مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان از پرداخت مبلغ 280 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱ 10 February 2015
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان از پرداخت مبلغ 280 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش فارس ، حسین رستمی  در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر،‌ اظهار کرد: بخش کشاورزی جایگاه رفیعی در اقتصاد کشور و تأمین امنیت غذایی مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، ‌افزود: کشاورزی یکی از محورهای توسعه است و از این نظر در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش بارزی دارد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان گفت: کشاورزی استان سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال، ‌ارزش افزوده و تولید دارد،‌ لذا در تولید بسیاری از محصولات و ارائه بسیاری از خدمات رتبه‌های برتر کشور و حتی منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه سهم سرمایه‌گذاری در بخش دولتی ناچیز است، اضافه کرد: به دلیل ریسک بالا، مؤسسات اعتباری تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته و بانک‌ها و مؤسسات مالی دولتی نیز به جز یک بانک تخصصی کشاورزی، معمولاً سهم تعیین شده قانونی را به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت نکرده‌اند.

رستمی با اشاره به اینکه سرمایه یکی از عوامل تولید و مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: متأسفانه فعالان بخش کشاورزی در تأمین سرمایه با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی نرخ سود، تشریفات معمولاً طولانی اداری به ویژه تهیه تضامین و وثایق برای تولیدکنندگان را از مهم‌ترین مشکلات فعالان بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در راستای حل مشکلات و رفع موانع توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش، صندوق توسعه کشاورزی بر اساس ماده 12 قانون اساسی تشکیل شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان یادآور شد: چگونگی تأسیس اداره صندوق‌ها،‌ نحوه تأمین سرمایه و چگونگی فعالیت در این صندوق‌ها متناسب با شرایط خاص بخش کشاورزی است.

وی استفاده مناسب از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های بخش کشاورزی و همچنین نظارت و حمایت دولت را از مهم‌ترین عوامل موفقیت این صندوق دانست و بیان داشت: ‌اعطای تسهیلات و ارائه حمایت‌های مالی به تولیدکنندگان کشاورزی، دریافت کمک مالی از سوی دولت از مهم‌ترین وظایف صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی است.

رستمی به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی این صندوق اشاره و تصریح کرد: در سال جاری مبلغ 280 میلیارد ریال تسهیلات به منظور تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش تشکل‌ها و همچنین تأمین نهاده مورد نیاز با ساز و کار ساده و کارمزد سه تا چهار درصد به بهره‌برداران این بخش پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه از سوی این صندوق تاکنون مبلغ 746 میلیارد و 177 میلیون ریال در راستای اجرای طرح آبیاری تحت فشار به بهره‌برداران بخش کشاورزی پرداخت شده، ادامه داد: با استفاده از این اعتبار، تاکنون یک‌هزار و 630 طرح در بیش از 24 هزار هکتار از اراضی استان همدان اجرا شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان یادآور شد: در استان همدان بیش از 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند که بیش از 24 هزار هکتار آن با عاملیت این صندوق انجام شده و این میزان، 25 درصد از کل سامانه‌های نوین آبیاری را تشکیل می‌دهد.

وی استفاده بهینه از منابع آب و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب را از نتایج اجرای طرح‌های نوین آبیاری عنوان کرد و افزود: اجرای این گونه طرح‌ها از جمله سیاست‌های راهبردی وزارت جهادکشاورزی در مقابله با بحران جدی آب و خشکسالی است.

رستمی با بیان اینکه نحوه اجرای طرح آبیاری نوین از سوی سازمان جهادکشاورزی استان، رضایت کشاورزان و بهره‌برداران را در پی داشته، خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات تلفیقی به تعاونی‌های تولید، تجهیز شرکت‌های مکانیزاسیون، توسعه عملیات اصلاح نژاد دام روستایی، احیاء و بازسازی قنوات از دیگر اقدامات انجام شده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان است.

وی عاملیت صندوق توسعه ملی به مبلغ 422 میلیارد ریال و پرداخت آن به کشاورزان را از مهم‌ترین فعالیت‌های‌ انجام شده این صندوق عنوان کرد و گفت: این اعتبار در راستای اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی دریافت و به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان گفت: در سال جاری مبلغ 81 میلیارد ریال عاملیت صندوق توسعه ملی در اختیار این صندوق بوده و بعد از بانک کشاورزی بیشترین اعتبار جذب شده از صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه عاملان توزیع کود، عمدتاً توانایی تهیه ضمانت‌نامه بانکی و وثایق مشابه و یا خرید به صورت نقدی را ندارند، اظهار کرد: از سال گذشته این صندوق توانسته علاوه بر پرداخت تسهیلات از منابع داخلی خود در راستای تهیه و توزیع کود، طبق خواسته سازمان جهادکشاورزی، سهامدارانی که عاملیت توزیع کود را دارند، نزد شرکت خدمات حمیتی تضمین کند.

رستمی ادامه داد: با این اقدام، آن شرکت به صورت اعتباری و بدون دریافت تضامین، نسبت به تحویل کود درخواستی اقدام و پس از توزیع، بها را پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: تاکنون با پرداخت مبلغ 30 میلیارد ریال به عنوان تضمین، بیش از 11 هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع شده است.

 مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان افزود: در سال گذشته مبلغ 20 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق مادر تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری در کشاورزی و صندوق ملی توسعه دامپروری، برای تأمین نیازهای بخش کشاورزی استان جذب شده است.

وی ابراز داشت: در استان همدان حدود 350 تشکل فعالیت می‌کنند که بیش از 5 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 45 میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

رستمی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هنوز سرمایه این صندوق، بسیار اندک است، تأکید کرد: حداقل نیاز صندوق برای ایفای نقش مهم خود، 450 میلیارد تومان است که امیدواریم با حمایت مسئولان، در خصوص تأمین سهم دولت از سرمایه مشخص شده (49 درصد سهم دولت، 51 درصد سهم تشکل‌ها) بتوانیم همه تشکل‌ها را زیر پوشش حمایتی این صندوق قرار دهیم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار