عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه محلات تاریخی همدان به سبب منحصربه فرد بودن ثبت میراث فرهنگی شده‌اند، گفت: در حفاظت از بافت‌های تاریخی همدان غفلت شده و آسیب‌های جدی در این زمینه وارد می‌شود.
کد خبر: ۱۵۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹ 23 December 2015

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه محلات تاریخی همدان به سبب منحصربه فرد بودن ثبت میراث فرهنگی شده‌اند، گفت: در حفاظت از بافت‌های تاریخی همدان غفلت شده و آسیب‌های جدی در این زمینه وارد می‌شود.

به گزارش تسنیم، اسدالله نقدی در سمینار تجارب بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شهر همدان اظهار داشت: بازآفرینی در قالب محلات شهری در شهرهایی همچون همدان، کاشان، بوشهر و ساری مطرح شده و این ایده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در پروژه بازآفرینی محلات تاریخی همدان سه دیدگاه مکمل و متفاوت در کنار هم قرار گرفته است، افزود: این منطق هم منطق متفاوتی در مطالعات شهرسازی و برنامه‌ریزی بوده و از سه زاویه اجتماعی، معماری و شهرسازی که متفاوت و مکمل بودند به موضوع محلات نگاه شد.

نقدی بیان کرد: بازآفرینی از جایی مطرح شد که بافت‌های شهر دچار فرسودگی شده و کیفیت زندگی در آنها افت پیدا کرد، از این رو مدیران شهری برای بازگردندن آنها ایده‌های بازآفرینانه را مطرح کردند که این ایده‌ها مسائل مختلفی را در نظر داشت:

وی با اشاره به اینکه محلات یک واحد ارگانیک شهری ایرانی بوده بسیار کارآمد بوده است، تصریح کرد: چند صد سال این واحد در ایران کار کرده و محلات بخشی از کارکردها همچون حمایت‌گری، متمایزکنندگی، و قرارگاه‌های رفتاری را برعهده داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان عنوان کرد: محلات همدان متمایز و متفاوت بوده و ویژگی‌های متفاوتی داشته‌اند که برخی از آنها پایدار مانده است، برخی از این ویژگی‌ها منحصر همدان بوده و بسیاری از شهرها آن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه همین منحصربه‌فرد بودن محلات همدان سبب ثبت آن در میراث فرهنگی شده است، گفت: براساس ثبت ملی و میراث فرهنگی، محلات باید محفوظ می‌ماند که متاسفانه در حفاظت از محلات قدیمی غفلت شده و این ایراد بزرگی است.

وی با بیان اینکه باید مناسبات اجتماعی محلات را در کنار کالبد مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: یکی از چالش های اساسی بازآفرینی در نظر گرفتن منافع مردم است چراکه حفظ بافت تاریخی محلات سبب زیان مردم نیز می‌شود که در جای دیگری باید این زیان جبران شود.

نقدی تصریح کرد: هدف این نیست که محلات قدیمی و تاریخی همدان را از شهر منفک کرده و دور آن دیوار بکشیم، بلکه به دنبال افزایش هماهنگی بین مجموعه شهر با محلات تاریخی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه در گذشته محلات همدان با توجه به نام آنها سابقه فرهنگی و اجتماعی داشتند، افزود: امروزه معیار استقرار مردم در محلات توان خرید آنهاست.

وی با اشاره به اینکه متغیرهای اجتماعی جای خود را به متغیرهای اقتصادی در انتخاب محلات برای سکونت داده است، گفت: از دست دادن بخش‌های هویت‌ساز و تعلق آفرین در محلات یک بُعد منفی برای محلات تاریخی است.

نقدی با بیان اینکه شهر امروز از نظر فضاهای عمومی اجتماعی فقیر است، تصریح کرد: شهرسازی سنتی به این مهم توجه می‌کرد و میدان، میدانچه و قهوه‌خانه برای تجمعات ایجاد کرده بود ولی محلات جدید شهر متراکم ساخته می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه سرمایه گذشته خود را در ظهور آپارتمان‌های ریزدانه و متراکم از دست می‌دهیم، افزود: تجربه شهرسازی مشارکتی تجربه جوانی است که این پروژه‌های جالت پیشاهنگی دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار