وقتی سلامتی جای خود را به تنوع پوشش می دهد
البسه مستعمل که اغلب از خارج کشور وارد ایران می‌شود، از لحاظ بهداشتی آلوده است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلاتی چون بیماری پوستی در پی دارد، اما با همه اين احوال هم‌چنان عده‌اي مشتري دائم اين لباس‌ها هستند.
کد خبر: ۲۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 22 April 2015
البسه مستعمل که اغلب از خارج کشور وارد ایران می‌شود، از لحاظ بهداشتی آلوده است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلاتی چون بیماری پوستی در پی دارد، اما با همه اين احوال هم‌چنان عده‌اي مشتري دائم اين لباس‌ها هستند.

به گزارش تابناک همدان، امروزه مردم کشور ما با واژه عربی "مستعمل" یا واژه لاتین "استوک" و واژه‌ی اشتباه "تاناکورا" به عنوان یک اصطلاح رایج برای لوازم دست دوم و قبلاً استفاده شده کم و بیش آشنایی دارند، اما اندیشیدن به عوارض استفاده از لباس‌های دست دوم موضوعی نیازمند تامل جدی است، زیرا خريد و فروش لباس و پوشاک کهنه و دست دوم خارجي معروف به تاناکورا و استوک به دلیل مناسب بودن قيمت و کيفيت نسبتا مطلوب، موجب رونق بازار خريد و فروش اين اجناس شده است.

این در حالیست که کارشناسان بهداشت احتمال آلوده شدن مردم به انواع بيماري‌ها از طريق پوشيدن لباس‌هاي دست دوم را گوشزد کرده و معتقدند: استفاده از اين لباس‌ها سلامت مردم را به مخاطره مي‌اندازد و مسوولان نبايد اجازه دهند عده‌اي فرصت‌طلب از ضعف مالي مردم سوءاستفاده کرده و امنيت و سلامت آنها را به خطر بيندازند.

شبکه‌هاي سودجوي توزيع و پخش پوشاک بخش عمده‌اي از اجناس خود را نه به دليل کهنگي بلکه به دليل از مد افتادن روانه کشورهاي در حال توسعه مي‌کنند و کشور ما نيز در مسير فعاليت اين شبکه‌ها قرار گرفته است، طبيعي است که اين شبکه‌هاي سودجو از ناآگاهي مردم درباره مضرات استفاده از لباس‌هاي دست دوم نهايت سوءاستفاده را مي‌کنند؛ از طرفي از آن جا که تنوع پوشش و تب مد به اين کشورها هم رسيده است، اين شبکه‌ها بازار بسيار خوبي را براي عرضه محصولات خود پيدا کرده‌اند، قيمت ارزان، دسترسي هميشگي، بازارهاي عرضه کالا و ناآگاهي مردم باعث مي‌شود سبک پوشش مردم تحت تاثير اين محصولات قرار گيرد و اقشار ضعيف و متوسط به خريد اين اجناس ترغيب شوند.

اما آنچه که جای نگرانی دارد سهولت و در دسترس بودن اين اجناس، مردم را به تنوع پوشش به هر قيمتي حتي زير پا گذاشتن اصول بهداشتي عادت مي‌دهد. به عنوان مثال اگر فردي توان خريد 5 دست لباس نو در سال را دارد، با وجود لباس‌هاي دست دوم 10 دست لباس مي‌خرد و به اين تنوع پوشش عادت مي‌کند و پس از مدتي نمي‌تواند به سبک پوشش قبلي خود برگردد. به اين ترتيب در طول زمان سبک پوشش بخشي از جامعه تحت تاثير اين محصولات قرار مي‌گيرد.

گفتنی است در حالی که بارها در جلسه های متعدد امور اقتصادی همدان نسبت به حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید شده اما همچنان عرضه لباس های قاچاق در بازار همدان، تولیدکنندگان داخلی پوشاک را تهدید می کند و کسی به فکر آنها نیست.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار