مروری بر روزنامه های یکشنبه هیجدهم مهرماه،
روزنامه های امروز اظهارات اخیر ترامپ و عذرخواهی وی و همچنین لغو مروادات تجاری ایران با دلار به غیر از سیستم مالی امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که حمله وحشیانه سعودی ها به مردم بی گناه یمنی و همچنین اتاق فکر مداحان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۰۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 09 October 2016

روزنامه های امروز اظهارات اخیر ترامپ و عذرخواهی وی و همچنین لغو مروادات تجاری ایران با دلار به غیر از سیستم مالی امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که حمله وحشیانه سعودی ها به مردم بی گناه یمنی و همچنین اتاق فکر مداحان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز موضوع اظهارات ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند.

ترامپ اسیر افشاگری فایل صوتی 90 ثانیه‌ای!/ اتاق فکر مداحان چیست؟

در همین حال روزنامه ایران در گزارشی با عنوان«<ترامپ> اسیر افشاگری فایل صوتی 90 ثانیه‌ای» با اشاره به این موضوع کهعذرخواهی نامزد تندرو بابت توهین به زنان کارساز نشد نوشت:« ترامپ در سال 2005 و چند ماه پس از ازدواج با ملانیا، همسر سومش، به برنامه تلویزیونی «رسیدن به هالیوود» که مجری آن بیلی بوش، برادرزاده جورج دبلیو بوش بود، دعوت می‌شود و پس از آنکه میکروفون‌ها به یقه کت ترامپ و بیلی بوش وصل می‌شود، در فاصله رسیدن به استودیو گفت‌و‌گوی 90 ثانیه‌ای رکیکی بین میهمان و میزبان برنامه انجام می‌شود که در آن ترامپ از آزار جنسی زنان شوهردار صحبت می‌کند و می‌گوید: «وقتی ستاره باشی آنها (زنان) اجازه هر کاری را به تو می‌دهند.»

روشن بودن میکروفون‌ها و ضبط شدن صدای ترامپ و بیلی و افشای این فایل ویدئویی پس از 11 سال از سوی روزنامه واشنگتن پست که به جمهوریخواهان نزدیک است اگرچه شاید بزرگ‌ترین ضربه به وجهه نه چندان محبوب نامزد جمهوریخواهان به حساب آید و خاطره واترگیت و افشاگری 43 سال قبل واشنگتن پست درباره ستاد انتخاباتی ریچارد نیکسون و استعفای او در پی این افشاگری را زنده کند اما نکات حائز اهمیت دیگری هم دارد.

نکته نخست، بی‌میلی طبقه فرهیخته و جامعه رسانه‌ای امریکا به پیروزی ترامپ در انتخابات است زیرا در تمام مدت رقابت‌های انتخاباتی اکثر رسانه‌های این کشور حتی آنهایی که به جمهوریخواهان نزدیک هستند مانند واشنگتن پست و سی‌ان‌ان با انتشار گزارش‌های متعدد درصدد به تصویر کشیدن عدم صلاحیت ترامپ برای تصدی پست ریاست جمهوری بوده‌اند و از فرصت‌های افشاگرانه این‌چنینی نیز بخوبی استفاده کرده‌اند. نکته دوم، نحوه عذرخواهی ترامپ بابت اظهارات غیراخلاقی‌اش درباره زنان در ویدئوی سال 2005 است که اگرچه در ظاهر همراه با ابراز ندامت است اما نشان می‌دهد، ترامپ آنقدرها هم پشیمان نیست و اگر در این مقطع به آرای زنان نیاز نداشت حتی این عذرخواهی را هم نمی‌کرد. او در بیانیه ویدئویی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، گفته است: «من هرگز نگفته‌ام که آدم بی‌عیب و نقص و کاملی هستم. من چیزهایی گفته‌ام و کارهایی کرده‌ام که بابت آنها متأسفم و الفاظی که امروز از من منتشر شد، مربوط به یک دهه قبل بود هم یکی از این موارد است. هر کسی که مرا می‌شناسد، می‌داند که این الفاظ بیانگر شخصیت من نیست. من این را گفتم که این(اظهارات) اشتباه بود و من عذرخواهی می‌کنم.»

نامزد جمهوریخواهان در ادامه این بیانیه جنجال بر سر این ویدئو را انحراف از موضوعات اصلی امریکا توصیف کرده و ضمن کم اهمیت جلوه دادن هرزه‌گویی‌هایش، گفته است: «این چیزی بیشتر از انحراف از موضوعات مهم که امروز ما با آن مواجهیم، نیست.»

وی حتی از این فرصت برای حمله کردن به رقیب دموکرات خود نیز استفاده کرده و گفته است: «من برخی چیزهای احمقانه‌ گفته‌ام اما تفاوت بزرگی بین الفاظ و اقدامات وجود دارد. بیل کلینتون واقعاً از زنان سوءاستفاده کرد و هیلاری به زنان قربانی شوهرش حمله کرد و آنها را مرعوب ساخت. ما در روزهای آینده در این باره بیشتر حرف خواهیم زد. شما را در مناظره یکشنبه شب خواهم دید.» »

گشایش دلاری

ترامپ اسیر افشاگری فایل صوتی 90 ثانیه‌ای!/ اتاق فکر مداحان چیست؟

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« معامله با ايران به دلار » نوشت:« باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا كه تنها تا چندماه ديگر در كاخ سفيد است تلاش مي‌كند بر ضمانت‌هاي اجرايي اين توافق كه اصلي‌ترين دستاوردش در حوزه سياست خارجي است بيفزايد. روز گذشته درست در شرايطي كه علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد ايران براي حضور در نشست مشترك بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول به واشنگتن پايتخت امريكا رفته بود، وزارت خزانه داري اين كشور رهنمودهاي جديدي را منتشر كرد كه به تجار اجازه مي‌دهد معاملات دلاري خود با ايران را از طريق موسسات بانكداري برون‌مرزي تا زماني كه وارد سيستم مالي امريكا نشده است، انجام دهند. منظور از موسسات بانكي خارج از امريكا يا فراساحلي، آن دسته از بانك‌هاي امريكايي يا غيرامريكايي هستند كه خارج از ايالات متحده و دايره قوانين اين كشور و در مناطق آزاد تجاري ثبت شده باشند. تحريم معامله با دلار با ايران مربوط به تحريم‌هاي غيراتمي و اوليه امريكا عليه ايران است كه قرار نبوده بر اساس توافق اتمي برجام لغو شود اما به نظر مي‌رسد كه به دنبال اعتراض‌هاي پي در پي ايران به امريكا، اين كشور معامله دلاري با شركت‌هاي ايراني را تا حدودي امكان‌پذير كرده است. اين اتفاق در شرايطي صورت گرفته است كه مخالفان اوباما در بحث توافق هسته‌اي مي‌گويند كه وي تسهيلات بسياري را كه مربوط به برنامه هسته‌اي ايران نبوده در سايه اين توافق براي ايران در نظر گرفته است. راهنماي وزارت خزانه داري امريكا مي‌گويد تحريم‌هاي كلي و گسترده عليه شركت‌هايي ايراني كه ممكن است زيرنظر افراد تحت تحريم امريكا اداره شوند هم برداشته مي‌شود و مي‌توان با اين شركت‌ها بر اساس موازين اعلام شده از جمله خودداري از وارد شدن پول حاصل از معامله با آنها به سيستم مالي داخلي امريكا، همكاري كرد. به اين ترتيب معاملات خارجي با نهادهاي ايراني كه تمام يا بخشي از مالكيت آنها در اختيار افراد حاضر در فهرست تحريم‌ها قرار دارد، لزوما شامل تحريم‌هاي امريكا نخواهد شد. تحريم‌هاي هسته‌اي عليه شركت‌ها و موسسات ايراني براساس توافق برجام رفع شده است اما برخي از اين موسسات هنوز تحت تحريم‌هاي موشكي، حقوق بشري و مسائل مرتبط با تروريسم قرار دارد. در حالي كه وزارت خزانه‌داري امريكا رهنمودهايي را براي تعامل شركت‌هاي خارجي با ايران معين كرده است اما فضاي انتخاباتي در ايالات متحده همچنان بر چند و چون اجراي برجام توسط امريكا سايه انداخته است. برخي از تحليلگران مي‌گويند كه شعارهاي انتخاباتي دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان در خصوص چگونگي مواجهه با برجام در صورت پيروزي در انتخابات و سابقه سياسي‌اي كه از هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در ذهن است تا حدودي بر ترس كمپاني‌ها و بانك‌ها از ايران افزوده و شايد هم اين كمپاني‌ها ترجيح دهند تا زمان مشخص شدن سياست‌هاي امريكا در دولت آتي با ايران بر مسير مدارا رفتار كنند.»

اما روزنامه جوان در گزارشی بدبینانه با عنوان« گشايش دلاري مشروط امريكا 7 ماه به انتخابات » اشاره می کند که وزارت خزانه‌داري مجوز نيم‌بند مبادلات دلاري با ايران را صادر كرد و نوشت:« در اين ‏ميانه امريكا با ادامه بدعهدي‏هاي خود و پيرو رويه لغو قطره‌چكاني و نصف‏و‏نيمه تحريم‌ها معاملات دلاري را با ‏ايران به صورتي مشروط آزاد كرده است، همچنين وزارت خزانه‌داري امريكا مجوز پرواز هواپيماهاي امريكايي ‏بر فراز ايران را صادر كرد؛ ‏اقدامي كه بار ديگر سوداي امريكا براي مديريت آراي مردم در انتخابات آتي را تأييد كرده و با اظهارات اخير رئيس سيا در اين مورد كه بايد حسن روحاني را در رقابت‌هاي انتخاباتي تقويت ‏كرد، همخواني دارد.»

مداحان

ر.وزنامه شرق در گزارشی با عنوان« اتاق فکر مداحان » نوشت:« «مداح‌ها اتاق فکر دارند»، این را روح‌الله بهمنی از مریدان «عبدالرضا هلالی» و از طیف مداحان جوانی که زمانی به احمدی‌نژاد خیلی نزدیک بودند، به «خبرآنلاین» گفته است. اگرچه نگفته است اعضای این اتاق فکر چه کسانی هستند و اینکه طیف مداحان سیاسی معروف چه نقش و حضوری در این اتاق فکر دارند؛ گرچه اخبار و شواهد حاکی از این است که مداحان سیاسی مشهور، تاکنون مسیر خود را رفته‌اند و چندان تابع خانه یا کانون مداحان نیستند. اگرچه رئیس کانون مداحان و مدیرعامل خانه مداحان وجود چنین اتاق فکری را تأیید می‌کند؛ اما آن‌طورکه از صحبت‌هایش در گفت‌وگو با «شرق» پیداست، این نهادها نقش نظارتي چندانی، به‌ویژه درباره مداحان مشهور سیاسی ندارند و برعکس، آنها را از هرگونه نقدی مبرا می‌داند. این در حالی است که «محسن طاهری»، رئیس سابق خانه مداحان، پیش از این گفته بود: «ارضی و حدادیان برای خودشان تشکیلات دارند. با ما خیلی مشورت نمی‌کنند و همه را در جریان تصمیمی که می‌خواهند بگیرند، نمی‌گذارند. لیدرهای آنها هم مشخص و شناخته‌شده و یک‌سری افراد سیاسی هستند. خود آقای حدادیان سال‌هاست با آقای ابوترابی ارتباط نزدیک دارد و به طیف این آقایان نزدیک است. آقای ارضی و دوستان دیگر هم، کسانی دارند که مسائل سیاسی را قطعا با آنها به مشورت می‌گذارند». »

حمله سعودی ها به یمنی ها

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« جنون سعودي با700 شهيد و زخمي يمني » نوشت:« جنگنده‌هاي متجاوز رژيم سعودي كه از هيچ جنايتي در يمن دريغ نمي‌كنند، اين بار هم يك مراسم عزاداري را در پايتخت يمن به خاك و خون كشيدند. به گزارش شبكه المسيره، شاهدان عيني اعلام كردند كه سعودي‌ها پس از حمله نخستين به اين عزاداران، بار دوم نيز به آنها يورش بردند و مردم را هدف قرار دادند. منابع يمني گفتند بيش از 160 نفر در اين حمله سعودي‌ها شهيد و 550 نفر زخمي شده‌اند.

المسيره با پخش تصاويري از حمله وحشيانه جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به مراسم ترحيم پدر وزير كشور يمن در سالن بزرگ شهر صنعا اعلام كرد آتش‌سوزي‌هاي ناشي از بمباران‌ها مانع رسيدن امدادگران و امدادرساني به زخمي‌ها و مصدومان است و تعدادي از اجساد نيز بر اثر شدت آتش‌سوزي سوخته‌اند. همچنين در پي بمباران وحشيانه بازار الخميس در منطقه مران واقع در استان صعده توسط سعود‌ي‌ها، هفت شهروند يمني شهيد و چهار نفر ديگر زخمي شدند. اين اقدام سعودي‌ها يك روز پس از سالگرد جنايت سعودي‌ها در شهر سنبان واقع در ذمار كه منجر به شهادت ۴۰ شهروند حاضر در مراسم عروسي شد، صورت گرفت. حملات ظالمانه سعودي‌ها به مردم بي‌دفاع يمن در حالي ادامه دارد كه سازمان ملل تاكنون واكنش جدي به اين جنايات سعودي‌ها نشان نداده است. »


روزنامه آرمان نیزدر گزارشی با عنوان« طعنه تلخ ظريف! » نوشت:« روز گذشته كانال تلگرامي وابسته به يك خبرگزاري خاص، با انتشار تصوير ظريف در مجلس روضه امام‌حسين‌(ع)، نوشت: «جايزه صلح نوبل به رئيس‌جمهور كلمبيا رسيد... +گفتم ما كجا و نوبل كجا شما چرا جدي گرفتين. منم چيم كمتر از ياسر عرفات، گورباچف و پرز و بدتر از همه شيرين عبادي بود آخه!» انتشار اين تصوير اما با واكنش وزير خارجه نيز همراه شد. محمد جواد ظريف در يك درد دل خصوصي با برخي دوستانش، نسبت به انتشار اين تصوير و متن تمسخر‌آميز واكنش نشان داد. ظريف در اين دلنوشته كه متن آن در اختيار «انتخاب» قرار گرفته، پرسيده است: آيا اين دين است؟ اين تعظيم شعائر اسلامي و سالار شهيدان است؟ سياست بازي ما را به كجا كشانده كه عزاي امام حسين هم بازبچه مي‌شود؟

ترامپ اسیر افشاگری فایل صوتی 90 ثانیه‌ای!/ اتاق فکر مداحان چیست؟

اين اما تنها واكنش مقامات رسمي به بداخلاقي صورت گرفته عليه ظريف نبود. حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت نيز كه اين روزها در كانال تلگرام خود به اقتضاي مورد، به موضوعات واكنش نشان مي‌دهد، از كنار انتشار عكس ظريف، ساده عبور نكرد. قاضي‌زاده‌هاشمي با اشاره به آيه ۲۶ سوريه تكوير كه فرموده: «پس به كجا مي‌رويد؟»، نوشت: در جلسات هيئت دولت كنار دكتر ظريف مي‌نشينم. عكسي كه مشاهده مي‌فرماييد مربوط به جلسه‌اي در ماه محرم سال گذشته است؛ لحظه‌اي كه حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني از مظلوميت حسين ابن‌علي‌(ع) مي‌گفتند و برادر عزيزم دكتر ظريف آرام مي‌گريست. خداوند عاقبت همه‌ ما را ختم به‌خير كند.»/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار