معاون عمرانی استاندار گلستان گفت :مشکل اساسی در خصوص جزیره آشوراده محیط‌زیست نبود بلکه مصوبه شورای اشتغال مازندران بود که طرح جامع میانکاله و آشوراده را در دولت قبل به‌صورت یکپارچه مصوب کرده بود.
کد خبر: ۳۸۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 05 March 2017
مهر ؛ رضا مروتی معاون عمرانی استانداری گلستان در گفتگویی با موضوع آشوراده گفت : ما اصلاً سازه سنگین و بتونی در آشوراده نداریم. در حال حاضر ۱۳۸ هکتار از ساحل بندر ترکمن را فریز کرده‌ایم و اجازه واگذاری نمی‌دهیم. اگر واگذاری هم صورت بگیرد باید در راستای طرح آشوراده باشد.
 
*اگر درست متوجه شده باشم این ۱۳۸ هکتار برای ساخت هتل در نظر گرفته‌شده؟
 
مروتی : نه‌تنها هتل. طرح آشوراده طرح گردشگری منطبق با محیط‌زیست (طبیعت‌گردی) است. ما در جزیره نمی‌توانیم هتل و بازارچه داشته باشیم درواقع تلاش داریم گردشگرانی را که از طبیعت آشوراده بهره برده‌اند برای خرید، اقامت و استراحت به بندر ترکمن هدایت کنیم.
 
*شما در حالی از مشکلات حقوق در جزیره آشوراده صحبت می‌کنید که مجمع نمایندگان استان و حتی استاندار گلستان معتقدند محیط‌زیست در موضوع آشوراده فرصت سوزی کرده است.
 
مروتی : واقعیت این است همه مشکلات آشوراده از محیط‌زیست نبود. مشکل اساسی در خصوص جزیره آشوراده محیط‌زیست نبود بلکه مصوبه شورای اشتغال مازندران بود که طرح جامع میانکاله و آشوراده را در دولت قبل به‌صورت یکپارچه مصوب کرده بود بدون در نظر گرفتن اینکه مصوبه شورای برنامه‌ریزی و اشتغال فقط در حوزه سیاسی و سرزمینی خودش قانونی است و خارج از آن قانونی نیست.
 
استان مازندران با این تصور که محیط‌زیست آشوراده در اختیار آن‌هاست فکر کرده بودند ازنظر سیاسی و سرزمین هم آشوراده در اختیار آن‌هاست.
 
آن زمان سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور هم مصوبه را تائید و مبالغ ریالی هم به مازندران پرداخت کرده بود.
 
ظاهراً دوستان در مازندران بدشان نمی‌آمد مباحث منفی و غیرقابل اجرای این مصوبه به سمت آشوراده و استان گلستان بیاید.
 
درواقع موضوع محل مناقشه و دعوای اصلی ما با سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بر سر همین موضوع بود که خوشبختانه حل شد.
 
*چگونه؟
 
مروتی : با دستور خانم ابتکار، جیره آشوراده که در مرزهای سیاسی گلستان قرار دارد توسط محیط‌زیست کشور مدیریت می‌شود و کسانی که در محدوده میانکاله، آشوراده، کانال خوزینی و صیدگاه کار می‌کنند زیر نظر محیط‌زیست کشور هستند نه استان مازندران.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار