با نگاهي به پوشاك و البسه شهروندان و بخصوص جوانان و زنان متوجه مي شويم كه چندي است خوش پوشي، تنوع طلبي و مارك دار بودن بسيار مهم شده. اما اين نياز براي افراد هزينه بر بوده و به همین دلیل افراد ازلباس های دست دوم استقبال می کنند.
کد خبر: ۱۷۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱ 01 February 2016

با ورود لباس های دست دوم به کشور از دهه هفتاد، این پوشاک مشتریان خاص خود را پیدا کرد، پوشاکی که با قیمتی پایین مشتریان زیادی را به‌ خود جذب کرده به‌گونه‌ ای که بارها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به ‌هنگام رسیدن بسته ‌های این البسه هستیم.

به گزارش تابناک همدان ؛ خارجی بودن و مارک دار بودن این لباس ها بهانه های دیگری است برای عده ای که به خرید این لباس ها روی می آورند.

جای تامل این است که در بین طیف وسیع خریداران لباس های تاناکورا افراد مختلفی از اقشرمتفاوت جامعه مشاهده می شود و لزوما همه طرفداران این لباس ها را افراد فقیر و نیازمند جامعه تشکیل نمی دهند و هر کدام برای انتخاب خود دلیل و منطق خاصی دارند.

اما اندیشیدن به عوارض استفاده از این لباس ها مخصوصا عوارض پوستی آن، موضوعی است که نیازمند تأمل جدی است.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ ای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لباس ‌های دست دوم بدون نظارت و دریافت تایید یه بهداشتی به‌ شکل قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به اینکه پوشاک خارجی دست دوم و کهنه هستند و از دیگر کشورها وارد می‌شود باید مجوز داشته باشد.

حسین علی نوروزی افزود: پوشاک دست دومی که وارد ایران می‌شود و از لحاظ بهداشتی دارای آلودگی است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلات بهداشتی به دنبال دارد و موجب ایجاد بیماری پوستی می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال آلوده‌ شدن مردم به انواع بیماری‌ها از طریق پوشیدن لباس‌های دست دوم بسیار زیاد است و استفاده از این لباس ‌ها سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و هزینه ‌های درمانی سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

این مسئول بابیان اینکه : ممکن است در هر جایی از جهان، فردی به هر دلیلی دچار بیماری‌های عفونی یا پوستی باشد تصریح کرد: تماس مستقیم لباس آلوده با تن، یکی از عوامل انتقال بیماری به دیگران است.

نوروزی اضافه کرد: بیماری‌های عفونی متعددی از طریق این لباس‌ها سرایت می کنند همچنین شستن، جوشاندن و اتو کردن موجب از بین رفتن تمام میکروب‌ها نمی‌شود و بسیاری از میکروب ‌ها این مراحل را تحمل می کنند.

در حالی‌ که بارها در کارگروه های قاچاق کالا نسبت به برخورد با عرضه کنندگان این پوشاک تأکید شده است اما متأسفانه این لباس ها در کنار خیابان ها، در مغازه ها و فروشگاه ها و بازارچه‌ های معروف سرگذر در خیابان‌های شهدا و اکباتان خودنمایی می کند.

شايد آن عده كه دنبال خودنمايي هستند خيلي به نكات بهداشتي توجه نكنند و شايد كساني كه از را ه هاي غيرقانوني مي خواهند فرهنگ مصرف گرايي و غرب زدگي را در جامعه رواج دهند فقط دنبال منافع خود هستند، اما آنچه كه در اين بين حائز اهميت است، توجه ويژه مسئولان براي جلوگيري از ورود اين نوع كالاها و لباس ها به داخل کشورو استان است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار