرخ تورم است.

مرغدار نمی‌تواند مرغ تولیدی را بیش از مدت پرورش نگهدارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با تأکید بر اینکه موضوع مطرح شده غیرتخصصی و حدس و گمان شخصی بوده است، به خبرنگار ایسنا گفت: مرغدار نمی‌تواند مرغ تولیدی خود را بیش از مدت پرورش نگهدارد تا وضعیت بازار مناسب شود.

محمد نظرپور اظهار کرد: در روش جدید مدت زمان پرورش مرغ گوشتی 42 روز است و در صورتی‌که مرغ بیش از این زمان در مرغداری بماند دچار تلفات شده و از طرفی هزینه بالایی برای مرغدار خواهد داشت.

وضعیت بازار هر طور باشد باید مرغ عرضه شود

وی افزود: مرغداران به علت ترس از تلفات و هزینه بالا جرأت نمی‌کنند مرغ‌های پرورش یافته را بیش از 42 روز نگهداری کنند و الزاما وضعیت بازار هر طور که باشد، باید محصول را به بازار عرضه کنند.

نظرپور با بیان اینکه تلاش مرغدار این است که تولیدش هرچه زودتر وارد بازار شود، یادآور شد: مرغدارن حتی نمی‌توانند مرغ کشتار شده را نگهداری کنند و منجمد کردن آن نیز برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به فعالیت 526 واحد پرورش مرغ گوشتی در استان عنوان کرد: در مرداد امسال بیش از 2 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد داشته است.

افزایش 11 درصدی جوجه‌ریزی در استان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در 5 ماهه امسال بیش از 9 میلیون و 800 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه 11 درصد افزایش داشته است.

وی ظرفیت واحدهای پرورش طیور استان را ۱۱ میلیون قطعه دانست و اظهار کرد: استان همدان از نظر تولید تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و در تولید گوشت مرغ ۱۱ درصد افزایش تولید داشته است.

استان همدان روزانه 125 تن مزغ نیاز دارد

نظرپور یادآور شد: استان همدان روزانه 125 تن مرغ نیاز دارد که برای این نیاز باید 62 هزار و 500 قطعه جوجه ریزی شود و با توجه به جوجه‌ریزی صورت گرفته 7500 قطعه بیش از نیاز جوجه‌ریزی شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار