مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: محور فعالیت‌های شیلات هرمزگان بر مبنای اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۲۶۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 27 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سیدپرویز محبی در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه شیلات هرمزگان از 9 سایت پروش میگو با ظرفیت تولید بالغ بر 15 هزار تن برخوردار است گفت: در زمینه تکثیر میگو نیز 11 کارگاه با ظرفیت تولید بالغ بر هزار میلیارد لارو در استان هرمزگان وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه هرمزگان در حال حاضر از تولید 7 هزار و 200 تن میگو پرورشی برخوردار است که 40 درصد تولید کشور را شامل می‌شود، افزود: در پرورش ماهی در قفس نیز استان هرمزگان در حال حاضر از چهار مزرعه با بالغ بر 44 قفس با ظرفیت بالغ بر 3 هزار و 200 تن برخوردار است.
 
مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد: در بحث صید و صیادی، هرمزگان بالغ بر 22 بندر صیادی و بیش از 38 مرکز تخلیه صید با بیش از 60 فروند شناور کشتی، یک هزار و 100 فروند شناور لنج صیادی و همچنین بالغ بر 3 هزار و 500 شناور قایق صیادی با 220 هزار تن مقام اول صید کشور را دارد که از این میزان صید بالغ بر 33 هزار تن صادرات و ارزآوری بالغ بر 100 میلیون دلار را برای هرمزگان به همراه دارد.
 
محبی با اشاره به ذخایر عظیم فانوس ماهیان که تا کنون بخش کوچکی از آن برداشت شده گفت: همچنین برداشت 100 هزار تن ساردین‌ماهیان ظرفیت صید در شیلات استان است که تا کنون 57 هزار تن از آن برداشت شده است.
 
مدیرکل شیلات هرمزگان بهره‌برداری از مزارع متوقف، راکد یا نیمه‌فعال، توسعه ظرفیت‌های جدید از طریق جذب سرمایه‌گذار در سایت‌های پتانسیل‌یابی‌شده، افزایش بهره‌وری واحدهای موجود از طریق افزایش تولید در واحد سطح توسعه فن‌آوری و بکارگیری مکانیزاسیون را از برنامه‌های اقدام و عمل اداره‌کل شیلات هرمزگان در توسعه پرورش میگو جهت افزایش توان تولید خواند.
 
وی در رابطه با ظرفیت صید تن ماهیان نیز گفت: استان هرمزگان ظرفیت صید بالغ بر 150 هزار تن از فانوس‌ماهیان را دارد که تاکنون نزدیک به 80 هزار تن از آن صید شده است و شیلات استان آماده جذب سرمایه‌گذار در این زمینه‌ها است.
 
 محبی در رابطه با جایگاه فعلی شیلات در اقتصاد و اشتغال استان گفت: شیلات هرمزگان توانسته برای بالغ بر 35 هزار نفر را به‌صورت مستقیم و بالغ بر 50 هزار نفر را به‌صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند.
 
مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار داشت: در صورت تحقق برنامه‌های توسعه مکانیزاسیون و راه‌اندازی و ساماندهی مزارع راکد و نیمه‌فعال توان تولید میگوی پرورشی در استان تا 15 هزار تن و اشتغال یک هزار و 800 نفر افزایش می‌یابد.
 
وی فعال‌سازی مجدد 3 سایت راکد و غیر فعال (سایت هنگام، سیریک، سایه خوش، یکدار) از طریق تجمیع و یکپارچه‌سازی، توسعه مکانیزاسیون از 100 هکتار به 300 هکتار و هدف‌گذاری سال 95 به 750 هکتار، مشارکت‌دهی جامعه صیادی به سمت آبزی‌پروری (احداث سایت دوستکو)، شناسایی علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران در زمینه پرورش میگو و بهبود شاخص‌های تولید از قبیل FCR، بازماندگی لارو، تولید در واحد سطح، میانگین وزن و افزایش سطح زیرکشت را از  مهمترین اقدامات عملی شاخص با رویکرد مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه پرورش میگو شیلات هرمزگان خواند.
 
محبی توسعه پرورش دو دوره و یا دو کراب در سال (افزایش توان تولید در هکتار و استفاده حداکثری از ظرفیت سایت‌های موجود)، اجرای پروژه‌های مشترک با پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با هدف دانش‌بنیان کردن محصولات شیلاتی، واگذاری سایت پرورش میگوی هنگام به بخش خصوصی، مولدسازی میگوی وانامی در سایت پرورش میگوی دوستکوی قشم و جذب سرمایه‌گذار جهت سرمایه‌گذاری در اراضی با قابلیت پرورش میگو در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، میناب و جاسک را از دیگر رویکردهای مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه پرورش میگو شیلات هرمزگان خواند.
 
مدیرکل شیلات هرمزگان در این نشست همچنین مزرعه دوستکو که با سرمایه صیادان و از طریق فروش شناورهای صیادی ایجاد شده است به‌عنوان مزرعه الگوی برتر اقتصاد مقاومتی یاد کرد.
 
وی با بیان اینکه در سال 95 تولید بیش از 23 هزار تن پرورش ماهی در قفس برنامه کشور  است گفت: با محوریت قرار دادن اقتصاد مقاومتی سهم شیلات هرمزگان از این میزان بالغ بر 8 هزار تن خواند.
 
محبی همچنین در رابطه با افزایش ارزش افزوده در صید افزود: جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های صنعت فراوری این آبزیان، استفاده بهینه از صید و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، برنامه‌ریزی برای برداشت اصولی و هدفمند، افزایش درآمد فعالان این بخش، توسعه کارخانجات فراوری، توسعه اشتغال، توسعه صادرات آبزیان و ارزآوری از مهمترین برنامه‌های شیلات هرمزگان در این زمینه است.
 
 مدیرکل شیلات هرمزگان خشک کردن ماهی به‌صورت صنعتی، فراوری و بسته‌بندی برابر شرایط مورد نیاز بازارهای جهانی، توسعه صنایع کنسرو، بازاریابی و توسعه صادرات، توسعه در غذای پرورش آبزیان و تولید محصولات خمیری شامل سوسیس، کالباس، ناگت، چیپس، و .... را از  مهمترین زمینه‌های ایجاد ارزش افزوده در این زمینه و در راستای اقتصاد مقاومتی خواند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار