مدیرکل استاندارد استان گفت: از میان بیش از ۴ هزار فقره آزمون وسایل سنجش سبک (ترازو‌ها) در استان ۶۶ درصد مجاز و ۳۴ درصد غیرمجاز بودند.
کد خبر: ۳۲۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 05 November 2016
به گزارش تابناک قم، منصور فرزانه با تأکید بر این‌که یکی از عوامل رشد اقتصادی پایدار در کشور ارتقای کیفیت و تقویت رقابت‌پذیری تولیدات ملی در بازار داخلی و بازارهای صادراتی است، اظهار کرد: ضروری است برای تحقق اقتصاد پایدار به نقش استاندارد‌ها چه در فرآیند تولید از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی و چه در تبیین فواید اقتصادی استانداردسازی در بهبود و ارتقای شاخص‌های عملکردی بنگاه‌های اقتصادی توجه شود. 

وی با بیان این‌که در ۶ ماه نخست سال ۹۵ بیش از ۷۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی استان صادر شده است، گفت: در دنیای کنونی استانداردسازی و کیفیت کالا و خدمات از مهم‌ترین عوامل رقابت محسوب می‌شود و استمرار حرکت چرخ تولید و فناوری و همچنین حضور مؤثر در بازارهای داخلی و جهانی، کاملا به این موضوع بستگی دارد. 

فرزانه با بیان این مطلب که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف‌کننده نیست گفت: با اجرای قوانین و مقررات استاندارد هزینه‌های تولید و اجرای پروژه در بخش‌های مختلف از جمله انبارداری و ساخت ابزار و ماشین‌آلات و همچنین ارائه خدمات در حد جالب توجهی تنزل می‌یابد.  

استاندارد در خدمت اقتصاد مقاومتی

مدیرکل استاندارد استان در ادامه با اشاره به مهم‌ترین عملکرد این اداره کل گفت: تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی، صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد، استانداردسازی زمین‌های بازی و شهربازی، آزمون و کالیبراسیون وسایل سنجش سبک و استانداردسازی مصنوعات طلا از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره کل است. 

وی بازرسی از ۴۳۳ واحد تولیدی، بازرسی از ۶۹۲۰ مرکز عرضه کالا در راستای کنترل بازار، بازرسی از ۱۵۰ زمین و شهربازی در مکان‌های تفریحی، بازرسی از ۶۹ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی و استانداردسازی ۴۸ جایگاه و انجام ۲۴۱۲ فقره آزمون برای نازل‌های سوخت مایع و در ‌‌نهایت ثبت پیشنهاد قریب به ۲۳۹ استاندارد را از دیگر عملکرد این اداره کل در یک سال اخیر ذکر کرد.

فرزانه با تأکید بر این‌که سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان بیش از مصرف‌کنندگان است، افزود: آثار مطلوب تداوم حضور در بازار برای صاحبان سرمایه از جمله مزایای دریافت استاندارد ملی است. 

مدیرکل استاندارد استان قم به نقش اساسی نشانه استاندارد ملی در توسعه اقتصاد مقاومتی و درون‌زا اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی حاصل کاهش ضایعات و هزینه‌های خدمات پس از فروش و دوباره‌کاری‌های ناشی از تعمیر یا تعویض کالا یا قطعات و فرآیندهای معیوب و ناقص از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از استاندارد است. 

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با همشهری از نظارت و بازرسی ۲۶۱۸ ترازوی صنفی در سال ۹۴ و ۲۷۹۵ ترازوی دیگر در سال ۹۵ خبر داد و گفت: نتایج این بررسی دقیق و عملی وجود ضریب خطای ۳۴ درصدی در ترازوهای سبک اصناف استان است.

استانداردسازی توجه به تولید ملی

فرزانه با بیان این‌که وظیفه اداره استاندارد فقط ارائه یک آرم و نشانه نیست گفت: طی تحقیقات به عمل آمده معلوم شد از ۳۴ درصد ترازوی نامیزان موجود در اصناف ۱۴ درصد از وزنه‌ها به نفع مشتری و ۲۰ درصد دیگر به ضرر فروشنده وزن می‌شود. 

وی حفظ حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده را منوط به رعایت استانداردهای ملی دانست و گفت: متأسفانه درباره استانداردسازی فرهنگ‌سازی مداوم و با پشتوانه‌ای انجام نشده است. 

مدیرکل استاندارد با تأکید بر این‌که باید با خرید کالاهای باکیفیت و استاندارد داخلی زمینه توسعه و رونق تولید ملی را افزایش دهیم گفت: استاندارد شالوده استواری را برای پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می‌سازد؛ همین دلایل سبب شده هزینه برای استانداردسازی، نوعی سرمایه‌گذاری مطمئن برای حضور در بازار رقابتی تلقی شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار