بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۶۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 17 January 2016
دیدار داوطلب های نمایندگی مجلس با یک مرجع تقلید

چند تن از کاندیدا های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، با آیت الله علوی گرگانی دیدار کردند.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این مرجع تقلید در این دیدار با بیان اینکه خدمت به نظام اسلامی مقدس است گفت: اگر مسئولین مهمترین هدف خود را در خدمت گزاری به مردم قرار دهند، این عمل بسیار ازرشمند و مقدس خواهد بود.
وی بیان داشت: مسئولین باید سعی کنند در خدمت گزاری خود، خدا را در نظر داشته باشند، اگر نیّت خدایی باشد و اگر چه آن عمل بسیار ناچیز باشد ولی چون نیت خدایی است ضایع نخواهد شد.
آیت الله علوی گرگانی افزود: مهمترین موضوعی که آحاد جامعه باید در نظر داشته باشند این است که اگر خدای متعال را در هر فعالیتی ناظر بر اعمال خود بدانند دچار گمراهی و فساد در عمل نمی شوند.


2770 عدد پارکینگ خودرو برای 20 میلیون زائر! 

در شهر قم که جمعیتی بیش از یک میلیون نفری دارد سالانه 40 هزار خودرو شخصی به خیابان های شهر اضافه می شود که این مسئله با شرایط فعلی خیابان های شهر و همچنین نبود پارکینگ چندان نمی تواند خوشایند باشد.
به نقل از قم فردا، سید محمد حسین دهناد مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم با  بیان اینکه قم نسبتا از شهرهای متراکم است می گوید: 73 درصد خانوارهای قمی بیشتر از گذشته صاحب خودروری شخصی شده اند.این موضوع زمانی مورد توجه بیشتر قرار می گیرد که قم به عنوان یک شهر مذهبی و توریستی سالانه پذیرای 20 میلیون زائر و گردشگر است که البته سهم مهم و البته کوچکی از این رقم را گردشگران خارجی شکل می دهند.
نعمت الله عواطف رستمی سخنگو و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ظرفیت فعلی پارکینگ های شهر قم می گوید: پارکینگ زائر در حدود 820 عدد ظرفیت دارد گرچه با راه اندازی منوریل قرار است که این پارکینگ به محل دپو انتقال پیدا کند و زائران دیگر مجبور نباشند که با خودروی خود به داخل شهر بیایند و با پارک خودرو خود در محل دپو با منوریل به داخل شهر انتقال می یابند.
وی ادامه می دهد: پارکینگ شرقی حرم 1300خودرو ،پارکینگ کف بلوار حدود 365 خودرو،پارکینگ کنار هتل استقلال حدود 120 عدد،عمار یاسر و چهار مردان 110 و مکانیزه جنب هتل صفا  60 عدد ظرفیت دارند.
به هر حال روزها و ماه های پایانی سال 94 در حال سپری شدن است و با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال  بر حجم مسافران و زائران افزوده خواهد شد، بر اساس گزارشات میدانی در سال گذشته و ایام نوروز، یکی از موضوعاتی که زائران کریمه اهل بیت از آن به شدت گلایه داشتند نبود پارکینگ مناسب بود، زیرا بیشتر کسانی که در این ایام اقدام به مسافرت دارند می خواهند با خودروی شخصی خود سفر کنند.


زبان‌آموزی در حوزه واجب کفایی است

یکی از مراجع تقلید گفت: مهم‌ترین وسیله تبلیغ دین، منطق بی‌نظیر اسلام است، این منطق با تسلط بر زبان‌های خارجی می‌تواند برای مردم جهان تبیین شود؛ زبان‌دانی امروز یک واجب کفایی در حوزه‌های علمیه است.
به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش «حوزه و عصر بین‌الملل» گفت: دانستن زبان‌های مختلف یکی از مهم‌ترین ضروریات تبلیغ دین است؛ به‌نحوی‌که اسلام در سالهای ابتدایی تبلیغ جهانی خود کشورهایی را مورد تاثیر قرار داد که زبان آن‌ها عربی نبود.
وی افزود: برخی شبکه‌های تبلیغ تشیع در کشور وجود دارد که اگر در این شبکه‌ها عالمانی به زبان‌های مختلف وجود نداشته باشند چگونه می‌توان برنامه‌های پاسخ به شبهات و مباحث اعتقادی را برای مردم این کشورها پخش کرد.
این مرجع تقلید بیان کرد: زبان‌دانی امروز به یک ضرورت مهم مبدل شده است، زیرا در سال‌های اولیه اسلام، منحصر در چندین کشور اطراف شبه‌جزیره بود، ولی امروز گستره اسلام عالم‌گیر است و به همین دلیل باید برای تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ رسانه‌های زبان‌دان‌هایی در حوزه تربیت شوند تا کار تبلیغ دین را انجام دهند.
وی بیان کرد: امروزه تکفیری‌ها که با اسلام بیگانه‌اند و نام اسلام را نیز تخریب کرده‌اند باید با تلاش عالمان دین در دنیا رسوا شوند و این تبلیغ علیه آن‌ها باید با زبان کشورهای مختلف انجام شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: زبان‌دانی در حوزه باید به یک فرهنگ مبدل شود و به‌عنوان یک واجب کفایی در بین حوزویان شناخته شود؛ باید کاری کنیم که وعده امام صادق(ع) مبنی بر انتشار انوار اسلام و شریعت از قم به سراسر جهان در این عصر محقق شود.


نبود امکانات عمل پیوند در قم

ولی‌الله صمدی کار‌شناس شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید امسال در استان قم ۱۰ مورد و سال گذشته ۱۱ مورد اهدای عضو انجام شده است.
به نقل از همشهری، ۱۰ نفر اهدای عضو در سال به نظر نمی‌رسد با توجه به حجم بالای مرگ مغزی در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی باشد. وضعی که امروز در کل کشور حاکم است و آمار اهدای عضو چنگی به دل نمی‌زند.
به گفته صمدی، در سال حدود ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که سال گذشته تنها ۷۰۰ نفر اعضای خود را اهدا کردند. استان قم در اهدای عضو در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت تقریبا متوسطی دارد اما با آمار مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به این‌که تعداد اهداکنندگان به ازای هر یک میلیون نفر در استان قم ۱۰ نفر بوده، در حالی که میانگین کشور ۵ نفر است، اظهار داشت: سال گذشته ۱۱ نفر که اهدای عضو داشتند جان ۲۴ نفر را نجات دادند.
به گفته صمدی، استان قم در حال حاضر امکانات عمل پیوند را ندارد و عمل پیوند داوطلبان بعد از شناسایی و فراهم آوری اهداکنندگان در استان، در بیمارستان شریعتی تهران انجام می‌شود.


آیت الله جوادی آملی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارد

دفتر آیت‌الله جوادی آملی با صدور اطلاعیه‌ای دارا بودن کانال رسمی در شبکه‌های اجتماعی از سوی این دفتر را تکذیب کرد.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است: به اطلاع عموم مردم و علاقه‌مندان گرامی به ویژه کاربران فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی می‌رساند حضرت آیت‌الله جوادی آملی و دفتر این مرجع تقلید هیچ گونه کانال، صفحه و گروهی در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیسبوک و توییتر ندارد.
برای اطلاع از بیانات، پیام‌ها، دیدارها، اخبار، دروس و سایر مطالب منتسب به آیت الله جوادی آملی، به آثار منتشر شده توسط مرکز بین‌المللی نشر اسراء و یا به وب سایت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به آدرس www.esra.ir مراجعه کنید.
علاقه‌مندان تمام سایت‌ها، صفحات و کانال‌های رسمی وابسته به معاونت‌ها، مراکز و موسسات وابسته به بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء را تنها از طریق سایت پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد اسراء شناسایی و دنبال کنند و سایر وب سایت‌ها، صفحات و کانال‌های موجود در فضای مجازی که احیاناً مدّعی انتساب به شخص و یا به دفتر آیت‌الله جوادی آملی و یا بنیاد اسراء هستند، مورد تایید نیستند.


درگیری مسلحانه پلیس با قاچاقچیان مواد مخدر

صبح روز گذشته ماموران نیروی انتظامی استان قم در 15 کیلومتری جاده قدیم قم کاشان با مشکوک شدن به دو خودرو پراید و نیسان به علت عدم توقف و هشدار پلیس، در درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر 450 کیلوگرم مواد مخدر کشف کردند.
به نقل از قم فردا، ماموران نیروی انتظامی در 15 کیلومتری جاده قدیم قم کاشان با مشکوک شدن به دو خودرو پراید و نیسان دستور ایست می دهند که با مقاومت سرنشینان خودروها مواجه می شوند.
سرنشینان این خودروها در ادامه،  اقدام به تیراندازی می کنند اما در نهایت با واکنش به موقع پلیس یکی از قاچاقچیان کشته و دیگری زخمی می شود.
ماموران نیروی انتظامی در خودروهای این مجرمان جمعا 450 کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط کردند.


فروش بلیت اتوبوس به صورت غیر قانونی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: تعداد زیادی ازمراکز فروش بلیت اتوبوس در این استان به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.
به نقل از ایرنا، عیسی رضایی با بیان اینکه درمجموع بیش از 80 دفتر فروش بلیت با مجوز سازمان حمل و نقل و پایانه ها درخیابان انقلاب و اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) فعال هستند، اظهار داشت: این مراکز فروش بلیت که به هیچ وجه نمی توان نام آژانس یا دفتر مسافرتی بر آنها نهاد، تنها فعالیت 10 تا 15 مورد از آنها به صورت قانونی است.
وی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی این مراکز با دستگاه های مختلف بویژه استانداری، نیروی انتظامی، اداره کل حمل و نقل و پایانه ها و شهرداری جلسه های متعددی را برگزار کرده ایم، لذا به تدریج کار پلمپ آنها انجام می شود.
وی با بیان اینکه در قم معمولا علاوه بر این اداره کل، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حج و زیارت نیز مرجع صدور مجوز پروانه بهره برداری برای فعالیت آژانس های مسافرتی محسوب می شوند، گفت: برخی از این آژانس ها هر سه مجوز را دارند و بیش از 60 آژانس مسافرتی نیز با مجوز میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اقدام به برگزاری تور گردشگری می کنند.
رضایی با بیان اینکه عمده مشکلاتی که در بحث دفاتر مسافرتی در قم وجود دارد، مربوط به شرکت های حمل و نقل مسافربری است، گفت: این شرکت ها که از طرف سازمان پایانه ها مجوز گرفته اند، در حالی که مجوز فروش بلیت اتوبوس به شهرهای مشهد و یا مهران را دارند، اقدام به برگزاری تور گردشگری و فروش بلیت هواپیما نیز می نمایند که با توجه به قرار گرفتن اغلب این دفاتر در خیابان انقلاب، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به شدت مصمم به شناسایی و ساماندهی آنهاست.


برخی از مسئولان کشور به عذاب الهی دچار می‌شوند 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه کم‌کاری، توجه نکردن به چالش‌های مردم، دستاوردهای انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، گفت: زندگانی افرادی همچون مدرس نشان می‌دهد که انسان برای رسیدن به زندگی بدون ذلت باید از وام‌دار بودن احزاب و اشخاص دور باشد.
به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذالنور در نشست بصیرتی که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم ایران اسلامی مشکلات بسیاری را تحمل کرده‌اند، تصریح کرد: ملت از نبودها و کاستی‌ها ناراحت نیست بلکه رانت‌خواری‌ها، انحصارگرایی‌ها و عملکرد آقازاده‌ها آنها را ناراحت کرده است.
وی به برخی از مشکلات موجود در سطح جامعه اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آمارها از 100 ازدواج در استان تهران، نزدیک به 23 ازدواج به طلاق می‌رسد، برخی از مشکلات کشور را می‌توان برطرف کرد اما برخی دستگاه‌ها عملکرد مناسبی ندارند.
ذالنور اقتصاد مقاومتی را تنها راه درمان مشکلات کشور دانست و اظهار کرد: نباید درآمد ایران اسلامی متکی به نفت باشد زیرا میزان حجم و قیمت فروخت نفت توسط برخی افراد در خارج از مرزهای این کشور تعیین می‌شود.
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه از وضعیت نفت عربستان یاد کرد و گفت: نباید اقتصاد نظام اسلامی را به درآمد نفت گره بزنیم، برخی از مسئولان کشور در روز قیامت به عذاب الهی دچار می‌شوند زیرا در سال 74 رهبری فرمودند که باید برنامه اقتصادی بدون اتکاء به نفت در دستور کار قرار گیرد اما سال آینده این امر فراموش شد در صورتی که اگر از آن دوران برنامه‌های لازم را اجرایی می‌کردند اکنون نظام اسلامی با فشارهای نفتی آسیب‌پذیر نبود.
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیازمند بازنگری است، عنوان کرد: ملت ایران به سبد کالا نیاز ندارند زیرا آنها استعداد دارند و اگر از اختلاس‌ها و فسادهای اقتصادی جلوگیری شود می‌توانند بر داشته‌های خود تکیه کنند.


حضور علما و سفرای کشورهای اسلامی در قم

دومین کنگره خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام، 8 بهمن در قم برگزار می شود.
به نقل از قم فردا، در این کنگره که برای دومین بار به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می شود، علما و سفرای کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت.
آذر ماه سال گذشته اولین کنگره مبارزه با جریان های تکفیری با حضور علمای بیش از 80 کشور برگزار شد و امسال نیز بار دیگر مدرسه امام موسی کاظم (ع) میزبان این مراسم خواهد بود.
پیش از این آیت الله مکارم شیرازی از برگزاری این کنگره در آینده نزدیک خبر داده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار