راهیابی تیم ملی فوتبال هفت نفره معلولین کشورمان به بازی‌های پارالمپیک به عنوان جانشین روسیه، سهمیه ورزش جانبازان و معلولین قم را در این بازی‌ها به سه نماینده افزایش داد.
کد خبر: ۲۹۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 03 September 2016
به گزارش تابناک قم، در حالی که ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان در 12 رشته‌ ورزشی در قالب کاروان فرهنگی ورزشی منا راهی رقابت‌های ورزشی پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل می‌شوند، قم پیش از این دو سهمیه در رشته‌های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته کسب کرده بود.

اما بعد از ا اعلام رسمی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران نیز پارالمپیکی شد، ‌تیمی که به عنوان قهرمان قاره آسیا جواز حضور در بازی‌های پارالمپیک ریو را کسب کرد تا بدین‌شکل هم سهمیه کاروان ورزشی ایران در این بازی‌ها افزایش یابد و هم قم از یک سهمیه دیگر در این رخداد بزرگ ورزش جهان در سال 1395 برخوردار شود.

 اعزام 111 ورزشکار در 12 رشته به پارالمپیک 2016

در حالی که بازی‌های پارالمپیک 2016 در روزهای هفدهم تا بیست و هشتم شهریور ماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو کشور برگزار می‌شود، سهمیه‌های کاروان فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین کشورمان با عنوان کاروان منا از 97 سهمیه به 111 سهمیه افزایش پیدا کرد.

به سبب قطعی شدن حضور تیم فوتبال هفت نفره معلولین در ترکیب کاروان اعزامی پارالمپیک ایران به بازی‌های ریو 2016، سهمیه‌های ایران به 111 ورزشکار افزایش یافت و سه رقمی شد تا قم نیز بعد از رشته‌های والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر، در رشته فوتبال هفت نفره نیز در این بازی‌ها نماینده داشته باشد.

بدین‌ترتیب ملی‌پوشان جانباز و معلول کشورمان در رشته‌های دو و میدانی، وزنه‌برداری، والیبال نشسته بانوان و آقایان، تیراندازی با کمان، تیراندازی، جودو، فوتبال پنج‌ نفره، بسکتبال با ویلچر، شنا، قایقرانی، دوچرخه‌سواری و فوتبال هفت نفره راهی بازی‌های پارالمپیک ریو شدند.

 گلستانی، محمدنژاد و جمالی 3 نماینده قم در ریو

نخستین نماینده ورزش جانبازان و معلولین استان قم در رشته والیبال نشسته، حسین گلستانی بود که بعد از کسب افتخارات متعدد در رقابت‌های لیگ برتر والیبال نشسته باشگا‌های کشور، جام باشگاه‌های آسیا، جام باشگاه‌های جهان، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و جام بین‌قاره‌ای، به افتخار حضور در پارالمپیک نیز دست یافت.

دومین نماینده ورزش جانبازان و معلولین استان قم در رشته بسکتبال با ویلچر، محمد محمدنژاد بود که بعد از انتخاب به عنوان یکی از پنج ستاره بازی‌های جهانی 2013، قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی 2013 و موفقیت‌های متعدد در لیگ‌های بسکتبال با ویلچر کشور با تیم ایثار قم، همراه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر جواز حضور در پارالمپیک را به دست آورد.

اما سومین نماینده ورزش جانبازان و معلولین قم در راه اعزام به بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل، یک فوتبالیست توانمند به نام مهدی جمالی است، بازیکنی که در ترکیب تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان بارها خوش درخشیده است.

راهیابی ایران به بازی‌های پارالمپیک 2016 به عنوان قهرمان فوتبال هفت نفره آسیا

تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان به عنوان قهرمانی آسیا و قهرمان اخیر مسابقات انتخابی جهان در آخرین روزها به دلیل تغییراتی که توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک ایجاد شد، سهمیه حضور در این رویداد مهم سال جاری را کسب کرد و به کاروان اعزامی ایران به این بازی‌ها ملحق شد.

در واقع بعد از کنار گذاشتن کشور روسیه از بازی‌های پارالمپیک ریودوژانیرو و جایگزین کردن ورزشکاران دیگر کشورها به جای نمایندگان این کشور، برای رشته فوتبال هفت نفره نیز دو شاخص در نظر گرفته شد تا جایگزین تیم ملی فوتبال هفت نفره روسیه مشخص شود.

ابتدا رتبه جهانی و سپس جایگاه تیم‌ها در قاره برای انتخاب جانشین روسیه مورد بررسی قرار گرفتند و بدین‌ترتیب تیم ملی فوتبال هفت‌ نفره ایران که مقام قهرمانی قاره آسیا را دارد و در مسابقات اخیر انتخابی قهرمانی جهان در کشور دانمارک نیز عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشت و قهرمان شد به عنوان جایگزین تیم روسیه به بازی‌های فوتبال هفت نفره پارالمپیک 2016 راه یافت.

بر این اساس ملی‌پوشان فوتبال هفت نفره کشورمان که در بین آنها مهدی جمالی ملی‌پوش استان قم نیز حضور دارد بلافاصله اردوی آماده‌سازی خود را زیر نظر کادر فنی تشکیل دادند تا تمرینات خود را با انگیزه بیشتری دنبال کرده و در باز‌های پارالمپیک حضور موفقی داشته باشند.

بدرقه ملی‌پوشان پارالمپیکی کاروان منا در راه سفر به برزیل

این در حالی است که تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان در بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل با هدایت امین‌الله مانی به عنوان سرمربی، احمد جان‌علی به عنوان مربی و اردشیر ماهینی به عنوان سرپرست برابر حریفان خود صف‌آرایی خواهد کرد.

آیین بدرقه رسمی کاروان فرهنگی ورزشی منا متشکل از ورزشکاران جانباز و معلول اعزامی ایران به بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل روز چهارشنبه دهم شهریور ماه با حضور مسوولان ورزش کشور در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین برگزار شد.

در این مراسم وزیر ورزش و جوانان، مسوولان کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، سازمان حج و اوقاف و جمعی دیگر از متولیان حضور داشتند و ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پارالمپیک را در 12 رشته ورزشی متشکل از 111 نفر برای حضور در این بازی‌ها بدرقه کردند.

ملی‌پوش فوتبال قم کاندیدای بهترین بازیکن ماه آگوست جهان

مهدی جمالی ملی‌پوش قمی تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان پیش از اینکه همراه با تیم ملی فوتبال راهی بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل شود، به عنوان یکی از چهار کاندیدای ورزشکار برتر جهان در ماه آگوست 2016 معرفی شد.

این در حالی است که مهدی جمالی در مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال هفت نفره که مرداد ماه به میزبانی قاره اروپا و در دانمارک برگزار شد یکی از بهترین‌های تیم ملی فوتبال ایران بود که توانست تعداد 12 گل برای تیم ملی به ثمر برساند و یکی از ارکان اصلی قهرمانی ایران و راه یافتن تیم ملی به رقابت‌های جام جهانی 2017 بود.

در نظرسنجی انتخاب ورزشکار ماه آگوست، سه کاندیدای دیگر یعنی هانا کاکرافت از بریتانیا در رشته دوی 800 متر زنان، اکرم گوندوگدو از ترکیه در رشته گلبال مردان و هاینریش پوپو ورزشکار پرش طول کشور آلمان نیز حضور دارند و یکی از آنها انتخاب خواهد شد.

قهرمانی جمالی در مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال هفت نفره

رقابت‌های فوتبال هفت نفره انتخابی قهرمانی جهان مرداد ماه امسال به میزبانی کشور دانمارک به انجام رسید و 13 تیم در چهار گروه مقدماتی بازی‌ها را آغاز کردند، در حالی که تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان در گروه سوم با تیم‌های ملی ایرلند و آلمان هم‌گروه بود.

در شرایطی که تا قبل از این بازی‌ها تعداد هشت تیم مجوز حضور در مسابقات جام جهانی 2017 فوتبال هفت نفره معلولین در کشور آرژانتین را به دست آورده بودند و هشت تیم دیگر نیز از مسابقات انتخابی دانمارک موفق به دریافت مجوز حضور در مسابقات جهانی می‌شدند، ایران عنوان قهرمانی این بازی‌ها را کسب کرد.

تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان در نخستین دیدار مرحله گروهی مقابل تیم ملی آلمان به میدان رفت و به پیروزی جالب هفت بر یک دست یافت و در این دیدار مهدی جمالی ملی‌پوش فوتبال استان قم ستاره تیم ملی بود و به تنهایی چهار بار دروازه حریف را باز کرد تا بهترین بازیکن تیم ملی لقب بگیرد.

این در حالی است که تیم ملی کشورمان با ترکیب بابک صفری، حسین صفری، مهدی جمالی، حسین تیزبر، بهنام سهرابی، جاسم بخشی، امیر امجدیان، احسان معصوم‌زاده، صادق حسنی، حمید فتحی‌نژاد، ناصر اکبرپور، لطف‌الله جنگجو، محمد خراط و مسلم خزاعی به مصاف حریفان رفت.

راهیابی جمالی به مسابقات جهانی 2017 با کسب عنوان آقای گلی

ملی پوشان تیم فوتبال هفت نفره کشورمان دومین پیروزی پر گل خود در رقابت‌های مرحله گروهی را نیز با نتیجه جالب توجه هفت بر دو برابر تیم ملی ایرلند شمالی به دست آوردند و در این دیدار بار دیگر مهدی جمالی بهترین بازیکن ایران بود که توانست به تنهایی سه بار دروازه ایرلند را باز کند و راهی مرحله بعد و مصاف با تیم ملی استرالیا شود.

ملی پوشان کشورمان با نتیجه قاطع 6 بر صفر تیم ملی فوتبال هفت نفره استرالیا را نیز مغلوب کرده و به نیمه نهایی راه یافتند در حالی که در جدال با تیم ملی استرالیا، مهدی جمالی یک گل زد و بازی بعدی تیم ملی در نیمه نهایی برابر تیم ملی پرتغال انجام شد که ایران پنج بر یک حریف را در هم کوبید.

تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان در دیدار نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال هفت نفره معلولین در شهر وجن کشور دانمارک برابر تیم ملی اسکاتلند با نتیجه قاطع چهار بر صفر صاحب برتری شد و ضمن کسب عنوان قهرمانی، سهمیه حضور در مسابقات جهانی 2017 آرژانتین را نیز کسب کرد.

یکی از گلزنان تیم ملی کشورمان در این دیدار مهدی جمالی بود و تیم ملی ایران با پنج پیروزی متوالی در مراحل مقدماتی، حذفی و نهایی توانست ضمن کسب عنوان قهرمانی، هم سهمیه حضور در بازی‌های جهانی 2017 آرژانتین را کسب کند و هم بعد از آن به باز‌ی‌های پارالمپیک ریودوژانیرو 2016 راه یابد، ضمن اینکه مهدی جمالی ملی‌پوش فوتبال معلولین قم با 12 گل عنوان آقای گلی این رقابت‌ها را کسب کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار