نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، حوزه علمیه اراک مادر حوزه علمیه قم است و حاج شیخ عبدالکریم حائری نقش بسزایی در تاسیس دو حوزه علمیه اراک و قم داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ 19 October 2023

به گزارش تابناک مرکزی،آیت‌الله دری نجف آبادی روز پنجشنبه در کنگره بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک، افزود: الگوی استان مرکزی در انجام اقدامات انجام شده، سیره امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطر نشان کرد: آثار و برکات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اکنون بعد از حدود ۱۰۰ سال همچنان مورد توجه عالمان دینی است و بعد از این هم چراغ راه طلاب و روحانیون خواهد بود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: حوزه علمیه امام خمینی(ره) یا مدرسه سپهداری اراک یکی از اولین حوزه‌های علمیه کشور و به نوعی مادر حوزه علمیه قم محسوب می‌شود که علما و بزرگان بسیاری در حوزه علوم اسلامی تربیت و به جامعه معرفی کرده که اکنون نیز آثار و برکات آنها چراغ راه اقشار مختلف جامعه به خصوص روحانیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: دوران اوج مدرسه سپهداری اراک زمان آیت الله محسنی اراکی و آقا نورالدین اراکی بود و بعد از آن مدتی این حوزه از سال های اوج خود فاصله گرفت تا فرزندان آیت‌الله محسنی اراکی که از علما و مراجع تقلید آن زمان بودند از شیخ عبدالکریم حائری دعوت کردند تا به شهر اراک مهاجرت کرده و در مدرسه سپهداری به تدریس درس خارج بپردازند که این عالم ارزنده به مدت ۱۶ سال در اراک و مدرسه سپهداری اقامت داشت و بعد از آن به همراه آیت‌الله محمدتقی خوانساری، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه فعلی شهر قم را ساختند.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: رهبر معظم انقلاب در کنگره اصلی که آبان ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود، پیام صادر خواهند کرد و برنامه ها و رهنمودهای لازم را ارایه خواهند کرد.

امام جمعه اراک گفت: استان مرکزی با دارا بودن بزرگان و مفاخر بسیار و در راس آنان امام خمینی(ره) در مدت ۱۵۰ سال اخیر نقش آثار و برکات و نقش بسیاری در کشور و جهان داشته است.

آیت الله دری نجف‌آبادی افزود: دکتر قریب که پدر طب کودکان کشور است و زمانی که در گرکان حضور داشتند زمانی که حاج شیخ در روستای آنان حضور یافت با توصیه حاج شیخ به تحصیل رشته پزشکی پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار