دهیار روستای ویریچ از توابع بخش کهک استان قم گفت: طرح مسکن جوانان ویریچ به دلیل عدم جانمایی مناسب همچنان بر زمین مانده است.
کد خبر: ۳۶۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 28 January 2017
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام علی اصغر موقعی پور در مورد مسکن جوانان روستای ویریچ عنوان کرد: زمین هایی که به جوانان روستا معرفی شد در جای مناسبی جا نمایی نشده اند و به همین دلیل طرح مسکن جوانان این روستا همچنان بر زمین مانده است.

دهیار روستای ویریچ تصریح کرد: این زمین ها هزینه های بالایی را برای تسطیح نیاز داشت که با وجود قول مسئولان مبنی بر توجه به ساخت مسکن در روستا و جلوگیری از مهاجرت اهالی هنوز تمهیداتی در این زمینه اندیشیده نشده است و روستا با مشکل مسکن جوانان مواجه است.

وی در مورد ویژگی های این روستا خاطرنشان کرد: روستای ویریچ  در 15 کیلومتری کهک و 45 کیلومتری قم قرار دارد و دارای 300 تا 400 نفر جمعیت در قالب 80 خانواراست که جمعیت فصلی آن تا 1000 نفر نیز می رسد.

موقعی پور با اشاره به امکانات آموزشی و بهداشتی روستا اظهارکرد: ویریچ تنها یک دبستان دارد و فاقد دیگر مقاطع است و دانش آموزان برای تحصیل به کهک می روند البته خانه بهداشت فعال با بهیار بومی داریم و از روستاهای اطراف نیز مراجعاتی صورت می گیرد.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی در روستا گفت:با وجود کمبود اعتبارات، همواره منابعی را برای برنامه های فرهنگی در نظر گرفته ایم چرا که اعتلای یک فرهنگ و توجه به مقوله های فرهنگی می تواند از بسیاری از آسیب ها و مشکلات جلوگیری نماید.

دهیار روستای ویریچ افزود: بنده از منظر دهیار، به انجام برنامه های فرهنگی در روستا نگاه نمی کنم بلکه به عنوان یک امام جماعت و روحانی آن را وظیفه و رسالت خود در قبال مردم می دانم.

موقعی پور در مورد ظرفیت های فرهنگی روستا نیز عنوان کرد:این روستا 10 شهید و 50 جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کرده است که 5 تن از شهدا در دل روستا مدفون هستند.

وی در رابطه با وظایف دهیاری در روستا خاطرنشان کرد: در سیاست گذاری دهیاری ها آمده است که باید نهادهای مستقل و خودکفاء باشند در این راستا خودکفایی روستا و تکیه بر توان داخلی اهمیت زیادی دارد.

دهیار روستای ویریچ اظهار کرد:یکی از دغدغه های روستاییان، مشکلات معیشتی و اشتغال و درآمد ثابت است که همین امر زمینه مهاجرت جوانان به شهرها را فراهم آورده است.

وی در باره طرح هادی در روستا نیز گفت:این طرح سال 83 آماده شده است طرح اولیه فضاسازی و آزاد سازی معابر و فضای سبز بود که بعد از 12 سال فقط 30 متر توسط بنیاد مسکن عقب نشینی در پیچ روستا انجام شد.

موقعی پور عنوان کرد:اگر منابع مالی تامین شود طرح هادی نیز به سرانجام می رسد البته در این طرح مالکان نیز تمایلی برای عقب نشینی ملک و اجرای طرح هادی ندارند.

وی تصریح کرد:با این وجود در حدود 300 متر آزاد سازی در سه راهی روستای تیره توسط دهیاری صورت گرفت اما به واسطه کمبود اعتبارات و فقدان درآمد برای اهالی اغلب کوچه ها خاکی است و توان تامین هزنیه ها وجود ندارد.

دهیار ویریچ اظهار کرد: قرار بود زمستان 95 با بازنگری طرح هادی مشکلات حل شود و در نقشه جانمایی شود و با مشاوره با مالکین بتوانیم به نتیجه برسیم اما هنوز این بازنگری عملیاتی نشده است.

وی در مورد اسناد منازل نیز خاطرنشان کرد: در دوره های قبل یک سری از اسناد صادر شد که اصلا هماهنگ با متراژ ملک ها نبود قرار شد برای جلوگیری از اشتباهات گذشته نقشه برداری های جدیدی صورت بگیرد که به زودی اجرایی می شود.

موقعی پور بیان کرد:در دوره های قبل نام گذاری معابر انجام شده بود اما تابلو گذاری نشده بود که با توجه به پیدا نشدن نام ها در میان اسناد قرار است دوباره نام گذاری شود.

وی پیرامون حضور مسئولان در روستا تصریح کرد:مسئولان به طور متعارف در مناسبت های مختلف مانند دهه فجر و یا هفته دولت به ما سری می زنند اما مهم ترین انتظار این است دست ما را برای خدمت گذاری به مردم باز بگذارند و بر مشارکت و تعامل دستگاههای اجرایی تاکید داشته باشند.

دهیار ویریچ بیان کرد: مسئولان باید نگاه خود را نسبت به روستا تغییر دهند برای نمونه بهترین نوع معیشت برای روستائیان وجود دامداری های سنتی است که می توان در کنار آن به فعالیت های کشاورزی و تولیدی هم پرداخت.

وی ادامه داد:متاسفانه با اجباری کردن دامشهرها لطمه زیادی به اقتصاد روستا وارد شد چرا که روستائی مجبور شد همه تخم مرغ های خود را در یک سبد بگذارد و همه سرمایه ها را یک جا تجمیع کند و زودتر متحمل خسارت شود.

 موقعی پور عنوان کرد: اهالی روستا در حال حاضر نیز به باغداری و به ویژه تولید گیلاس مشغول هستند هرچند کمبود آب و آلودگی آب قنات از دغدغه های جدی است و بروکراسی های اداری نیز مجالی برای پیگیری مشکلات این عزیزان نمی دهد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار