پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام متعددی در استان همدان وجود دارد و روند کُند انجام این پروژه‌ها که ناشی از کمبود اعتبار و بودجه است، نمایندگان مجلس را هم پای کار آورده است.
کد خبر: ۴۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 06 June 2015

پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام متعددی در استان همدان وجود دارد و روند کُند انجام این پروژه‌ها که ناشی از کمبود اعتبار و بودجه است، نمایندگان مجلس را هم پای کار آورده است.

به گزارش فارس، در استان همدان پروژه‌های ملی و استانی متعددی وجود دارد که برخی از آنها سال‌هاست به سرانجام نرسیده و گویا برخی از آنها قرار است به عنوان آثار تاریخی در کنار محوطه تاریخی هگمتانه و کتیبه‌های گنجنامه ماندگار و نیمه‌کاره باقی بمانند.

پروژه‌هایی همچون تالار قرآن، آب‌رسانی از سد تالوار به همدان، پتروشیمی هگمتانه، راه‌آهن غرب کشور، تصفیه‌خانه همدان، آزادراه همدان ساوه، وضعیت فرودگاه و کنارگذر غربی سال‌ها در دست انجام است و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

وضعیت نابسامان این پروژه‌ها به کمبود بودجه و دست‌های خالی دولت هم گره خورده و نبود اعتبار بخش ثابت پاسخ همه مسئولان در خصوص وضعیت پروژه‌ها است.

البته هستند مسئولانی که درباره وضعیت پروژه‌ها وعده‌هایی همچون در چند ماه آینده، اواخر سال جاری و یا در دهه فجر سال بعد را به اعلام می‌کنند، هرچند این وعده‌ها در افکار عمومی هم به علت تکرار ماندگار شده است.

پروژه‌های همدان که قرار بود این استان را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد، امروز خود به معضلی بدل شده که نمایندگان استان نیز بر آن حرف دارند و همه روزه شاهد اعتراضات نمایندگان همدان در خصوص پیگیری وضعیت پروژه‌ها هستیم.

* نمایندگان مجلس در کسوت مدیران اجرایی

وضعیت برخی از پروژه‌ها و پیشرفت کُند آنها آنقدر خسته‌کننده شده که برخی از نمایندگان استان همدان این روزها در کسوت مدیران اجرایی وارد عمل شده و درباره وضعیت پروژه‌ها اظهارنظر کرده و مدام خبر از پیگیری برای پیشرفت کار می‌دهند.

نمایندگانی که خود بر این امر معتقد هستند که نباید وارد کارهای اجرایی شوند به دلیل کُند بودن روند کار، جای مدیران را گرفته و برای به نتیجه رسیدن برخی از پروژه‌ها برای وزرا ضرب‌العجل نیز تعیین کرده‌اند.

شروع پروژه‌های مختلف بدون انجام امور کارشناسی، تغییر و تحول دولت و به تبع آن تعداد بسیاری از مدیران، بدهی دولت به پیمانکاران همه از جمله دلایلی هستند که استان همدان را به کارگاهی بزرگ بدل کرده و مردم استان سالهاست که با برخی از پروژه‌های نیمه‌کاره خو گرفته‌اند.

در کنار طرح‌های نیمه‌تمام دولت نیز این روزها شهرداری همدان نیز دست به انجام پروژه‌هایی زده که انتظار می‌رود انجام برخی از این طرح‌ها نیز در آینده نزدیک به مشکلاتی که گفته شد، بیفزاید.

شهرداری همدان که این روزها ساخت پل و تقاطع‌های غیرهمسطح را نماد توسعه شهری می‌داند، به شکلی عجولانه سعی در انجام و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در نقاط مختلف شهر دارد و این موضوع روند مناسب و صحیحی به نظر نمی‌رسد.

یکی از این طرح‌ها که بدون افتتاح به صورت نصفه و نیمه مورد بهره‌برداری قرار گرفته تقاطع غیرهمسطح در چهار راه آیت‌الله نجفی (تقاطع شهید قهاری سعید) است.

شیب تند این تقاطع و قرار گرفتن در مسیر اصلی و عبور کامیون‌ها و خودروهای سنگین قطعاً در فصل سرد و یخبندان مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

پیچ تند این تقاطع در مسیر بلوار آیت‌الله نجفی به سمت کرمانشاه بسیار نامناسب بوده و از هم اکنون مورد انتقاد قرار گرفته است.

* 3 هزار میلیارد تومان طرح ملی ناتمام در همدان

درباره وضعیت پروژه‌های ناتمام استان همدان، معاون امور عمرانی استانداری همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به دلیل وجود پروژه‌های نیمه‌تمام متعدد در این استان در شرایط کنونی کلنگ‌زنی و شروع پروژه‌ای جدید کمتر انجام می‌شود.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه اتمام پروژه‌ها نیازمند اعتبار است و باید مدیران در راستای جذب اعتبار نهایت تلاش خود را به کار گیرند، افزود: مهم‌ترین پروژه‌های ناتمام همدان که باید به شکل جدی دنبال شود شامل پروژه‌های آبرسانی از سد تالوار به همدان، راه‌آهن تهران - همدان سنندج و راه‌آهن غرب کشور است.

وی اضافه کرد: پروژه‌های استانی برای اتمام به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که امسال 233 میلیارد تومان از دو محل اعتبارات عمرانی استانی و ماده 180 به همدان ابلاغ میشود.

معاون امور عمرانی استانداری همدان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌ها ندارند، متذکر شد: در حدود 3 هزار میلیارد تومان پروژه ملی در استان همدان در حال اجرا بوده و هنوز تمام نشده است.

به گزارش فارس؛ استان همدان به عنوان استانی مورد توجه در حوزه کشاورزی و قرار گرفتن در مسیر اصلی و داشتن دیگر ظرفیت‌ها، می‌تواند در انجام طرح‌های عمرانی بسیار موفق‌تر عمل کند، در صورتی که مدیران دستگاه‌های اجرایی خود را ملزم به جذب اعتبارات ملی از وزارتخانه بدانند و نقش بخش خصوصی نیز در انجام طرح‌های عمرانی در استان نادیده گرفته نشود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار