مدیر جهاد کشاورزی رزن از افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در این شهرستان خبر داد و گفت: جایگزینی کشت‌های کم‌آب‌بَر به جای تولیدات پرآب‌بَر در اولویت جهاد کشاورزی قرار دارد.
کد خبر: ۱۹۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 13 March 2016

مدیر جهاد کشاورزی رزن از افزایش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در این شهرستان خبر داد و گفت: جایگزینی کشت‌های کم‌آب‌بَر به جای تولیدات پرآب‌بَر در اولویت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش تسنیم؛مرتضی شعبانی فروتن اظهار داشت: در سال زراعی 94 شهرستان رزن 62 هکتار دانه روغنی کلزا و 246 هکتار دانه روغنی گلرنگ کشت کرده که این اقدام در راستای جایگزین‌کردن کشت‌های کم‌آب‌بر بوده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده تا تسهیلات کم‌بهره به بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان رزن واگذار شود، افزود: در این خصوص تسهیلات ویژه کم بهره از محل بند "ط" مخصوص مناطق محروم به کشاورزان شهرستان پرداخت شده است.

شعبانی فروتن با اشاره کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی تصریح کرد: در راستای تولید دانه‌های روغنی، افزایش سطح زیرکشت این محصولات و اصلاح الگوی کشت در شهرستان رزن اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت دانه‌های روغنی با وجود کاهش منابع آبی باید در اولویت کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد، عنوان کرد: رسیدن به نقطه مطلوب در کشت دانه‌های روغنی که مصرف آب بسیار کمی دارند نیازمند همکاری کشاورزان و مردم است در غیر این صورت نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

به گزارش تسنیم؛ این در حالی است که در هفته‌های گذشته معاون زارعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود: کشاورزان همدان از کشت کلزا استقبال نکردند و تاکنون تنها در 1050 هکتار از اراضی کشاورزی همدان کلزا کشت شده است.

وی در این مصاحبه بیان می‌کند دلیل نبود استقبال در کشاورزان برای کشت کلزا مشکلات بازرگانی این محصول بوده است، به طوری که کشت کلزا برای کشاورزان آنگونه که باید توجیه اقتصادی نداشته است.

با توجه به افزایش بحران آب در استان همدان و کاهش نزولات جوی و منابع آب زیرزمینی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و کم‌آب‌بر با سرعت کُندی انجام می‌شود که ممکن است آسیب‌های جدی را در یکی دو سال آینده برای همدان در پی داشته باشد.

در حال حاضر بین 90 تا 93 درصد از منابع آبی همدان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که متولیان حوزه کشاورزی با توسعه آبیاری تحت فشار به دنبال صرفه‌جویی در این بخش هستند ولی این روش نیز آنگونه که باید موثر نبوده است، البته باید روش‌های نوین آبیاری تحت فشار مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح الگوی کشت از چند سال گذشته در سطح سازمان جهاد کشاورزی مطرح شده ولی مشارکت کم مردم در این زمینه سبب شده تا این سازمان نتواند به برنامه‌های خود در رابطه با اصلاح الگوی کشت برسد که نمونه آن عدم کاهش کشت سیب زمینی و هندوانه به عنوان محصولات پرآب بر در استان همدان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار