رئیس اداره منابع طبیعی میامی خبر داد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی از پایان 9 هزار و 700 هکتار ممیزی مراتع در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۴۱۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ 06 May 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی،  محمدعلی رضایی اظهار داشت: شناسایی بهره‌برداران، تعیین حدود مراتع در ایجاد تعادل دام و مرتع وصدور پروانه چرای دام در راستای طرح ملی مدیریت پایدار از مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه ممیزی مراتع است.

وی تصریح کرد: این طرح در مراتع چهاردستکه و ثم صادق از توابع شهرستان میامی به مساحت پنج هزار و 500 هکتار و چاه هاون به مساحت چهار هزار و 200 هکتار به اتمام رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی همچنین خاطرنشان کرد: مراتع در حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی، تنظیم گردش آب در طبیعت، تأمین علوفه موردنیاز دام، تولید محصولات دارویی و صنعتی، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری نقش اساسی دارند.

رضایی بیان کرد: بهره‌برداران این مراتع مشخص و دارای پروانه کارت چرا هستند و با احیای عرصه‌ها علاوه بر حفاظت خاک، اهداف مربوط به اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضع پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست‌محیطی محقق شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با اشاره به اهداف مدیریت بر عرصه‌های احیاشده یادآور شد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به ظرفیت تولید و بهره‌برداری پایدار مهم‌ترین هدفی است که در اصلاح و احیای مدیریت مرتع دنبال و در این راستا، افزایش میزان پوشش گیاهی، منجر به افزایش تولید علوفه مرتع، تولیدات دامی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و جابه‌جایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص‌های اساسی پایداری اکولوژی می‌شود.

رضایی با اشاره به اهداف کیفی در مدیریت عرصه‌ها افزود: افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی، حفاظت، تقویت و افزایش پایداری خاک، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته به آن، توقف عوامل تخریب از قبیل فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی و اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی از اهداف کیفی است که در مدیریت عرصه‌ها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: طرح ممیزی مراتع در حفظ و احیای مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ظرفیت و تولیدات مراتع، افزایش سطح معیشت بهره‌برداران، شناسایی حدود مراتع، تمدید پروانه چرای دام، تعیین صلاحیت یا عدم صلاحیت دامداران و اثر مثبت بر تمام عواملی که مرتبط با مرتع است، نقش مهم و اساسی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار