فضل الله قریشی معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی :این استان با بیش از 950 هزار کندو شامل 860 هزار کندوی مدرن و 89 هزار کندوی بومی در استان وجود داشته که میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن 20.6 کیلوگرم و از کندوی بومی 7.1 کیلوگرم است.
کد خبر: ۲۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱ 08 April 2015

فضل الله قریشی معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی :این استان با بیش از 950 هزار کندو شامل 860 هزار کندوی مدرن و 89 هزار کندوی بومی در استان وجود داشته که میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن 20.6 کیلوگرم و از کندوی بومی 7.1 کیلوگرم است.

استان آذربایجان غربی با داشتن باغات وسیع،گلهای خودرو ،گیاهان ، درختان ،مراتع وطبیعت گسترده ،یکی از مراکز و قطبهای تولید عسل و صنعت پرورش زنبور در سطح کشور بشمار میرود.

طبق گفته فضل الله قریشی معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:این استان با داشتن بیش از 953 هزار کندوی مدرن و بومی و با تولید سالیانه بیش از 18 هزار و 500 تن عسل ، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.بطوریکه سالانه 29 درصد عسل تولیدی کشور در این استان تولید و عرضه می شود .

وی همچنین در خصوص تعداد کندوهای استان گفت : بیش از 950 هزار کندو شامل 860 هزار کندوی مدرن و 89 هزار کندوی بومی در استان وجود داشته که میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن 20.6 کیلوگرم و از کندوی بومی 7.1 کیلوگرم است.

قریشی عمده شهرستان‌های برداشت عسل آذربایجان‌غربی را خوی - با 50درصد عسل تولیدی استان در حدود 99600 کیلو گرم- ، ارومیه و پلدشت دانست و با بیان این‌که آذربایجان‌غربی به‌علت هم‌جواری با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق موقعیت بی‌نظیری در صدور این محصول به کشورهای اروپایی دارد، تصریح کرد: افق آینده این صنعت پیش به سوی تولید عسل ارگانیک و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی عسل و خارج شدن از تولید تک محصولی است.

وی تصریح کرد: وجود شش کارخانه موم آج‌کنی، چهار کارخانه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد به صورت مدرن و نیز وجود شش کارگاه بسته‌بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک در خصوص فرآوری محصولات زنبور عسل بر توسعه و رونق صنعت زنبورداری می‌افزایند.

قریشی با اشاره به تکمیل بودن زنجیره‌های تولیدی عسل در آذربایجان‌غربی به‌عنوان نخستین استان دارای این زنجیره تولید در کشور، افزود:‌ در این راستا هم‌اکنون 3 شرکت تعاونی تولیدی با داشتن کارخانه‌ی بسته‌بندی عسل، پرورش و تولید ملکه، بیش از 1000 کلونی زنبور عسل و فروشگاه عرضه محصولات تولیدی نقش موثری را در جذب عسل، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید ایفا می‌کنند.

از نظر کارآفرینی نیز این صنعت از پتانسیل بالایی برخوردار میباشد.در این رابطه طبق آمار معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ،شمار بهره‌برداران بالغ بر 5720 نفر بوده که 2274 نفر نیز به صورت فصلی در زمینه پرورش و تولید عسل در زنبورستان‌های استان فعالیت می‌کنند.

حال از آنجائیکه عسل به عنوان محصولی بسیار مفید و مشتری پسند و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون بصرفه و دارای زمینه مناسب اشتغالزایی میباشد ،چرا هنوز این محصول جایگاه خود را در اقتصاد استان و به تبع آن در سطح کشور پیدا نکرده است؟چرا هنوز کسی این موضوع را بطور جدی پیگری نکرده و برای جذب سرمایه گذار تلاش کافی صورت نپذیرفته است؟ و چرا برای تولید صنعتی در سطح گسترده برنامه ریزی نشده است؟

البته باید گفت اقداماتی در راستای آموزش نیروی انسانی بصورت آکادمیک و همچنین برنامه های تشویقی برای زنبورداران صورت پذیرفته است اما هنوز کافی نیست .

در این خصوص معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از توانمندی‌های این استان در زنبورداری اجرای دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی زنبور عسل که اکنون در شهرستان‌های ارومیه و خوی توسط مرکز آموزس عالی شهید باکری در حال اجراست و هر سال نیز با برگزاری و اجرای دوره‌های پرورش زنبورعسل صنعتی درجه 1و2 و پرورش ملکه با نظارت سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف که باعث رشد و توسعه این صنعت زنبورداری در سطح کشور شده است.

وی همچنین ، فرهنگسازی و برطرف کردن موانع موجود در بیمه‌ی محصولات کشاورزی و افزایش سطح پوشش بیمه، برنامه‌ریزی برای توسعه و اشتغالزایی این صنعت و خارج کردن از تولید تک محصولی و تولید عسل ارگانیک بدون سموم و ایجاد انگیزه برای زنبورداران درتولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله زهر زنبورعسل، ژله رویال، گرده ، موم و بره موم و اختصاص تسهیلات واعتبارات لازم برای این بخش را از دیگر اهداف و سیاست‌های سازمان در این راستا دانست.

استاندارد نبودن برخی از عسلهای تولیدی،نبود کارخانه های فراوری و بسته بندی،نبود آزمایشگاههای مجهز،بسته بندی نامناسب و غیر استاندارد،تولید بخشی از عسل بصورت سنتی،عدم توجه دولت به این بخش،عدم تحقیقات علمی متمرکز ،عدم بهرمندی از تجربیات و علوم بین المللی،عدم حمایت مالی دولت و بانکها،نبود فرهنگ مصرف و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر بعنوان سدی در برابر توسعه و گسترش صنعت تولید عسل میباشند که لازم است تا مسئولین استانی با جدیت در خصوص رفع موانع اقدام کنند و با برند سازی تلاش کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار