استان قم در گذشته معدود موفقیت‌های ورزش بانوان خود را در رشته‌های انفرادی به دست آورده بود و ورزشکاران رشته‌هایی چون ورزش‌های رزمی، تیراندازی با کمان و دو و میدانی در سطح کشور یا بالا‌تر توانسته بودند به موفقیت‌هایی برسند.
کد خبر: ۱۲۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 16 November 2015
به گزارش تابناک قم، کسب مدال رویا صبح خیز دختر تیرانداز قمی از مسابقات تیراندازی نوجوانان آسیا در هند بار دیگر نشان داد رشته‌های ورزشی بانوان در صورت اجرای صحیح فرآیند استعدادیابی و سپس سرمایه گذاری می‌توانند در سطح فراملی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

با توجه به دامنه وسیع فعالیت‌های ورزشی بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی، تخصیص اعتبارات به ورزش بانوان در تمامی رشته‌ها از سوی اداره کل ورزش و جوانان دور از منطق است.

اداره کل ورزش و جوانان استان قم به عنوان متولی ورزش استان مسئولیت پشتیبانی از حدود ۴۳ هیئت ورزشی را بر عهده دارد که به جز یکی دو هیئت ورزشی، سایر رشته‌ها در بخش بانوان نیز فعال و مشغول به کار هستند.

در این میان نگاه مثبت به مقوله ورزش بانوان به طور همسان با ورزش مردان می‌تواند زمینه ساز کسب مدال‌هایی حتی غافلگیرکننده‌تر از نقره رویا صبح خیز در رشته تیراندازی باشد.

غافلگیری‌هایی که روز به روز در ورزش بانوان قم بیشتر می‌شود اما نگرانی بابت نحوه حمایت از قهرمانان نیز به قوت خود باقی است.
 
تغییر مسیر؛ از رشته‌های انفرادی به تیمی
 
استان قم در گذشته معدود موفقیت‌های ورزش بانوان خود را در رشته‌های انفرادی به دست آورده بود و ورزشکاران رشته‌هایی چون ورزش‌های رزمی، تیراندازی با کمان و دو و میدانی در سطح کشور یا بالا‌تر توانسته بودند به موفقیت‌هایی برسند.

پس از موفقیت خدیجه رضایی بانوی رزمی کار قم در مسابقات جهانی فرانسه که ۳ سال قبل اتفاق افتاد، عمده این موفقیت‌ها به درخشش ثریا پارس لاری بانوی قمی در رشته‌های ورزشی پیوند اعضا محدود شد به عبارت دیگر پارس لاری حداقل در ۲ سال گذشته پرچمدار ورزش بانوان قم بود اما جهت گیری ورزش بانوان قم از سال ۹۳ تغییر کرد.

سرمایه گذاری در رشته‌های ورزشی تیمی، ورزش قم را وارد فضای جدیدی کرد که حاصل این تغییر مسیر تولد و موفقیت تیم‌هایی چون هدف پویان در رشته هندبال و نادرشیمی در رشته بسکتبال بود.

هدف پویان در هندبال به قدری موفق عمل کرد که توانست به لیگ بر‌تر نیز صعود کند و ۴ بازیکن و یک مربی از استان قم را تحویل تیم‌های ملی دهد.

اتفاقی که در تاریخ ورزش قم بی‌سابقه است و بعید به نظر می‌رسد تا سال‌های سال، رکوردی که هدف پویان از نظر شاخص‌های موفقیت در یک رشته تیمی برای استان قم به دست آورده به دست تیم دیگری شکسته شود.

در بسکتبال نیز تشکیل تیم نادرشیمی و حضور موفق در ۲ دوره لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان کشور سرآغاز دوران جدید در بسکتبال قم شد و این تیم نیز با حضور حداکثری بازیکنان بومی و میدان دادن به آن‌ها حالا یکی از گزینه‌های جدی صعود به لیگ دسته اول نیز به شمار می‌رود.
 
ووشو و تنیس بانوان در مسیر رشد
 
علاوه بر هندبال و بسکتبال که ماهیتی تمام گروهی دارند، رشته‌های ووشو و تنیس نیز در بخش بانوان در قم و در سطح لیگ بر‌تر کشور حضور قابل توجهی داشته‌اند.

با وجود اینکه نمی‌توان این ۲ رشته را به طور قطعی در صف رشته‌های گروهی به شمار آورد اما با توجه به جمع امتیازات مسابقات انفرادی و تعیین نتیجه نهایی در بخش تیمی می‌توان ووشو و تنیس را زیرمجموعه‌ای از رشته‌های موفق گروهی در ورزش قم تلقی کرد.

تیم ووشوی بانوان قم سال گذشته برای نخستین بار طعم حضور در لیگ بر‌تر کشور را چشید و با وجود اینکه تنگناهای مالی این تیم را به شدت تحت فشار گذاشته بود در ‌‌نهایت موفق شد با کسب عنوان چهارمی در لیگ به کار خود پایان دهد.

نتایج قابل قبول این تیم در حالی در لیگ بر‌تر شکل گرفت که حضور یک تیم صد در صد بومی در لیگ بر‌تر با وجود اینکه هیچ یک از بانوان ووشوکار قم تجربه حضور در چنین سطحی را نداشتند از اتفاقات بزرگی بود که در ورزش بانوان قم رخ داد.

در رشته تنیس نیز، سرمایه گذاری بخش خصوصی سبب شد قم در سال ۹۳ برای نخستین بار در لیگ بر‌تر تنیس بانوان شرکت کند و نماینده قم در لیگ دسته اول کشور نیز عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد که عناوینی بی‌سابقه در تاریخ تنیس قم بود.
 
سافت بال و سپک تاکرا، غریبه‌های موفق
 
رشته‌های سافت بال و سپک تاکرا دیگر رشته‌های موفق ورزش بانوان قم در بخش تیمی بودند که توانستند بار دیگر ظرفیت ورزش بانوان قم در رشته‌های خاص نشان دهند.

با وجود نا‌شناس بودن رشته‌های سافت بال و سپک تاکرا تلاش‌های ندا زمانی نایب رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی استان قم برای تشکیل تیم‌های سافت بال و سپک تاکرای بانوان قم و حضور آن‌ها در لیگ‌های کشوری نتیجه داد.

تیم سافت بال بانوان قم با وجود محدودیت‌ها و مشکلات فراوان امروز یکی از تیم‌های حاضر در لیگ ملی سافت بال کشور است در حالی که قم یکی از معدود شهرهای کشور است که این رشته در آن فعال است و این از امتیازات این رشته محسوب می‌شود.

در رشته سپک تاکرا نیز ۲ تیم قمی در لیگ‌های دسته اول و دوم بانوان کشور حضور داشتند که یکی از آن‌ها با نایب قهرمانی در لیگ دسته اول به لیگ بر‌تر صعود کرد و دیگری نیز با نایب قهرمانی در لیگ دسته دوم، راهی لیگ دسته اول شد.
 
رویکرد ورزش بانوان قم تغییر کرده است؟
 
به طور کلی زمینه موفقیت ورزشکاران قمی در رشته‌های ورزشی انفرادی نسبت به تیمی فراهم‌تر بوده است و نگاهی بر تمامی افتخارات موجود ورزش قم حداقل در ۴ سال گذشته بر این ادعا صحه می‌گذارد.

در بخش بانوان نیز، این شرایط حتی نسبت به بخش مردان نیز محسوس‌تر بوده است و ورزش بانوان قم در رشته‌های تیمی، گذشته‌ای مبهم و فاقد موفقیتی قابل قبول دارد.

با این حال حضور تیم‌هایی از رشته‌های هندبال، بسکتبال، سافت بال، ووشو و سپک تاکرا در لیگ‌های کشور و اضافه شدن تیم‌هایی در کاراته و والیبال و شاید بدمینتون در آینده نشان دهنده تغییر در رویکرد ورزش بانوان قم است.

نام ورزشکاران موفق در ورزش بانوان قم در حال تبدیل شدن به نام تیم‌های موفق است و این پیشرفت با توجه به وضعیت مالی ورزش در قم و فقر شدید حامیان مالی به خودی خود موفقیت بزرگی به حساب می‌آید.

در این میان، ظرفیت برخی از رشته‌ها برای حضور تیم‌هایی در سطح کشور نظیر فوتسال، کبدی و هاکی نیز باید بر اساس برنامه‌ای مدون تقویت شود و عقب ماندگی رشته‌ای نظیر فوتسال که در گذشته فعالیت قابل توجهی در حوزه بانوان داشت باید جبران شود.

به نظر می‌رسد ورزش بانوان بتدریج در حال خروج از سایه‌ها است و این اتفاق برای شهری که ورزش بانوان در آن همیشه در انزوا و پایین‌ترین اولویت‌ها قرار داشته اتفاقی تاریخی و زمینه ساز ورود به دوران جدیدی از حیات خویش است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار