مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حذف مالیات ناشران حوزه نشر را تقویت می‌کند، گفت: 14 میلیون کتاب از ناشران خریداری شده است.
کد خبر: ۱۴۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱ 13 December 2015

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حذف مالیات ناشران حوزه نشر را تقویت می‌کند، گفت: 14 میلیون کتاب از ناشران خریداری شده است.

به گزارش فارس، محمدمهدی احمدی در آئین گشایش نمایشگاه سراسری کتاب کودک و نوجوان، با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی میزان مطالعه است، اظهار کرد: میزان مطالعه از دو منظر تمدن و پیشینه تاریخی و دیگری به لحاظ دینی در ایران اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه کشور ایران دارای هویت و تمدن و به لحاظ دینی دارای پیشینه تاریخی غنی است، اما میزان مطالعه در شأن و فرهنگ دیرینه آن نیست اضافه کرد: وضعیت حوزه مطالعه در ایران به دلیل عدم تناسب با فرهنگ غنی به طوری است که در بیانات رهبری این تأسف را ملاحظه می‌کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد با بیان اینکه کشور ایران دارای پیشینه تاریخی بوده و در دامان این تمدن بزرگانی تربیت ‌شدند، اظهار کرد: وجود این میزان سرانه مطالعه در کشور دارای تمدن، مناسب نیست و در حوزه‌های مختلف علمی، دینی و فرهنگی باید رشد مطالعه مشهود باشد.

احمدی با بیان اینکه 322 بار کلمه «کتابت» در قرآن آمده است، افزود: این کلمات در 37 صفحه مختلف قرآن ذکر شده است که نشان از اهمیت کتاب دارد.

وی با تاکید بر اینکه پس از انقلاب رشد در حوزه مطالعه ایجاد شد، خاطرنشان کرد: متولیان حوزه فرهنگ سعی کردند پس از انقلاب با برنامه‌ریزی‌هایی که ارائه شد این میزان را به حد منطقی برسانند که هنوز به حد مطلوب نرسیده، ولی تا حدی رشد داشته‌ایم.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب و در سال 58، یک‌هزار و 833 عنوان کتاب منتشر شده است اما تا سال 93 تعداد 73 هزار عنوان کتاب منتشر شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون رشد نشر کتاب داشتیم، اظهار کرد: در سال 93، 12 هزار عنوان کتاب علمی و کاربردی منتشر شده که بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

احمدی کمترین کتاب‌های چاپ شده در سال 93، مربوط به کتاب‌های عمومی با یک‌هزار و 377 عنوان است، یادآور شد: کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با 11 هزار عنوان رتبه دوم نشر در سال 93 را داشته است.

وی با بیان اینکه همدان به مسائل فرهگی کودکان و نوجوانان توجه خاصی دارد، افزود: با توجه به اینکه فنداسیون شخصیتی انسان در دوره کودکی شکل می‌گیرد، اگر شخصیت این گروه بر اساس شاخص‌های منطقی شکل گیرد، کمتر آسیب خواهد دید.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد ضمن تشکر از همدان که با برگزاری دو جشنواره فیلم و تئاتر کودک و نوجوان و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، به مسائل فرهنگی این قشر توجه کرده است، بیان کرد: باید توجه به مسائل فرهنگی این قشر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ظهور شبکه‌های اجتماعی و کاهش میزان مطالعه اظهار کرد: کتاب جایگاه خاص خود را دارد و باید با ایجاد شرایط لازم کتاب جای شبکه‌های اجتماعی را بگیرد.

احمدی نخستین راه برای اصلاح فرهنگ مطالعه را فرهنگ‌سازی برای قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار دانست و گفت: با هدیه کتاب مخالفم زیرا کتاب جایگاه خاصی دارد و نباید ابهت آن را شکست.

وی با بیان اینکه ما در زینت فرهنگی الگویی نداریم، خاطرنشان کرد: الگوها را هر کسی بر اساس سلایق خود ارائه می‌دهد و باید این الگو برگرفته از کتاب و کتابخوانی باشد.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد حمایت از ناشران را در نشر کتاب مهم دانست و گفت: خانواده‌ها در نهادینه کردن فرهنگ کتاب اثرگذار است.

وی با اشاره به سرایت شبکه‌های مجازی به کودکان یادآور شد: اگر همین حرکت در حوزه کتاب شکل گیرد کتاب نیز چون فضای مجازی جای خود را در بین مردم باز می‌کند.

احمدی تنوع در انتشار کتاب را نیز مهم دانست و افزود: ذائقه کودک و نوجوان را باید بدانیم زیرا نسل کنونی متفاوت است و باید در کتابت و قلم ذائقه را نیز مد نظر داشت و صدا و سیما در این زمینه نقش موثری دارد.

وی معرفی مفاخر و بزرگان استان را در الگوگیری مهم دانست و افزود: در همدان ارشاد و استانداری نیز در معرفی مفاخر کارهای بزرگی انجام داده‌اند که در ماندگاری این فرهنگ غنی بسیار اثرگذار است.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای خرید کتاب از ناشران، اظهار کرد: بر این اساس 14 میلیون کتاب از ناشران خریداری شده است.

وی با تأکید بر اینکه با پیگیری وزارت ارشاد مالیات ناشران حذف شد، افزود: قانونمند شدن هیئت نظارت بر کتاب نیز در دولت تدبیر و امید اجرایی شد.

احمدی در پایان یادآور شد: کتاب‌فروشان کتاب‌های عمومی را با 20 درصد تخفیف به خریداران بفروشند که مابه‌التفاوت این نرخ را ارشاد جبران می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار