به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی هنوز نتواسته‌اند به برنامه جامع و مدونی برای مقابله با این پدیده‌ها دست پیدا کنند و روند مبارزه با این پدیده در استان قم نیاز به آسیب‌شناسی بسیاری دارد.
کد خبر: ۳۵۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 11 January 2017
به گزارش تابناک قم، آن طور که آمار‌ها می‌گویند، در قم از ابتدای سال تاکنون 2۳۰۰ مورد ازدواج رخ داده است. اطلاعات پرونده‌های در دست دستگاه قضایی نشان می‌دهد تعداد زیادی پرونده هم در نوبت قرار دارد و در مجموع وضعیت امسال از سال گذشته که ۳ هزار طلاق داشتیم بهتر نیست.

از طرفی طلاق به تنهایی منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است. معضل اعتیاد هم از بسیاری از معضل‌های دیگر اجتماعی پررنگ‌تر است. همین شرایط موجب می‌شود زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی به صدا درآید.

در این میان به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی هنوز نتواسته‌اند به برنامه جامع و مدونی برای مقابله با این پدیده‌ها دست پیدا کنند و روند مبارزه با این پدیده در استان قم نیاز به آسیب‌شناسی بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم موازی‌کاری دستگاه‌ها را از جمله آفت‌های عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانست. چندین دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند اما مشخص نیست در ‌‌نهایت کدام دستگاه باید مورد پرسش واقع شود.

جمع‌آوری کودکان خیابانی

«رضا سلیقه» با اشاره به این‌که آسیب‌های اجتماعی در کشور ما یک شاخص مشخص ندارد اظهار کرد: شرایط قم با توجه به بافت فرهنگی که شهر دارد، از نظر آسیب‌های اجتماعی متفاوت با دیگر استان‌های کشور است.

وی ادامه داد: این شهر شرایط خاص و ظرفیت‌هایی دارد که نقطه قوت است اما اگر از این مورد خوب استفاده نشود به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان قم، بخش جالب توجهی از آسیب‌های اجتماعی در قم مربوط به کسانی است که به قم پناه آورده‌اند و این‌ها را نباید به نام قم مطرح کرد. به گفته سلیقه، سالانه ۳۰۰ کودک خیابانی از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند که ۸۰ درصد کودک کار هستند.

سالانه ۳ هزار طلاق در قم

سلیقه با اشاره به این‌که سالانه ۳ هزار طلاق در قم اتفاق می‌افتد که ۵۰ درصد آن توافقی است اظهار کرد: زوج‌هایی که درخواست طلاق دارند به بهزیستی ارجاع می‌شوند که تقریبا ۳۰ درصد از طلاق منصرف می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به کم شدن ازدواج و افزایش طلاق گفت: سال ۸۴ در استان قم ۱۲ هزار ازدواج صورت گرفته اما این عدد در سال ۹۳ به ۱۰ هزار رسیده و از طرفی در این مدت طلاق از ۱۵۰۰ مورد به ۳ هزار مورد رسیده است. این نشان می‌دهد روند ازدواج به سرعت کاهشی و روند طلاق به سرعت افزایشی است.

وی با اشاره به این‌که بالای ۵۰ درصد طلاق‌ها در سال‌های نخست ازدواج اتفاق می‌افتد، افزود: یکی از دلایل عمده افزایش آمار طلاق نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی است؛ یعنی جوانان آمادگی برخورد با مشکلات را ندارند.

سلیقه معضل دیگر استان قم در بحث‌ آسیب‌های اجتماعی را حاشیه‌نشینی دانست و گفت: در ۱۲ محله حاشیه‌نشین قم، پایگاه سلامت راه‌اندازی و پژوهش‌های لازم برای شناسایی معضل‌های اجتماعی انجام شده است و می‌توانیم بگوییم دیگر نیازی به کار مطالعاتی نداریم.

آفت موازی‌کاری

سلیقه با تأکید بر این‌که موازی‌کاری‌ها در موضوع آسیب‌های اجتماعی باید کاهش یابد، ادامه داد: در استان بیشتر دستگاه‌ها در بحث‌های طلاق و آسیب‌های اجتماعی جلسه‌های جداگانه می‌گذارند که باید این موازی‌کاری‌ها حذف شود تا نیرو و توان دستگاه‌ها در قالب یک مجموعه جمع شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم به عرصه‌های مهم پیشگیری اشاره و از وجود ۴۰ درصد مهد کودک‌ها بدون مجوز در قم گلایه کرد.

وی معقتد است آموزش در مهد کودک‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر قم را برطرف کند اما وقتی این تعداد مهد کودک غیر مجاز وجود دارد در واقع این عرصه متولی مشخصی نخواهد داشت.

سلیقه همچنین از غیر اصولی بودن شرایط رفاهی و آموزشی در مهد کودک‌های غیر مجاز گلایه کرد.

عرصه دیگری که وی به آن اشاره کرد، مشاوره پیش از ازدواج بود که می‌تواند در کاهش آمار طلاق مؤثر باشد. به گفته سلیقه، سالانه نزدیک به ۱۰ هزار ازدواج در استان اتفاق می‌افتد که شاید هزار زوج در کلاس‌های مشاوره پیش از ازدواج شرکت کنند که این موضوع اگر اجباری شود به پیشگیری از طلاق بسیار کمک خواهد کرد.

وی افزود: سالی ۳ هزار طلاق یعنی سالی ۳ هزار زن بی‌سرپرست به جامعه اضافه می‌شوند و اگر برنامه‌های حمایتی برای این‌ها نداشته باشیم طلاق موجب آسیب‌های بعدی هم خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به این‌که امسال نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد طلاق داشتیم، اضافه کرد: اگر با این شیب موضوع طلاق ادامه پیدا کند نگران‌کننده است.

سلیقه با اشاره به این‌که به نقش‌آفرینی بیکاری و مسائل اقتصادی در آسیب‌هایی مانند طلاق و بیکاری را قبول ندارد، افزود: معضل شهر قم در اعتیاد و طلاق بیکاری نیست. درصد بسیار کمی از افرادی که به اعتیاد روی آورده‌اند یا طلاق گرفته‌اند، بیکار بوده‌اند. واقعیت این است که ما در شهر قم باید روی نشاط اجتماعی و اخلاق کار کنیم.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار