کد خبر: ۱۶۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 25 January 2016

سال هاست که شهر همدان به عنوان کلان شهر ازسوی مسولین امرمعرفی شده و شهر همدان این عنوان را همواره یدک می کشد و این در حالی است که این شهرفاقد معیارهای کلانشهری است.

به گزارش تابناک همدان ؛ عنوان کلان‌ شهر یا متروپولیس عنوانی است که در مورد شهرهای بزرگ و پرجمعیت به ‌کار می‌رود.

در یک تعریف کلی یک مادرشهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده. مادرشهرها معمولاً از اهمّیّت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارهستند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می‌آیند.

همچنین مادرشهرها دارای امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری زیادی هستند و به‌همین علت، پذیرای مسافران دیگر شهرها و کشورها هستند.

با توجه به تعریف فوق آیا می توان شهر همدان را یک کلان شهر محسوب کرد ؟

واین که استان همدان دارای پتانسیل های طبیعی و تاریخی بسیاری است که بر کسی پوشیده نیست وحال این سوال پیش می آید که آیا برای کلانشهرخطاب کردن همدان زیرساخت ها و امکانات لازم برای آن مهیا شده است یا خیر ؟

علی اکبر نظری در پاسخ به این سوال گفت: تمامی القابی که به شهرهمدان داده شده القاب سیاسی بیش نیست وبیشتر وجهه سیاسی دارد تا وجهه قدمت و فرهنگی ،گر چه استان دارای قدمت تاریخی بالایی است ولی آقایان بیشتر برای مطرح کردن خود این القاب راداده اند تا ظرفیت های خود همدان و اگربخواهیم همدان را مطرح کنیم لازمه کار بالا بردن توان گردشگری وتوان اقتصادی است وباتوجه به وضعیت موجود می توان گفت همدان یک کلان شهر نیست بلکه روستا شهر محسوب می شود .

وی با بیان معیارهای کلانشهری خاطر نشان ساخت : متاسفانه زیرساخت هایی که نمایانگر کلانشهربودن همدان باشد در همدان وجود ندارد و آقایانی که مدعی این امر هستند بگویند درراستای کلانشهر ساختن همدان چه کارهایی را انجام داده اند؟

چه زیر ساخت هایی را مهیا کرده اند ؟

آیا نام و لقب می تواند قدرت اقتصادی شهر را بالا ببرد آیا می تواند جامعه راپویا نماید .

درحال حاضرباید برای رفع نقایص موجوددانش را وارد مسایل شهری نماییم وتوان علمی را بالا ببریم و شهرهمدان در بعد علمی وجهه خوبی دارد اماکافی و وافی نیست و از طرفی لازمه کلان شهرشدن اتصال شهرهای اقماری به شهر مرکزی است که لازمه این کار بازنگری و مطالعه طرح تفضیلی وطرح جامع شهری است گرچه این مطالعه در همدان شروع شده ولی شامل بازنگری نمی شوند وباید تعدادی از روستاها درطرح بازنگری در حریم خدمات شهری قرار بگیرند.

نظری با بیان این که لازمه کار درهمدان پیوست های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی باید باشد ، افزود: باتوجه به زیر ساخت ها باید روی پیوست ها کار شود وباید روستاها مورد مطالعه قرار گیرد ، وقتی روستا وارد عرصه شهری شود نه تنها کمکی به روستا نمی شود بلکه داشته خود رانیز از دست می دهد و حاشیه نشینی سنگینی را ایجاد می کند و متاسفانه مسولین سال هاست بدون مطالعه وارد مسایل روستا و روستانشینی شده اند .

وی با اشاره به تغییر نگرش ها خاطرنشان ساخت : لازمه هر حرکتی درشهرهمدان نیازبه تغییر نگرش ها است باید مجموعه های شهری و دست اندر کاران و مدیران شهری اعتماد مردم را جلب نمایند و نحوه نگرش مردم را نسبت به مسایل شهری تغییر دهند و مردم باید ملموس اقدامات صورت گرفته را درک نمایند .

رییس شورای شهر همدان درادامه گفت : مسولین تاکنون بد برخورد کردند با ایجاد 60حلقه چاه عمیق برای بهره برداری نیروگاه شهید مفتح ایجاد کردند و متاسفانه این چاه ها دشت فامنین ، قهاوند و کبودراهنگ را خشکاند وبه علت خشکسالی و کم آبی در این منطقه 70هزار نفراز ساکنین این شهر را به کوچ وادار کرد و اکثرمردم این منطقه به شهرهای قم ورباط کریم نقل مکان کردند وجای تاسف است که از کل مجموعه برق تولیدی این نیروگاه فقط10 درصد آن صرف مصرف استان می شود مابقی صرف صنعت آلمینیوم اراک می شود وآسیب را استان همدان می بیند و بهره آن را اراک می برد .

نظری در ادامه با اشاره به سد تالوار اظهارداشت : آنچه که درزمینه تالوارعنوان شده است تحقق پیدا نخواهد کرد و دبی آبی که ازاین سد تعریف شده بر اساس بارشهای سال های قبل بوده وکارها وقتی سیاسی و بدون مطالعه شکل می گیرد نتیجه ای جز این ندارد و ما نباید با عواطف مردم بازی کنیم .

مردم همواره باید ازمسولین مطالبه گر باشند ودرخواست کنند و ازمسولین درباره محصول خرمنی که کوبیده اند سوال کنند .

وی یکی ازآفت های موجود را عدم اتحاد وهماهنگی بین نمایندگان عنوان کرد و افزود: عدم هماهنگی بین نمایندگان استان بدترین آفت محسوب می شود ومامجمع نمایندگان را داریم که هیچ وقت ساز این نمایندگان یک نواخت نبوده وهرکس سازخودرا می نوازد واین اصلا به صلاح مردم و استان نیست و نمایندگان وظیفه دارند با اتحاد و همدلی نیازها ومطالبات استان راعنوان کنند و دولت را مکلف کنند و اعتقاد بنده این است که دوستان کمی بیشترپاشنه کشیده وارد عرصه خدمت شوند وباید خالصانه خادم ملت ومردم باشند و تا وقتی که مسولین به دنبال القاب والفاظ هستند جامعه دچار آسیب می شود و بایدبه جای القاب با تفکرو هم فکری کار کنند و باید این را در نظر بگیریم که با القاب نه مجموعه ای آباد می شود نه ویران بلکه با اندیشه صحیح هم شهرآباد می شود و هم خلاقیت و ابداعات به وجود می آید وبه کسانی که در انتخابات پیش رومی خواهند وارد مجلس شوند توصیه میکنم خادم و وکلای مردم باشند و خواسته های مردم را به سمع و نظر دولت برسانند و اعتماد مردم را جلب نمایند .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار