مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد از کشت ۲٬۲۰۰ هکتار چغندرقند خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۱۰ هزار تن چغندرقند در اسدآباد تولید شود.
کد خبر: ۴۸۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 19 August 2017
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از کشت 2200 هکتار چغندرقند خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 110 هزار تن چغندرقند در اسدآباد تولید شود.

به گزارش ایسنا،سقراط بیرنگ با اشاره به اینکه 4 درصد از اراضی کشاورزی اسدآباد به کشت چغندرقند اختصاص دارد، اظهار کرد: براساس برنامه مقرر بود 1800 هکتار چغندرقند در اسدآباد کشت شود اما پس از کشت سطح زیرکشت به 2200 هکتار رسید.

وی با بیان اینکه برداشت چغندرقند از اواسط شهریور آغاز می‌شود، افزود: برآورد تولید به ازای هر هکتار 50 تن چغندرقند در نظر گرفته شده است که البته در برخی از مزارع بیش از این برداشت می‌شود.

80 درصد چغندرقند به صورت بارانی آبیاری می‌شود

وی با تأکید بر اینکه بیش از 80 درصد کشت چغندرقند به صورت بارانی آبیاری می‌شود، عنوان کرد: از 2200 هکتار چغندرقند کشت شده در اسدآباد 1750 هکتار به صورت بارانی و 100 هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود.

بیرنگ با اشاره به اینکه چغندرقند یکی از محصولات پرآب‌بر است، یادآور شد: بیشترین دغدغه ما کاهش کشت چغندرقند است اما به علت منافع درآمدی برای کشاورز و کم بودن مشکلات داشت این محصول، تمایل به کشت این محصول از سوی کشاورزان منطقه بالاست.

وی بیان کرد: جهادکشاورزی شهرستان اقدامی در راستای کاهش سطح زیرکشت نداشته اما کشاورزان را ترغیب به استفاده از روش‌های نوین آبیاری کرده است به طوریکه در حال حاضر 80 درصد از مزارع چغندرقند به روش بارانی آبیاری می‌شود.

اجرای 1055 هکتار آبیاری نوین در اسدآباد

وی با تأکید بر توسعه آبیاری قطره‌ای در مزارع، خاطرنشان کرد: 20 هزار هکتار از اراضی اسدآباد مستعد اجرای آبیاری نوین هستند که از این میزان 14هزار و 500 هکتار اجرایی شده و در سال‌جاری نیز تعهد اجرای 1055 هکتار آبیاری نوین در دستور کار است که تا کنون بیش از 50 درصد ان اجرا شده است.

بیرنگ  با اشاره به اختصاص 4.5 میلیارد تومان یارانه به پروژه آبرسانی و آبیاری نوین در اسدآباد، گفت: علاوه بر آبیاری تحت فشار تحت عنوان آبرسانی به مزارع از محل آبیاری کم‌فشار در 350 هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: چغندرقند تولیدی در اسدآباد توسط کارخانه‌های قند همدان و اصفهان خریداری می‌شود و تعاونی چغندرکاران شهرستان نیز به دنبال عقد قرارداد با کارخانه قند دیگری هستند تا محصولات شهرستان را به آن تحویل دهند.

احداث کارخانه قند در اسدآباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جهادکشاورزی در اسدآباد احداث کارخانه قند است، گفت: وجود تعاونی چغندرکاران در اسدآباد یک امتیاز است تا بتوانند با همکاری سرمایه‌گذاران کارخانه قندی با اولویت در شهرستان احداث کنند.

وی از خرید 43 هزار تن گندم به صورت تضمینی خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی شده بود 55 هزار تن گندم در اسدآباد تولید شود که این موضصوع محقق شد و پیش‌ ‎ بینی خرید 40 هزار تن گندم داشتیم که در حال حاضر به 43 هزار تن رسیده است.

وی یادآور شد: تا کنون 55 میلیارد تومان گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و تا کنون 50 درصد بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین 16 هزار تن جو در اسدآباد تولید شده اما به علت تفاوت کم قیمت دولتی و بخش خصوصی میزان خرید این محصول کاهش یافته و 4700 تن جو خریداری شده که 100 درصد بهای آن پرداخت شده است.

تولید 600 تن کلزا در اسدآباد

بیرنگ با اشاره به افزایش 15 برابری کشت کلزا در اسدآباد اظهار کرد: امسال 385 هکتار کلزا در شهرستان اسدآباد کشت شده بود که به علت سرمازدگی و خسارت دچار بدسبزی شده و فقط 250 هکتار سطح سبز در اراضی کلزا برداشت شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد عنوان کرد: در حال حاضر 600 تن کلزا در شهرستان  اسدآباد تولید شده که بهای این میزان 1.7 میلیارد تومان بوده و به طور کامل به کشاورزان پرداخت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار