مدیر‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم احیای تالاب خانمیرزا، گفت: می‌توان با استفاده از منابع آب در فصل بارندگی و انتقال آب از رودخانه کره بس قسمت‌های باقی مانده این تالاب را احیا کرد چرا که هم اکنون یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مولد گرد و غبار به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷ 30 January 2024

سعید یوسف‌پور با اشاره به بحران دشت خانمیرزا، گفت: در گذشته گروهی تصمیم گرفتند تا با زهکشی اراضی تالاب خانمیرزا و خشکاندن آن زمین‌های زراعی بیشتری برای مردم ایجاد کنند و، اما در حال حاضر به عنوان یکی از کانون‌های مولد گرد و غبار در استان مطرح است.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: دشت خانمیرزا جزو دشت‌های بحرانی استان به لحاظ برداشت شدید منابع آب زیرزمینی است که تاثیر چشمگیری بر فرونشست زمین گذاشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون یکی از مناطقی از کشور که فرونشست زمین در آن به شدت در حال وقوع است دشت خانمیرزا است، گرم شدن زمین، کاهش بارندگی‌ها، برداشت بی‌رویه آب از دشت‌ها و مصرف آب زیر زمینی از جمله عوامل دخیل در فرونشست زمین است.

استفاده از آب رودخانه کره‌بس برای احیای دشت خانمیرزا

یوسف‌پور با تاکید بر لزوم احیای تالاب خانمیرزا عنوان کرد: ضروری است برای بخش‌هایی است که هنوز باقی مانده و تصرف نشده و تقریبا ۱۹۶ هکتار است راه‌حل کارشناسی شده‌ای به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به رونق کشاورزی در دشت خانمیرزا باید با استفاده از منابع آبی از جمله چشمه‌ها و منابع آبی دیگر از جمله انتقال آب از رودخانه کره بس نسبت به احیای تالاب دشت خانمیرزا اقدام کرد.

تالاب خانمیرزا یکی از اصلی‌ترین مولد‌های تولید گرد و غبار

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: می‌توان با مطالعات دقیق کارشناسی و با استفاده از منابع آب در فصل بارندگی قسمت‌های باقی مانده این تالاب را احیا کرد چرا که این نقطه هم اکنون یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مولد گرد و غبار است.

وی گفت: این اقدام به گسترش سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین احیای اکوسیستم تالاب کمک می‌کند.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه این دشت هم‌اکنون به یک مشکل کشوری تبدیل شده است، ادامه داد: در این دشت میزان نفوذ آب به سفره آب زیرزمینی بسیار کمتر از میزانی است که در طول سال برای کشاورزی استفاده می‌شود.

وی بیام کرد: به دلیل حفر چاه‌های کشاورزی در این دشت و برداشت بی‌رویه آب فرونشست به شکلی است که جزو مناطق حاد کشور است که به عنوان یک بحران و فاجعه می‌توان به آن اشاره کرد و لازم است راهکار‌های اصولی، علمی و کارشناسی شده برای احیای این دشت مخصوصا احیای تالاب خانمیرزا اتخاذ کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار