مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ورود زود هنگام به مراتع ممنوع بوده و این امر به ضرر عشایر و دامداران است، زیرا موجب تخریب مرتع می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷ 13 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، اصغر احمدی اظهار کرد: اصولاً بهره‌برداری از مراتع باید متناسب با فصل صورت گیرد، البته به واسطه شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری جزو استان ییلاقی محسوب می‌شود و همزمان با فصل بهار گونه‌های مرتعی رویش می‌یابند که ضرورت دارد تا پیش از اینکه گونه‌های گیاهی و مرتعی به پایداری نرسیده دامداران یا عشایری که از مراتع استفاده می‌کنند وارد مرتع نشوند.

وی افزود: ورود زود هنگام به مراتع به ضرر عشایر و دامداران است و موجب تخریب مرتع می‌شود و میزان علوفه‌ای که از آن بهره‌برداری می‌کنند کاهش می‌یابد، بنابراین طبق تقویم کوچ بازه زمانی ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت برای ورود به مراتع در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: البته افرادی که دارای پروانه چرا یا طرح مرتع‌داری بوده می‌توانند وارد مراتع شوند، در غیر این صورت با افراد متخلف و بدون پروانه برخورد و به عنوان متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و جرایم سنگین در انتظار آن‌ها است.

وی بیان کرد: به دامداران و عشایر توصیه می‌شود که تا پیش از این زمان وارد مراتع نشوند و هنگام ورود از مراتع بهره‌برداری اصولی را داشته باشند، همچنین در صورتی که دامداران و یا عشایر که دارای پروانه چرا هستند و زود هنگام وارد مراتع می‌شوند لازم است در صورت مشاهده تخلف با شماره‌های ۱۳۹ یا ۱۵۰۴ تماس حاصل کنند که ماموران در محل حاضر و با عوامل تخلف برخورد می‌کنند و اقدامات قانونی نیز انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار