به بهانه برگزاری دومین جشنواره استانی مد و لباس
این یک واقعیت است که تعدد جشنواره‌ های مد و لباس ، تاثیر چندانی بر ذائقه مردم و گسترش مد ایرانی - اسلامی ندارند و طرح ‌‌های برتر این قبیل رویداد ها غالبا به تولید انبوه نمی‌ رسد این درحالی است که یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره مد و لباس تولید انبوه آن است.
کد خبر: ۱۶۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 19 January 2016

دومین جشنواره استانی و بیستمین نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی کشور روز یکشنبه در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان آغاز به کار کرد.

به گزارش تابناک همدان ؛ مد و لباس همواره از دغدغه های بشر بوده ، به گونه ای که بسیاری آن را پرچم هویت یک ملت می دانند اما سوال اینجاست که در این شرایط ، وضعیت مد و لباس در جامعه ما چگونه باید باشد؟!

یک طراح مد و لباس با اشاره به اینکه طرح‌های هنری به صنعت پوشاک ما آسیب زده است و کف بازار را نمی‌شناسند گفت: ما باید به سمت عامه مردم برویم و برای آنان، لباس طراحی کنیم.

داورزنی ادامه داد: ما آمار درستی از تعداد طراحان نداریم، سال‌ ها پیش از کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد خواستیم تا بودجه‌ ای را در اختیار اتحادیه پوشاک بگذارد تا طراحانی که در بازار کار هستند یا فارغ‌ التحصیل می‌شوند را شناسایی و شناسنامه ‌دارکنند اما این طرح هنوز اجرایی نشده است.

وی می ‌افزاید: همه این عوامل باعث می‌شود که مردم به سمت برندهای خارجی بروند و رغبتی به استفاده از پوشاک ایرانی نداشته باشند.

منیر ملکی، هم یکی دیگر از طراحان لباس است. او استقبال از طرح‌ها و نمادهای ایرانی را نیازمند تبلیغ و فرهنگ سازی می‌داند و می‌گوید: حدود یک دهه قبل، طراحان از نمادها و نشان‌‌های ایرانی استفاده کردند و این کار آنان مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.

اما تعداد کسانی که از این طرح ‌ها و لباس‌ها استفاده می‌کنند محدود است چراکه هرکار، به فرهنگ ‌سازی احتیاج دارد و ما آن‌ گونه که باید و شاید به فرهنگ ‌سازی در این زمینه نپرداخته ‌ایم.

این طراح لباس، نوآوری را یکی از ملاک ‌های موفقیت می‌داند و می‌گوید: بعضی برندهای ایرانی که به‌ ویژه در حوزه تولید پوشاک با استفاده از الیاف طبیعی فعالیت می‌کردند، کار خود را خوب شروع کردند اما تکرار بیش از حد طرح‌ ها و بالارفتن تعداد رقیبان، موجب افت این برندها شد.

گرچه نوآوری و کار خلاقه کردن به حمایت و معرفی نیاز دارد و طرح های تازه باید تبلیغ شوند و به تولید انبوه برسند وگرنه در دایره تنگ مزون‌ها و شوهای خانگی باقی می‌مانند.

یکی از عواملی که موجب تاثیر جشنواره‌ها بر روند مد و تغییر ذائقه مردم می‌شود، به تولید انبوه رسیدن طرح‌ های برتر است در حالی که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. ارائه پوشش منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، کاربردی شدن آثار منتخب دوره های گذشته، ارتقای سطح کیفی پوشش از منظر زیبایی و هنری و ایجاد انسجام در بین عوامل و دست اندرکاران حوزه مد و لباس می تواند در موفقیت این جشنواره ها موثر باشد.

همچنین توجه به پوشش ایرانی - اسلامی و کیفیت نیز از عوامل موثر دیگر در تشویق مردم به لباس های ایرانی است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار