یک روز تا برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقیمانده است و با نزدیکی به روز موعود برای خلق حماسه سیاسی دیگری، نشاط انتخاباتی نیز بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۸۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 25 February 2016

انتخابات مجلس خبرگان رهبری مانند دوره‌های گذشته در فضایی آرام و با متانتی که شایسته بزرگان و علمای دین است پیش می‌رود و کاندیداهای این دوره از مجلس خبرگان رهبری همچون گذشته اخلاق مداری را سرلوحه کار خود قرار دادند و الگویی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

به گزارش تابناک همدان؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی حال و هوای دیگری دارد و هریک از نامزدها هر روز و شب به نقاط مختلف شهری، روستایی، حاشیه شهر و تجمعات جوانان، ورزشکاران، نخبگان در حوزه‌های مختلف حضور یافته و عملکرد و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند.

مناظره انتخاباتی در جمع دانشجویان نیز از دیگر برنامه‌های این روزهای کاندیداهای مجلس دهم است.

ترکیب و آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از تأیید صلاحیت‌ها مشخص شد و افراد و جریان‌ها تلاش می‌کردند که در قالب یک لیست واحد معرفی شوند.

جریان اصولگرایی با عنوان ائتلاف بزرگ اصولگرایان که نشأت گرفته از ائتلاف مرکزی در تهران بود در استان همدان نیز شکل گرفت.

همان طور که تحلیلگران و کارشناسان سیاسی پیش بینی می‌کردند جریان تندرو و جبهه پایداری و چهره‌هایی که به بازی تشکیلاتی قائل نیستند در لیست اصولگرایان جایی نداشتند؛ البته این تحلیل فقط ظاهر را دیده بود.

در همدان لیست اصولگرایان با نام حمید رضا حاجی بابایی و سید محمد کاظم حجازی با صدور بیانیه‌ای اعلام موضع کرد و لیست اصولگرایان در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیز شبیه به این بود که در بهار و کبودرآهنگ: محمد علی پور مختار، در ملایر: احمد آریایی نژاد، احد آزادی خواه، در نهاوند: حسن بهرام نیا، در تویسرکان: محمدمهدی مفتح، در اسدآباد: اکبر رنجبر زاده، در رزن: عطاءالله سلطانی صبور در لیست جای گرفتند.

حال سؤالی که پیش آمده این است که چرا لیست اصولگرایان با چنین ترکیبی ارائه شد؟

آیا کاندیداهای شاخص دیگری نمی‌توانستند در لیست باشند؟

اصولگرایان صاحب نامی هستند که نامشان در لیست وجود ندارد، البته در تحلیلی می‌توان به این رسید که ارائه لیست در واقع بدون اجماع نظر و خرد جمعی بسته شده و هرکس که با فردی که قدرتمند بوده و خود را داعیه دار مدیریت و هدایت اصولگرایان استان می‌داند شکل گرفته است.

در واقع نظر این فرد ملاک قرار گرفته و خرد جمعی و شورایی بودن شکل گیری چنین لیستی دور از ذهن است؛ البته باید به موضوع از بعد دیگری هم نگریست و آن اینکه اصولگرایان به هیچ عنوان توان ریسک را نداشته و از چهره‌هایی که احتمال رأی آوری بیشتری نسبت به رقبای درون گروهی و جریان مقابل یعنی اصلاحات داشته لیست را بسته‌اند و سبد خود را با میوه‌های رسیده و آماده چیدن پر کردند.

قبل از اینکه لیست اصولگرایان منتشر شود بحث نمره پایین‌ها مطرح شد که نشان می‌داد جریان اصولگرایی از برخی افرادی که از دل این جریان در انتخابات ورود کرده رضایت ندارد و با ادبیاتی تمامیت‌خواهانه، خواهان کناره گیری این افراد شد؛ اما همان طور که در یادداشتی در این باره در تابناک گفتیم این اعلام نظر دبیر جبهه اصولگرایی به تشتت آرای فعالین این جریان سیاسی دامن زد.

به هر حال آن کاندیداهایی که سری از دیگران سوا دارند و انتظار داشتند که در لیست نامشان اعلام شود این روزها بنا را بر دوری از هم‌قطاران خود گذاشته و سعی می‌کنند با عنوان مستقل فعالیت‌های تبلیغاتی خود را پیگیری کنند.

اما جامعه همدان نیز که به لیست در دوره‌های گذشته اقبالی نشان نمی‌داد و بیشتر به چهره‌ها رأی می‌داد به اهمیت لیست و حمایت حزبی و جریان تشکیلاتی واقف شده و به نام‌های لیست توجه می‌کند؛ اما برخی نام‌هایی که در لیست اصولگرایان گنجانده شده از محبوبیت و مقبولیت کمتری در جامعه برخوردارند و اگر انتخاب کنندگان بر اساس لیست به کاندیداها رأی دهند مطمئناً اصولگرایان باید منتظر شکست لیست و انتخاب نامزدهای منتسب به این جریان خارج از لیست باشند.

لیستی که اصولگرایان بستند و به جامعه معرفی کردند شاید تحت فشار برخی جریانات کوچک و البته قدرتمند درون جریانی بوده چرا بعضی از افرادی که در لیست هستند در دوره نمایندگی خود قوی عمل نکرده و مردم به از این افراد رضایت ندارند.

برخی تحلیلگران معتقدند که لیست بسته شده به صورتی ظریف حامیان دولت‌های نهم و دهم را که با چراغ خاموش حرکت می‌کردند در خود جای داده و چهره‌های تند رو را از لیست حذف کرد.

کسانی که در چیدمان و نوع آرایش سیاسی اصولگرایان استان دخیل بودند باید از خود سؤال بپرسند که اگر به اصول دموکراسی احترام می‌گذراند چرا لیستی را بدون توجه به این رکن اساسی و با اعمال فشارهایی منتشر کردند؟

اگر این لیست مورد اقبال واقع نشود و مردم به جریان مقابل و یا کاندیداهای خارج از لیست رأی دهند چه کسی مسئولیت شکست اصولگرایان را بر عهده می‌گیرد؟

اگر اصولگرایان می‌خواهند کار تشکیلاتی و اجماع نظری انجام دهند چاره‌ای جز این ندارند که از چهره‌های صاحب نفوذ عبور کرده و اجازه دهند که در یک بستر دموکراتیک و با بررسی عملکرد و انجام نظرسنجی‌های علمی و دقیق با توجه به ابعاد مختلف در بین جامعه هدف‌های مشخص و تعریف شده لیست بسته شود.

جریان پایداری که چندین کاندیدا دارد علاوه بر اینکه درون لیست راه یافته در خارج از لیست نیز فضا را بر دیگر اصولگرایان تنگ کرده و مطمئناً به ریزش رأی این تفکر سیاسی می‌انجامد و اصولگرایان باید تاوان اشتباه خود را که ائتلاف را با جریان قدرت و تمامیت خواه بسته را با شکست در انتخابات بدهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار