تحلیل اختصاصی تابناک ایلام
سردار مؤمني در اظهاراتي اعلام داشته است كه شهر مهران بايد در مسير زائرين حذف شود !! اين اظهار نظر گرچه ممکن است درراستای کاهش مسایل ترافیکی قابل قبول باشد ،اما صدور یک دستور برای حذف شهر ومرز شناخته شده ای مثل مهران بجای رفع مشکلات ترافیکی شهر وتوسعه زیرساختها در واقع پاک کردن صورت مساله محسوب می شود.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 25 October 2015

نام مهران با تاریخ این انقلاب وملت عجین شده است و تاریخ گواه پایمردیها ورشادتهای مردان وزنان غیور این شهرنام آشنای ملت ایران است ،مردم مهران در طول حیات پربار انقلاب اسلامی فراز ونشیب های فراوانی را دیده اند ودرخشش نام مهران در کتاب قطور  افتخارات ایران اسلامی نیز حاصل همان استقامت وپایمردی مردمان  این شهر قهرمان در پیچ وخم ها وناملایمات متعددزمانه است که اوج آن نیز در دوران هشت ساله دفاع مقدس تبلور یافت .

به گزارش تابناک ایلام ،پایان جنگ تحمیلی و سرنگونی حزب بعث در کشور عراق فرصتی طلایی را پیش روی مهران واستان ایلام گذاشت بنحوی که با بازگشایی مرز بین المللی مهران ووجود مزیتهای فراوان وبرجسته آن نسبت به سایر مرزهای زمینی کشور با عراق ،مرز مهران رابعنوان یکی ازنزدیکترین وامن ترین مرزهای کشور برای صادرات کالا ومهمتر از همه محلی برای تردد زواردو کشور ایران وعراق معرفی نمود که تردد سالیانه 500هزار نفر زائر ایرانی وغیر ایرانی به کشور عراق وبالعکس ازاین مرز موید این ادعا ست.

اهمیت استان با دارا بودن 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی و امنیت شهر مهران و امکان دسترسی آسان به بازارهای کشورهای عربی و خاورمیانه خود دلیلی واضح و مبرهن بر تمامی امتیازات پایانه مرزی مهران می باشد که نزدیکترین و راحتترین راه عبور برای زائرین عتبات عالیات به شهرهای کربلا (240 کیلومتر )و نجف (280کیلومتر)می باشد.

شور و شوق وافر شیعیان یرای زیارت بارگاه ملکوتی سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سایر اماکن مقدسه ای که در این کشور وجود دارند و متقابلا وجود اماکن مقدس در ایران هزاران نفر از مسلمانان دوکشور را از طریق پایانه مرزی مهران روانه اماکن زیارتی می نماید.

برابر آمار اعلام شده سالیانه بیش از 500هزار زائر ایرانی وغیر ایرانی مرز مهران را برای تردد انتخاب می کنند ،صرفنظر از مزیتهای امنیتی اعلام شده با توجه به اهمیت ونقشی که گردشگران می تواننددر تحول اقتصادی استان محروم ایلام ایفا نمایند ،این مهم فرصتی راپیش روی مسئولین کشوری واستانی قرارداده است تا از این فرصت مهم برای توسعه اقتصادی استان ایلام نهایت استفاده را برده  ودر سطح کلان نیز با توسعه زیرساختهای گردشگری آن را در رونق اقتصادی کشور بکار بگیرند

اربعین سال گذشته وتردد بیش از یک ونیم نیلیون زائر حسینی از مرز مهران و خلق حماسه ای ماندگارتوسط مردم نجیب وکم توقع استان ایلام هیچگاه از اذهان زوار ومسئولین پاک نخواهد شد زیرا علیرغم کمی امکانات وضعف زیرساختتها ،مردم استان خصوصا مردم مهمان نواز شهر مهران در خلق این حماسه سنگ تمام گذاشتند.

جمعيتي كه حدود 4برابر كل جمعيت استان ايلام تخمين زده شد و مهران را به بزرگترين پاركينگ ماشين ها تبديل نمود حقیقتا هيچ كدام از مسئولين كشوري و استاني پيش بيني تردد اين تعداد زوار را نمي كردند و بدين ترتيب مسئولين و مردم استان را در يك آزمون بزرگ با دستان خالي پشت ميز خدمت نشاند.

در اين آزمون همه مسئولين استان و مردم شريف با توجه به شرايط موجود و بر مبناي توان مالي خود به اذعان زائرين حسيني نمره قبولي دريافت نمودند.

اما با گذشت یکسال از اربعین سال گذشته ونزدیک شدن به اربعین سال جاری آمار ها از افزایش تردد زائرین اربعین حسینی از مرز مهران را دارد وعلیرغم مشکلاتی که سال گذشته در مسیر تردد آنان قرار داشت افرایش 58درصدی تردد زوار درروزهای ابتدایی ماه محرم امسال به نسبت سال گذشته از افزایش حجم زائرین اربعین درسال جاری حکایت دارد.

امامساله ای که این روزها  افزایش نگرانی مردم را درپی داشته است  نشر اظهار نظرهایی از سوی مسوولین کشوری در خصوص وضعیت مرز مهران  است ،درحالی که از اربعین سال گذشته تاکنون میلیاردها تومان صرف مرمت وبهبود زیرساختهای شهرمهران واستان ایلام برای استقبال از زائرین شده است و مردم استان ایلام نیز خود را برای استقبال وپذیرایی دوچندان از زائرین بزرگترین کنگره جهان اسلام  مهیا می کنند ،این اظهار نظرهای غیر متعارف وشگفتی ساز ! از زبان مسئولین ارشدکشوری جای بسی تامل وتاسف دارد!

سردار مؤمني در اظهاراتي اعلام داشته است كه شهر مهران بايد در مسير زائرين حذف شود !! اين اظهار نظر گرچه ممکن است درراستای کاهش مسایل ترافیکی قابل قبول باشد ،اما صدور یک دستور برای حذف شهر ومرز شناخته شده ای مثل مهران بجای رفع مشکلات ترافیکی شهر وتوسعه زیرساختها در واقع پاک کردن صورت مساله محسوب می شود.

بهتر بود سردار مومنی بجای چنین اظهار نظرهای غیر کارشناسانه ای باوجود یکسال فرصت از تمام ظرفیتهای خود برای توسعه زیر ساختهای استان ایلام وشهر مهران بهره می برد وحقیقت این است که اظهار نظر در خصوص حدف مهران از چرخه زائرین پاسخ در خوری به رشادتهای چندین ساله مردم استان ایلام ومهمان نوازی های آنان خصوصا در اربعین سال گذشته نیست ونخواهد بود.

حقیقتا بیان چنین اظهاراتی گرچه با نیت خدمت به زائرین ودر جهت رفاه آنان تعبیر می شود امابه زعم عامه نوعی ناسپاسی در حق مردم نجیب ایلام تلقی خواهد شد زیرا این مردم سال گذشته حداقل داشته های خود را وقف رفاه وآسایش وخدمت به زائرین نمودند ودراین بین بودن افرادی که يارانه دولت كه تمام درآمد زندگي شان بود را بدون منت و در كمال اخلاص در اختيار زائرين قرار دادند و از اينكه زائر امام حسين(ع) را حتي براي ساعاتي در منزل خود نگاه دارند وپذيرايي نمايند تا گردوغبار اين زائران سرزمين معنويت در منزل آنان بنشيند، التماس مي كردند.اما شرايط امسال با سال گذشته متفاوت است بايد در هر شرايطي ضمن رعايت تمام الزامات تردد زوار ،مردم اين استان هم در نظر گرفته شوند.

انتظار مردم استان ایلام ومسئولین استانی از مسئولین محترم کشوری چیزی فراتر از این اظهار نظرهاست ،بهتر است مسئولین عزیزکشوری  درفضایی توام با همدلی و همزبانی وبا همراهی تمام با مردم ومسئولین استان ایلام  در راستای توسعه زیر ساختهای این استان محروم گام بردارند تا ضمن تامین رفاه وآسایش برای زائرین اربعین حسینی ،زمینه ای را برای منتفع شدن مردم این استان ازخوان پر برکتی که حضرت سیدالشهداء ازطریق  حضور این خیل عظیم زائر دراستان گسترانیده اند فراهم آورند.

قدر مسلم این است این مردم مثل سال گذشته آماده خلق حماسه ای دیگر خواهند بود وهمه با هر امکانی خود رابرای خدمت به زائرین آن اما عزیز آماده می کنند واین اظهار نظرها نیز تاثیری بر کاهش زائرین نواهد داشت ومرز مهران نه تنها حذف نخواهد شد بلکه به نسبت به سال گذشته حجم عظیمی از زائرین حسینی را در خود جای خواهد دادوبه قول استاندار محترم استان ایلام "اصولا این گفته سردار مومنی شدنی نیست و مهران مرکز ثقل زوار است "

شاین ذکر است که چند روز در دیدار فرمانده و جانشین فرمانده ناجا با رییس سازمان حج و زیارت، پیشنهاد حذف "شهر مهران" برای تردد زائران در اربعین به دلیل نداشتن ظرفیت کافی برای زائران و خودروها از سوی سردار مومنی مطرح شد ،وی در این دیدار گفته بود:"بهتر است این شهر را از چرخه تردد زائران خارج کنیم و تنها ستاد پشتیبانی در این شهر مستقر باشد."


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
اقای مومنی شماکه راهکار داری چرامعضل ترافیکی تهران وشمال را حل نمی کنیداقای مومنی مهران قدمگاه بیش ازشش هزارشهیدی است که کربلای مهران وسالارشهیدان رابهم وصل کرده است اقای مومنی شما میتوانی شهرمحروم مهران واستان مظلوم ایلام راحذف کنید.شمابجای تلاش برای رفع نواقصی مناطق محروم دم ازحذفشان میزنی مگرشماراه کربلارا ازمسیرمهران بازکرده ای ازمسئولین استانی عاجزانه می خواهیم جواب اقای مومنی رابدهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار