ماهی قرمز (Carassius auratus) رایج‌ترین گونه ماهی آب شیرین در سراسر جهان است. ماهی قرمز از چین منشأ گرفته و ابتدا در دهۀ ۱۶۰۰ به عنوان یک طلسم خوش شانسی به اروپا و سپس در دهۀ ۱۸۰۰ به آمریکای شمالی معرفی شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 10 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، پس از چندین نسل از پرورش، بیش از ۲۰۰ نژاد ماهی قرمز وجود دارد. اکثر ماهی قرمز‌های موجود در دو دستۀ معمولی یا فانتزی قرار می‌گیرند. انواع الگوی رنگی، شکل بدن، باله، چشم و دم متعددی وجود دارد. برخی از ماهی‌های قرمز فانتزی و دارای نژاد‌های اصیل زیبا، بسیار گران قیمت هستند. ماهی قرمز، در صورت نگهداری در شرایط مناسب، می‌تواند بین ۱۰-۱۵ گاهی حتی تا ۲۰ سال زندگی کند. ولی معمولاً به دلیل مراقبت ناکافی و نامناسب عمر کوتاهی دارد.

حسین مومنی متخصص بهداشت و بیماری آبزیان در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ماهی قرمز یکی از ماهیانی است که در عید نوروز مهمان بیشتر خانه‌های ایرانی می‌شود و بیشتر در تنگ نگهداری می‌شود. شما برای نگهداری از این ماهی به ناچار باید در ارتباط نزدیک با آن باشید بنابراین باید بدانید که دستکاری ماهی بدون دستکش، دست زدن به ماهی و آب تنگ ممکن است خطراتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک انسان و ماهی می‌تواند خطرناک باشد، تاکید کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و ماهی عفونت‌هایی هستند که به طور طبیعی بین انسان و ماهی منتقل می‌شوند. شایعترین این بیماری‌ها عبارتند از عفونت آئروموناسی، مایکوباکتریایی، سالمونلایی، استرپتوکوکی که بیشترین علائمی که ایجاد می‌کنند به شکل عفونت‌های پوستی گسترده، زخم و نیز عوارض گوارشی به ویژه در افراد دچار نقص ایمنی است.

این متخصص بهداشت و بیماری آبزیان در استان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش بیمار‌های مشترک انسان و ماهی، گفت: بهتر است ماهی از مراکز معتبر تهیه شود. از تماس مستقیم کودکان با ماهی و دست زدن به ماهی و آب تنگ بپرهیزد و در صورت دست زدن به ماهی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون انجام شود.

وی در ادامه افزود: شستشوی دوره‌ای وسایل آکواریوم و ضد عفونی با نمک طعام سه درصد و ترکیبات یده انجام شود. چنانچه قصد خرید ماهی و اضافه کردن آن به سایر ماهیان خود را دارید لازم است ماهیان جدید الورود حداقل دو هفته بصورت جداگانه در قرنطینه نگهداری، و بعد از اطمینان از سلامت آن‌ها به سایر ماهیان اضافه شوند.

مومنی تصریح کرد: در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در ماهیان (بی‌حالی، بی اشتهایی، تغییر رنگ، وجود زخم و...) ماهی بیمار را از سایرین جداسازی کرده و با دامپزشک آبزیان مشورت شود. ماهی تلف شده را سریعا از آب خارج کنید. در صورت مشاهده هر نوع علائم و ناراحتی پوستی به پزشک مراجعه شود. جهت جلوگیری از انتقال بیمار‌ها و تغییر در اکوسیستم از رها کردن ماهیان خود در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های آزاد جدا خوداری شود. جهت حفظ سلامتی ماهی خود و افزایش طول عمر آن به جای ظروف کوچک از آکواریوم استفاده شود.

وی با اشاره به نگهداری از ماهی قرمز در تنگ، گفت: اگر قصد نگهداری از ماهی قرمز در تنگ را دارید و هیچ وسیله‌ای برای تأمین اکسیژن از قبیل پمپ ندارید به ناچار مجبورید هر روز یا هر دو روز یکبار آب آن را عوض کنید، اما نه به این صورت که آب را بیرون ریخته و تنگ را زیر شیر آب پر کنید. چون آب شهری دارای مقدار زیادی گاز سمی کلر است پس حداقل ۱۸ ساعت قبل آب را در ظرفی گذاشته تا کلر آن کاملا از بین رود و سپس ماهی را به آن منتقل کنید. برای شستن تنگ هم می‌توان از نمک و مسواک استفاده کرد نه از ریکا و اسکاچ بهتر است در تنگ از وسایل تزئینی استفاده نکرده و در صورت علاقه می‌توانید چند گیاه طبیعی در آن قرار دهید.

مومنی گفت: از خرید ماهیانی که زخم روی بدن دارند خودداری کنید ماهی‌هایی که در کف آب یا سطح آب شنا می‌کنند هر دو انتخاب نامناسبی هستند، چون ممکن است دچار بیماری یا کمبود اکسیژن باشند. ماهی‌هایی که در وسط آب شنا می‌کنند را انتخاب کنید. ماهی‌ها را با دست نگیرید و از توری یا سبد استفاده کنید.

متخصص بهداشت و بیماری آبزیان خاطرنشان کرد: ماهی قرمز عمدتاً همه چیزخوار است. برای تغذیه حیوان خانگی خود می‌توانید از غذای پولکی که در سطح آب شناور می‌ماند، یا غذا‌های مخصوص ماهی قرمز استفاده کنید. غذا باید حدود ۳۰ درصد پروتئین برای ماهی قرمز فراهم کند. غذای پلت بیشتر از غذای پولکی در آب دوام می‌آورد. تغذیه با غذای پولکی باید تحت نظر باشد، زیرا زیر آب نمی‌رود و اگر ماهی قرمز در سطح بیش از حد غذا بخورد، می‌تواند دچار مشکلات شناوری شود. می‌توان غذای پولکی را از قبل خیس کرد تا احتمال فرو رفتن آن در وسط یا پایین آب بیشتر شود. تغذیه می‌تواند یک یا دو بار در روز انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار