موانع صادراتی در گمرک همدان برداشته شده و زیرساخت های صادرات و تعامل بیشتربا صادرکنندگان در گمرک همدان ایجاد شده است.
کد خبر: ۲۷۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 03 August 2016
مدیرکل گمرک استان همدان گفت: موانع صادراتی در گمرک همدان برداشته شده و زیرساخت های صادرات و تعامل بیشتربا صادرکنندگان در گمرک همدان ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، جمال خشوعی در جمع خبرنگاران افزود: به منظور تسریع در امر صادرات و واردات ، این اداره کل به طور شبانه روزی به تجار خدمت رسانی می کند و برای صادرات اظهار از راه دور انجام می شود به طوری که حضور صادرکنندگان در گمرک لزومی ندارد و بر اساس اعتماد هر چه اظهار می شود مورد قبول واقع می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته به دلیل ایجاد موانع در گمرک استان همدان، تجار اقدام به صادرات کالا از مبادی استانهای دیگر می کردند گفت: سعی شده که این موانع برداشته شود چرا که تجار استان همدان شناخته شده و همگی از صادرکنندگان خوشنام هستند و اعتماد باعث می شود که سلامت کار افزایش می یابد.

وی ادامه داد: با ایجاد زمینه ها و زیر ساخت ها صادراتی رتبه گمرک همدان از نظر وزنی 21 و ارزشی به 43 در کشور رسیده است این در حالی است که این رتبه در سال های گذشته 80 بود.

مدیر کل گمرک استان همدان با بیان اینکه صادرات سفال تنها از مبادی گمرک استان همدان انجام می شود افزود: در چهار ماهه امسال صادرات سفال چهار میلیون و 409 هزار و 389 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است.

خشوعی تصریح کرد: صادرات فرش نیز به تازگی آغاز شده است چراکه تجار فرش دستباف همدان فقط از گمرک تهران اقدام به صادرات داشتند که با رایزنی صورت گرفته وتشویق صادر کنندگان صادرات این کالا بار دیگر از استان همدان انجام می شود.

وی ادامه داد: هدف گذاری صادرات استان همدان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت 850 میلیون دلار در نظر گرفته شده که میزان صادرات از سایر گمرک ها را نیز شامل می شود، اما گمرک تهران برای همدان 168 میلیون دلار هدف گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان با توجه به دغدغه ای که نسبت به توسعه صادرات وجود داشت زیرساخت لازم برای فرآیندهای صادراتی و وارداتی فراهم شده است افزود: فعالیت گمرک همدان از سنتی به الکترونیک تبدیل شده و امروز رضایت صد درصدی تجار استان همدان از عملکرد گمرک حاصل شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به اینکه در گذشته 40 نفر صادرکننده فعال در استان همدان بود افزود: در سال 94، تعداد صادرکنندگان به 83 نفر رسید که از این تعداد 75 صادرکننده فعال هستند.

خشوعی با اشاره به اینکه امکان تنزل جایگاه گمرک استان از اداره کل به اداره وجود دارد، گفت: گمرک های داخلی را ممکن است به جایگاه رئیس تنزل دهند که نیاز به حمایت مسؤولان استان برای حفظ جایگاه گمرک همدان است.

وی با بیان اینکه این مسأله تبعاتی خواهد داشت و مسؤولان استان نسبت به آن واکنش نشان می دهند، از مسئولان ارشد استان و نمایندگان مجلس خواست برای رفع این مساله ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه صادرات در استان همدان در سال 94 نسبت به سال قبل از آن هفت درصد کاهش داشته افزود: همچنین از ابتدای سال جاری نیز صادارت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری صادرات سیمان 49 درصد، سیب زمینی 38 درصد، سفال لعاب دار هشت درصد، موتور کولر آبی 31 درصد و انواع ترشی 21 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه دو هزار و 421 درصد در صادرات لبنیات در این مدت افزایش داشتیم، تصریح کرد: 108 درصد چینی آلات بهداشتی، ظروف تفلون 88 درصد و کشمش 6 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به اینکه 31 میلیون و 622 هزار و 144 دلار از گمرک همدان صادرات انجام شده است، ادامه داد: 11 میلیون و 821 هزار دلار از گمرک ملایر صادرات انجام شده و در نهایت 43 میلیون و 463 هزار و 165 دلار از استان صادرات انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد صادرات این استان به کشور عراق است افزود: جنگ داخلی عراق تأثیر منفی بر صادرات داشته است واز سوی دیگر درخواست گواهی مبدأ، افزایش تعرفه ها برای کالای همدان که می تواند جنبه سیاسی نیز داشته باشد بر میزان کاهش صادرات تأثیر دارد.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به اینکه تعرفه صادرات سیمان به عراق 50 درصد افزایش یافته است، افزود: برای کشورهای دیگر این افزایش کمتر بوده اما شرکت های استانی در حال رایزنی برای حل این مشکل هستند.

خشوعی با بیان اینکه پنجره واحد تجاری در کاهش این مدت بسیار تأثیرگذار است،ادامه داد: در چهار ماه سال جاری حدود 7 میلیون دلار واردات از گمرک استان انجام شده که شامل مواد اولیه و خطوط تولید واحدهای صنعتی استان است.

مدیرکل گمرک استان همدان با بیان اینکه 15 قلم واردات و 38 قلم صادراتی در استان همدان وجود دارد گفت: کشورهای مقصد صادراتی امارات، اسپانیا، عراق، اردن، کویت، قزاقستان، لبنان، رومانی، اسلواکی، اکراین، سومالی، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و آلمان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار