نماینده ولی فقیه در استان سمنان از آستان مقدس امامزادگان علویان سمنان به‌عنوان یک ظرفیت کم‌نظیر در این شهر نام برد و گفت: بسیاری از گره‌ها توسط امامزادگان باز می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶ 14 February 2024

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی امروز (۲۵ بهمن ماه) در آیین غبارروبی آستان مقدس امامزادگان علویان سمنان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، فرماندار سمنان، اعضای هیأت امنای این مجموعه و جمعی از مردم برگزار شد، اظهار کرد: ماه شعبان ماه آمادگی ورود به ضیافت‌الله و ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به جایگاه امامزادگان علویان سمنان، ادامه داد: تعداد زیادی از فرزندان ائمه اطهار (س) و حضرت قمر بنی هاشم (ع) در این منطقه مدفون هستند که باید از این ظرفیت بهره کافی را ببریم.

امام جمعه سمنان با یادآوری عنایت ویژه آیت‌الله العظمی بهجت (ره) به امامزادگان، اظهار کرد: آن مرجع عالیقدر همواره بر توجه‌ به امامزادگان مدفون در شهر مقدس قم به موازات زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) تاکید داشت و می‌فرمود بسیاری از گره‌ها فقط توسط این امامزادگان باز می‌شوند.

نماینده ولی فقیه گفت: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فرمود هر کسی بخواهد از راه نامشروع یا گناه و معصیت به مقصود و هدف خود برسد، دیرتر به آن خواهد رسید و همچنین به آنچه از آن واهمه داشته است گرفتار خواهد شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه در مکتب اسلام، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، گفت: اگر کسی بخواهد مثلا برای اعتلای دین از امور شبهه‌ناک و حرام بهره بگیرد نه‌تنها مرتکب معصیت شده است، بلکه موفق نیز نخواهد شد.

مطیعی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در گذرگاه رفح‌، گفت: از خداوند متعال پیروزی مردم‌ غزه و نابودی رژیم صهیونیستی و تعجیل در امر ظهور امام عصر (عج) را مسألت داریم.

امام جمعه سمنان با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، بیان‌ کرد: حضور پرشور مردم‌ در انتخابات ۱۱ اسفند ماه مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امامزاده علویان (ع) بقعه‌ای است که پیکر ۱۰ نفر از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ص) و امام زین‌العابدین (ع) در آن قرار گرفته است. این امامزاده در غرب سمنان و در منطقه محلات و بلوار علویان سمنان واقع شده است.

در این امامزاده ۱۰ تن از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ص) و امام زین العابدین (ع) مدفون شده‌اند که هشت نفر از این امامزادگان در داخل این بنا و مقبره دو نفر از آن‌ها در صحن شرقی این مکان واقع شده‌اند. عبیدالله ابن حسن (ع)، عبیدالله ابن عباس ثانی (ع)، قاسم ابن علی اشرف (ع)، ابوجعفر (ع) فرزند قاسم ابن علی اشرف (ع)، عبیدالله اعرج ابن حسین اصغر ابن امام زین‌العابدین (ع)، عبدالله ابن عبیدالله اعرج (ع)، عبدالله ابن حسین اصغر (ع)، قاسم ابن عبدالله ابن حسین اصغر (ع)، قاسم ابن علی ابن حمزه اکبر ابن حسن ابن عبدالله ابن حضرت عباس (ع) و قاسم فرزند عبیدالله بن حسن (ع) اسامی امامزادگان مدفون در این بقعه هستند.

در داخل این بقعه، هیچ سنگ‌نوشته یا کتیبه‌ای وجود ندارد تا تاریخ دقیق ایجاد بنا در آن نوشته شده باشد، اما شواهد نشان می‌دهد که این بنا در دوره‌ی قاجار ایجاد شده است. بنای امامزاده علویان (ع) یکم شهریور ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نگاهی به معماری بقعه

بنای اصلی بقعه به‌صورت یک چهار ضلعی مربع شکل بزرگ، به اضلاع  ۵*۵ متر ساخته شده است. این بنا از گنبد، حرم، رواق‌ها و دو ایوان شرقی و غربی تشکیل شده است. اتاق اصلی حرم به‌صورت مربع‌شکل است و گنبد بزرگ حرم بر روی ساقه‌ای استوانه‌ای شکل به ارتفاع ۲.۳۰ متر روی سقف این اتاق قرار گرفته است. در وسط این حرم درست زیر گنبد دو صندوق چوبی وجود دارد که زیر آن‌ها قبرها قرار گرفته است. داخل بنای حرم، تزئینات خاصی وجود ندارد. همچنین در صحن شرقی امامزاده، قبر قاسم فرزند عبیدالله ابن حسن و قاسم فرزند امامزاده اشرف (ع) قرار گرفته است که قبرهای آن‌ها دارای پوششی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای پوشیده شده است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار