مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی 6 میلیون و 264 هزار نوبت سر دام از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۸۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 14 February 2016

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مایه‌کوبی 6 میلیون و 264 هزار نوبت سر دام از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا،"محمدرضا رسولی" با بیان اینکه امسال بیش از 6 میلیون و 264 هزار نوبت سر دام علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه‌کوبی شده‌اند، افزود: این بیماری‌ها شامل آبله، شاربن، تب‌برفکی، آنتروتوکسمی، تب مالت، قانقرایا، آگالاکسی، هاری، لمپی‌اسکین، PPR و ... بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دامپزشکی استان در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی گام برمی‌دارد، اظهار کرد: دامپزشکی در راستای حراست از سرمایه دامی 130 هزار میلیارد تومانی کشور با پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی با شرایط خاص خود اقدام می‌کند.

تست بیش از 30 هزار رأس دام در زمینه تشخیص بیماری سل

رسولی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 30 هزار رأس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماری‌های سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و در زمینه شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های بروسلوز نیز 13 هزار و 199 رأس گاو تست شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون تعداد 222 هزار و 754 رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته‌اند همچنین وزن تقریبی آن حدود 9 هزار تن است.

ضبط و معدوم‌سازی 92 تن گوشت غیربهداشتی در همدان

مدیرکل دامپزشکی همدان از ضبط و معدوم‌سازی 92 تن گوشت غیربهداشتی در استان خبر داد و عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون در پنج کشتارگاه صنعتی طیور بیش از 13 میلیون و 800 هزار قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد بیش از 55 هزار قطعه به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی در خصوص کنترل و نظارت بر مواد خام دامی در مراکز تولید، توزیع و بسته‌بندی این مواد گفت: بیش از 86 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته‌بندی، عرضه و رستوران‌های این استان انجام گرفته است که حاصل این بازرسی‌ها ضبط و معدوم‌سازی 653 تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف بوده است.

رسولی با تاکید بر اینکه تا کنون بیش از 826 تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف و تاریخ گذشته در سطح استان از چرخه مصرف خارج شده است، افزود: دامپزشکی در جهت تضمین سلامت مواد خام دامی اقدامات گسترده‌ای در حال اجرا دارد و از جمله آنها می‌توان به طرح ردیابی محصول مرغ کشتار شده در کشتارهای استان، ساماندهی مراکز عرضه محصولات خام دامی در سطح استان و راه‌اندازی مراکز بسته‌بندی محصولات دامی بهداشتی و شناسنامه‌دار اشاره کرد.

وی در پایان گفت: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را از طریق سامانه ارتباطی 1512 به بازرسان بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار