مدیر کل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حجت اول ما انسان‌ها برای پذیرفتن هر مطلب و موضوعی قرآن است عنوان کرد: قرآن معتبرترین سند برای اثبات معارف و احکام اسلامی است چرا که استناد محکم احادیث و روایات به قرآن باز می‌گردد و انسان موظف است آن دسته از احادیثی را بپذیرد که منافاتی با قرآن نداشته باشد.
کد خبر: ۴۵۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 02 July 2017
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) یک مسیر روشن برای بهره‌مندی از قرآن را برای انسان‌ها معین کرده و آن حضور در مکتب قرآن و رجوع به معلمان قرآن است.

به گزارش ایکنا، مصطفی خزاعی، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در اختتامیه سی و پنجمین مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان استان اظهار کرد: قرآن کریم هدیه بزرگ الهی برای بشریت است چرا که هیچ خدمتی برتر از هدایت نیست.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است افزود: آنچه که انسان را از تاریکی وجهل به نور هدایت می‌کند قرآن کریم است، پس قرآن بزرگترین هدیه الهی از سوی عالم و پرورگار ماست.

خزاعی اضافه کرد: قرآن مهمترین دلیل بر حقانیت اسلام و رسالت نبی اکرم(ص) است که با بیان اعجاز آمیز خود حجت را برعالمیان تمام کرده است، اثبات ادعای پیامبری حضرت خاتم(ص) نیز قرآن است.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حجت اول ما انسان‌ها برای پذیرفتن هر مطلب و موضوعی قرآن است عنوان کرد: قرآن معتبرترین سند برای اثبات معارف و احکام اسلامی است چرا که استناد محکم احادیث و روایات به قرآن باز می‌گردد و انسان موظف است آن دسته از احادیثی را بپذیرد که منافاتی با قرآن نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن فهم و درک انسان را در شناخت حقایق بالا می‌برد گفت: فهم قرآن نیازمند بهره گیری از عقل است و آن کسی می‌تواند از این کتاب آسمانی به خوبی بهره مند شود که عقل خود را به کار گیرد.

خزاعی ادامه داد: در دنیای امروز بسیاری ادعای پیروی از قرآن را دارند، انسان‌ها و گروه‌های تکفیری خشک مغزی همچون داعش که دست به ریختن خون بی گناهان می‌زنند ادعای پیروی از قرآن را دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: خوارج صدر اسلام نیز همین ادعا را داشتند و با تمسک به یک آیه از قرآن کریم، حضرت علی(ع) را محکوم می‌کردند، در فهم قرآن باید به عقل خود نیز رجوع کنیم.

وی با بیان اینکه هر کسی نمی‌تواند با مبادی عقلی خود به قرآن و این وادی سراسر نور ورود یابد اظهار کرد: مفسران و بزرگان قرآن به خوبی بهره گیری از ابن کتاب آسمانی را برای همگان یادآور شده‌اند.

خزاعی اظهار کرد: برخی بر این باورند که انسان‌های عادی توان ورود به عمق قرآن را ندارند و خاص معصومین است، حضرت علی(ع) در این باب فرموده اند: «قرآن کریم اقیانوس عمیقی است که رسیدن به عمق این اقیانوس جز برای معصومین و ائمه کاری دشوار است».

مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: حال در این میان دو ثقل گران بهای پیامبر(ص)، یعنی قرآن و ائمه معصومین از انسان‌ها می‌خواهند که در این کتاب آسمانی تدبر کنند و از معارف والای آن جهت رسیدن به سعادت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: طبق آیه شریفه « افَلایَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوب أَقْفالُها؛ آیا آنها در قرآن تدبر نمى کنند، یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است؟!»(محمد/آیه ۲۴) قرآن کریم انسان را به تدبر در قرآن جهت دست یافتن به مسیر درست زندگی دعوت می‌کند.

خزاعی با اشاره به اینکه معلم واقعی قرآن ائمه هستند بیان کرد: اما پیامبر اکرم(ص) یک مسیر روشنی برای بهره مندی از قرآن را برای انسان‌ها معین کرده و آن حضور در مکتب قرآن و رجوع به معلمان قرآن است، از این باب پیامبر خاتم(ص) دو ثقل گران بهای خود یعنی قرآن و اهل بیت را در میان مسلمانان به امانت می‌گذارد.

این مقام مسئول ادامه داد: معلم واقعی قرآن در مرحله اول، پیامبر اکرم(ص) است و سپس ائمه اطهار به همین علت ما مفتخریم پیروان اهل بیت(ع) به واسطه ارتباط با این بزرگان و پاکان دین در درک و فهم آیات قرآنی پیشتاز هستند.

وی گفت: در برخورد با قرآن برداشت انسان‌ها از آیات دو گونه است، عده‌ای به جد به دنبال بهره‌مندی از معارف والای این کتاب آسمانی هستند و در حقیقت قرآن حاکم بر سرنوشت و زندگی آنهاست و عده‌ای از آیات قرآن برای اثبات افکار و عقیده خود استفاده می‌کنند که این اشتباه است چرا که این قرآن است که مسیر زندگی انسان را مشخص می‌کند.

خزاعی توصیه‌ای به دانش آموزان نیز داشت: تلاش کنید که قرآن حاکم بر زندگی شما باشد، ایمان به برخی و بی اعتقادی نسبت به برخی دیگر از آیات و معارف قرآن را نداشته باشید مومن واقعی به همه آیات قرآن به عنوان یک پیکره واحد ایمان دارد.

مدیرکل آموزش وپرورش استان یادآور شد: مومن واقعی به همه آنچه که از اهل بیت(ع) رسیده است اعتقاد دارد، درکنار فعالیت در رشته‌های مختلف قرآنی در این کتاب آسمانی تدبر نیز لازم است چرا که تنها رفتن به دنبال ظواهر قرآن به دور از تدبر در آن، موجب می‌شود که انسان از قرآن دلزده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بین کسی که الفاظ قرآن را حفظ می‌کند با آن کسی که آن کلمات را می‌داند تفاوت است ابراز کرد: این کتاب صرفا برای قرائت نیست بلکه باید از آن در زندگی خود بهره بگیرید، قرآن کتاب زندگی من و شماست، زندگی ما اگر قرآنی شد مأنوس با قرآن شده‌ایم در غیر این صورت دچار خسران هستیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: هدف از برگزاری این مسابقات ایجاد یک فضای قرآنی در مدارس است ، اگر دانش آموزان توسط مربیان گلچین شوند برای سیستم آموزشی ما ارزشمند نخواهد بود، چراکه می‌توان با اجرای یک کلاس و جلسه قرآنی و حضور همه دانش آموزان در این برنامه‌ها به این سخن جامه عمل پوشاند.

وی وظیفه عمومی دانش آموزان را رساندن پیام قرآن به مدارس عنوان کرد و افزود: شما دانش آموزان به عنوان سفیران قرآن در کنار مربیان باید به امر تبلیغ قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه بپردازید و فضای مدرسه را قرآنی کنید و بهترین روش تبلیغ برای همگانی کردن قرآن در مدارس، رفتار خوب و قدرت جاذبه بالا و دفع حداقلی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: بیشترین همت این مجموعه آموزشی، ترویج دین و تبلیغ قرآن درمدارس است، اگر دستور العملی با کوچک ترین منافات با ارزش‌های اسلام باشد تا به اکنون هیچ‌گاه به مدرسه ای ارسال نشده است چرا که ما به دنبال ترویج فرهنگ اصیل قرآنی پویا و بالنده هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار