هر سال با انتشار آمار تلفات تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز دل هر ایرانی در نخستین روزهای سال محزون می‌شود. در نوروز 95 به ابتکار سازمان جوانان هلال احمر با هدف کاهش آمار تلفات کمپین ملی «نه به تصادفات جاده‌ای» راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۲۰۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹ 28 March 2016
به گزارش تابناک قم، عطر بهار و بوی سبزه و شکوفه‌ها که می‌وزد آدم دلش هوای سیر و سیاحت می‌کند. گویی در این چرخش زمین، گردش بر روی کره خاکی، حال بدِ آدم‌های پریشان زمین را خوب میکند و شاید از این جهت است که تعطیلات سال نو، بهانه‌ای می‌شود برای سفرهای نوروزی خیلی از مردم ایران.

 در این میان همیشه کسانی هستند که لذت تعطیلات نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی را با لذتی بزرگتر در مسیر خدمت به خانواده بزرگ ایران تعویض می‌کنند. کسانی که شب و روز نمی‌شناسند و آسایش خود را در پایان ایمن سفرها و لبخندهای شیرین مسافرین شهر و دیارشان جستجو می‌کنند.

این‌ها خادمان جوان هلال احمر، سرخ و آبی پوشان بی ادعایی هستند که در طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی بهترین ایام و دقایق سال خود را صرف آرامش و سلامتی مسافران میکنند.

کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» جوانه جدید درخت طرح ملی ایمنی و سلامت

شانزده سال است طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی در سراسر کشور به همت جوانان پر شور و مسولیت پذیر هلال احمر دوشادوش مسئولان متعهد اجرا می‌شود.
طرحی که شاید در آغاز راه به تشبیه مدیر روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور همچون درختی بود که ریشه‌هایش را اصول و اهداف انسانی جمعیت تشکیل داده و هرساله با گذر زمان و استفاده از تجارب گذشته شاخه و برگی بر این درخت خدمت افزوده شد تا آنجا که می توان گفت، جدیدترین جوانه این درخت امسال راه اندازی کمپینی انسان دوستانه به نام «نه به تصادفات جاده‌ای» است. پویشی مردمی که در راستای اهدافی انسانی مبتنی بر اصول بشردوستانه ایجاد شد.

مسعود آسیما با بیان اینکه تصادفات اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیاری روی خانواده‌ها و جامعه دارد، ابراز کرد: جوانان هلال احمر با رفتار منعطف و مهربانانه می‌توانند به عنوان تنها نهاد مردمی در کنار پلیس به ارائه خدمات پیشگیرانه فرهنگی در مقابل تصادفات بپردازند و چون این خدمت از سوی جوانانی از جنس خود مردم است، قطعا اثرات مثبتی را به مردم انتقال داده و احساس امنیت و آرامش بیشتری را در آنان ایجاد می کند.

مدیر روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» را به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم جمعیت هلال احمر در سال جدید برشمرد و تصریح کرد: تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی مردم و مسئولان برای پیوستن به این کمپین صورت گرفته که نتیجه آن تا کنون کاهش تصادف‌ها در نوروز امسال است.

وی با امضای میثاق نامه کمپین در یکی از پایگاه‌های طرح ملی ایمنی و سلامت استان قم ابراز امیدواری کرد: مردم با پیوستن به کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» سلامی دوباره به زندگی بدهند و در نوروز 95 سفرهای خود را با ایمنی و سلامت به اتمام برسانند.

فرهنگ‌سازی در رانندگی را جدی بگیرید

اما امسال شاید نخستین سالی است که  به گفته فرمانده نیروی انتظامی در قم آمار حوادث رانندگی در ایام نوروز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هشت درصد کاهش داشته است.

این  کاهش آمار شاید در کوتاه مدت باعث خوشنودی باشد اما آنچه باقی است دور دوم سفرهای نوروزی در راه است و این را از ابراز نگرانی مردم و حتی مراجع تقلیدی همچون آیت‌الله مکارم شیرازی که در دیدار با  فرمانده نیروی انتظامی به آن اشاره شده است میتوان دریافت.

وی ریشه بسیاری از تصادف‌ها را مسائل فرهنگی دانسته و اظهار کرد: «مسئولان باید برای فرهنگ‌سازی رانندگی درست اقدامات لازم را انجام دهند.»

این مرجع تقلید با بیان اینکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ربطی به حضور پلیس ندارد تصریح کرد: فرهنگ رانندگی باید به گونه‌ای باشد که رانندگان خودشان را در هر حالی ملزم به رعایت قانون بدانند نه اینکه تنها در صورت دیدن پلیس به قانون احترام بگذارند.

لبیک مردم و مسئولان قم به ندای پویش مردمی «نه به تصادفات جاده‌ای»

محمد مصباحی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم با اشاره به اهمیت افزایش ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی در سراسر کشور اظهار کرد: در طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی قم برای نیل به اهداف انسانی کمپین تلاش کردیم با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی همه را به نسبت به این موضوع حساس کنیم.

مصباحی با بیان اینکه نتیجه تلاش‌های جوانان هلال احمر قم، حضور پر رنگ مردم و مسئولانی بود که به ندای پویش مردمی «نه به تصادفات جاده‌ای» لبیک گفتند، ابراز کرد: وقتی پای جان انسان و یک حرکت انسانی در میان است، دیگر از استاندار تا قهرمان ملی کاراته جهان هیچ فرقی نمی‌کند، همه پای کار می‌آیند و با امضای میثاق‌نامه به موج مردمی می‌پیوندند.

 وی با اشاره به اینکه شعار اصلی طرح نوروزی «بی‌گدار به جاده نزنیم، ظریف برانیم» است، به تشریح نحوه پیوستن به این کمپین پرداخت و بیان کرد: هر کس که این مقررات را رعایت کند به این کمپین ملحق شده، همچنین در پایگاه‌های طرح ملی ایمنی و سلامت در مبادی ورودی شهر قم میثاق نامه‌ای نصب شده که مسافرین می‌توانند با حضور در پست و امضای آن به این کمپین بپیوندند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم به متن میثاق‌نامه اشاره کرد و گفت: این بسیج اطلاع‌رسانی با سه پیام رعایت سرعت مجاز، سبقت مجاز و رانندگی در هنگام خستگی و خواب آلودگی طراحی شده است و آموزش چهره به چهره این پیام‌ها به مسافران می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تصادفات جاده‌ای و اطلاع رسانی عمومی ایفا کند.

وی با اشاره به اجرای طرح ابتکاری جوانان جمعیت هلال احمر استان قم برای معرفی کمپین تصریح کرد: برای اطلاع رسانی و آشنایی عمومی مردم از اهداف این پویش انسان دوستانه، اعضای اکیپ‌های سیار روزانه در حوالی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و اماکن پر تردد حاضر شده و به معرفی اهداف کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» می‌پردازند.

کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» پایانی بر تلخی‌ها

در جستجوی تفسیر واژه «سفر» رسیدم به این تعریف که سفر در لغت به معناى بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است و در عصر حاضر چنین سفری مستلزم برنامه‌ریزی و توجه به نکات مهم و قابل تامل است، گرچه در تعیین مقصد و مسیر سفر، انتخاب با مسافر است اما باید آنچنان سفر کرد که به قول شاعر  «سفر، آزموده کند مرد را / هم از دل براند غم و درد را».

اما متاسفانه قصه برخی از سفرهای نوروزی مردم ما که باید حاصلش شادابی تن و روح، رشد عقلانی، عبرت اندوزی و تجربه، کنار آمدن با دشواری ها و شناسایی بهتر اطرافیان باشد، تلخ است!

این تلخ‌کامی را میتوان در کلام مقام معظم رهبری نیز به خوبی لمس کرد، آنجا که در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری سفرهای نوروزی فرمودند: «یکی از غصه‌های همیشگی بنده تلفات سفرهای نوروزی است. همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد.»

 در تحقق این امر امسال کمپین مردمی «نه به تصادفات جاده‌ای» به صورت ابتکاری نو و برای فرهنگ‌سازی در جهت حفظ سلامتی مردم به سایر فعالیت های طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی هلال احمر اضافه شده است.

در این میان خدمت‌رسانی موثر جوانان هلال احمر در جهت فرهنگ سازی پیشگیرانه، و دعوت از اقشار مردم، هنرمندان، ورزشکاران و حتی مردان سیاست می‌تواند در دراز مدت گام بلندی در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای باشد.

کمپین ملی «نه به تصادفات جاده‌ای» به عنوان جوانه جدید درخت طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی جوانان هلال احمر می‌تواند به عنوان آغاز راه، پیشتاز تغییر در فرهنگ رانندگی باشد و ضمن آگاهی بخشی به آحاد افراد جامعه و دعوت آنها به رعایت نکات ایمنی نه تنها سفرهای نوروزی خوب و توام با آرامش، بلکه سالهایی متمادی سفرهایی ایمن و سلامت مردم ایران را بیمه کند.

ناگفته پیداست نمی‌توان برای آغاز این حرکت انسان دوستانه جوانان هلال احمر پایانی متصور شد، و این مسیر حمایت همه جانبه مردم و مسئولان را می طلبد و قطعا این کمپین برای نیل به اهداف انسانی خود باید در طول سال پویا در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری از تصادفات فعال باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار