چنان چه از ظرفیت‌های مستعد مرزی استان آذربایجان‌غربی که با چهار کشور همسایه است، استفاده بهینه شود در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و رفع بیکاری موثر است.
کد خبر: ۱۵۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 05 January 2016

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آذربایجان‌غربی جزو استان‌های منحصر به فرد، راهبردی و امن کشور محسوب شده و با سه کشور به طور مستقیم و یک کشور به طور غیرمستقیم مرز مشترک دارد.

بی‌تردید مرزها از بعد فرهنگی، امنیتی و اقتصادی می‌توانند فرصت‌های فراوانی برای توسعه همه جانبه جامعه به وجود آورده و از سوی دیگر نداشتن برنامه و شناخت کافی از موقعیت‌های مرزی می‌تواند تهدیدی در این زمینه محسوب شود.

برای مثال ورود کالایی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد، نداشتن دورنمایی از مسائل مرزی در جامعه، بی‌توجهی به مسائل اخلاقی و انتقال فرهنگ منحط غربی در مرزها، خروج اتباع بیگانه، ورود مواد مخدر سنتی و صنعتی، مسئله قاچاق، واردات و صادرات غیرقانونی و بی‌رویه و نیز وجود درگیری و ناامنی در مرزها و مسئله تروریسم می‌تواند در روند رشد اقتصادی مملکت تاثیر منفی بر جای گذارد.

این در حالی است که با مدیریت مدبرانه و برنامه‌ریزی منسجم می‌توان تهدیدهای مرزی را به فرصت‌های ویژه‌ای تبدیل کرد برای مثال تجمیع قابلیت‌های مرزی با کشورهای همسایه، توجه ویژه به مسئله جذب گردشگر و نیز سرمایه‌گذار، تبادلات فرهنگی در چهارچوب قانون هر کشور، آزاد شدن سیستم تجارت چمدانی و تلاش برای ایجاد مودت و دوستی به ویژه به منظور گسترش تجارت مرزی می‌تواند ثمرات فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

در این رابطه نمایندگان مردم استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بر استفاده از ظرفیت‌های ویژه مرزی استان و هوشیاری بر تهدیدهای مرزی تاکید کردند.

لزوم اعمال سیاست‌های کلی نظام در مرزها

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با بیان ظرفیت‌های مرزی و با تاکید بر اینکه باید بازارچه‌ها، گمرک و معابر مرزی استان ساماندهی شود، تصریح کرد: علاوه بر آن باید سیاست‌های کلی نظام مثل اقتصاد مقاومتی نیز در مرزهای استان و کشور اعمال شود.

نادر قاضی‌پور با اشاره به فرصت‌های مرزی استان‌های کشور با کشورهای خارجی بیان کرد: در این رابطه بازارچه‌های مشترک مرزی می‌تواند به شهرک‌های صنعتی مشترک برای ایجاد اشتغال‌زایی بیشتر و رفع بیکاری تبدیل شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید سازوکارهای اطلاعاتی قدرتمند و نیروی واکنش سریع نیز در مرزهای استان و کشور حاکم باشد.

ظرفیت‌های ناب معدنی آذربایجان غربی در مرزها مورد استفاده قرار گیرد

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی فراوانی دارد می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و حتی در بعد امنیتی و نظامی نیز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به تامین امنیت سایر کشورها کمک کند به شرطی که کشورهای منطقه با یکدیگر هماهنگ، متحد و پشتیبان هم باشند.

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و دینی استان‌های منطقه با کشورهای همسایه بیان کرد: در این رابطه با توجه به اینکه کشورهای هم‌جوار از نظر جغرافیایی، کشاورزی و زبان دارای اشتراکات بسیاری هستند، اگر حامی و پشتیبان یکدیگر باشند سبب تقویت همگرایی و گسترش بیش از پیش مبادلات مختلف می‌شوند.

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خواستار فراهم شدن مقدمات مشارکت پیمانکاران در پروژه‌های راه‌سازی کردستان عراق توسط دولت شد.

عابد فتاحی تصریح کرد: در این زمینه نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بارها اعلام و تاکید کرده که دولت و ملت هیچ کشوری همانند جمهوری اسلامی ایران بر آنها نزدیک نیست و علاوه بر آن خواهان زیرنظر گرفتن سیستم برق و راه‌سازی آنان توسط جمهوری اسلامی ایران هستند.

طرحهای راه سازی در اقلیم کردستان عراق به دست پیمانکاران ایران انجام شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر آن باید فرصت‌هایی را فراهم کرد که مرزنشینان کشورمان از لحاظ مادی و معنوی و معیشت در رنج و زحمت نباشند.

معیشت مرزنشینان جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به لزوم توجه به معیشت مرزنشینان گفت: خوشبختانه هم‌اکنون با رفت و آمد مرزی به ویژه در مرز بازرگان ماکو، نیازمندی‌های مربوط به آن تامین شده و رونقی برای مرزنشینان و ایجاد درآمد شده است.

وی تصریح کرد: با توجه اینکه هم‌اینک در پلدشت و ماکو بازارچه مشترک میان ایران و ترکیه دایر شده و صادرات و واردات در آن انجام می‌گیرد، این مولفه فرصت مناسبی را برای استفاده مرزنشینان فراهم کرده است.

علی‌پور بیان کرد: به نظر می‌رسد که با وجود مشکلات فراوان، باید از ظرفیت مرزنشینی نهایت استفاده را کرد برای مثال ترانزیت و تجارت کالا با کشورهای همسایه سرشار از درآمد اقتصادی است و اگر روابط کشورهای همجوار جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر تقویت شود می‌توان محصولات تولیدی کشور به جای صادرات به کشورهای دوردست، به کشورهای همسایه منتقل شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار