رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:در تولیدات بخش کشاورزی علاوه بر تامین نیاز بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان، بخش قابل توجهی از تولیدات این خطه به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳ 31 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی، علی صفری در نشست کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی استان مرکزی در سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: یکی از پایه های امنیت ملی؛ امنیت غذایی بوده و نیاز است در جهت تقویت آن برنامه‌ریزی و اقدامات موثر انجام شود.

وی با بیان اینکه از این استان به عنوان صنعتی نام برده می‌شود و فعالیت‌ها کشاورزی این خطه زیر سایه صنعت قرار گرفته است افزود:ماموریت وزارت جهاد کشاورزی رصد و پایش، پیشگیری و کنترل و مقابله با تهدیدهای زیستی و توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری برای شناسایی تهدیدها و کاهش تهدیدهای زیستی است که اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: زمین‌های کشاورزی استان مرکزی۱۶۲ هزار هکتار است که سالانه سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی و آبزیان در این زمین‌ها تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: ۱۸.۵ درصد اشتغال و ۳.۳۳ درصد تولید ناخالص ملی استان مربوط به بخش کشاورزی است و ۱۰۰ هزار نفر بهره‌بردار در این بخش فعال هستند.

صفری افزود: توسعه گلخانه‌ها از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و پنج مجتمع گلخانه‌ای در استان وجود دارد که ۲ مجتمع آن خصوصی‌ است.

وی ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون استان مرکزی از یک و ۹۸ اسب بخار در هکتار به ۲ و ۱۱ صدم درصد اسب بخار در هکتار افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین تجهیز شده که نسبت به متوسط کشور بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بازدهی آب کشاورزی در استان مرکزی ۴۵ درصد است که نسبت به متوسط کشوری بالاتر است،افزود: ۶۲ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی وابسته به منابع آب زیرزمینی است و این مهم تهدیداتی را برای استان به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: بیش از چهار میلیون تن ظرفیت سازی در بخش صنایع تبدیلی استان مرکزی ایجاد شده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار